Hej alla glada husfixare!

Hur svårt är det att byta ut rör i avluft sektionen på ett FTX system?

Det sitter 160mm rör med isolering på. Isoleringen hålls på plats med små metallfästen som verkar ha böjts ihop
(som kedjor) med något speciell verktyg. Jag kan ta bort dessa "öglor" själv och sedan ta bort isoleringen men att sedan sätta ditt dom med två pincetttångar kan bli lite klurigt och ganska tidskrävande. Finns ju alltid buntband annars :D

Jag behöver byta röret mot en ljuddämpare då det tjuter som fan på utsidan huset.

Jag kan mecha och är händig med verktyg men aldrig pillat på just FTX och vill undvika sitta flera veckor utan avluft om jag förstår något tills en fackman kan komma och fixa det jag potentiellt förstört.

Tänk igenom - Planera - Utför. Brukar spar mycket huvudverk!

Tack!
 
Bild på dessa fästen, det vanliga är att det är nät utanpå isoleringen som man bara snor ihop.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Bild på dessa fästen, det vanliga är att det är nät utanpå isoleringen som man bara snor ihop.

Protte
Jag ska upp på vinden och ta bild.

Hur ser det ut oftast under isoleringen? Vad håller rören ihop? Är det bara att dra isär?
Fungerar flexibla ljuddämpare lika bra som icke flexibla?
 
Rören är skruvade eller popnitade ihop för att inte ramla isär.
Men din befintliga isolering kommer inte att räcka, ljuddämparen är ju en aning grövre än röret.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Rören är skruvade eller popnitade ihop för att inte ramla isär.
Men din befintliga isolering kommer inte att räcka, ljuddämparen är ju en aning grövre än röret.

Protte
Så popnittar behöver jag borra ut, är det skruvat kan man skruva ut lätt.

Så ser isoleringen ut, den fästs vid runt röret med massa små aluminium öglor samt till nästa metallnät.

0000971_paroc-firevent-matcomf-30.jpeg


Ljuddmäpare kommer alltid osilerade?
 
Du tror inte att aluminumöglorna är nätet man har snott ihop?

Protte
 
  • Gilla
Hamstraren
  • Laddar…
Med det här verktygen hakar man fast en ögla i var ände på nätet och vrickar runt 3 varv.
Verktyg med krok och röd handtag för att fästa öglor på nät genom att vrida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Protte
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Ljuddämpare brukar man väl endå inte isolera utvändigt. Nätmattan brukar bara gå emot.

Nu är jag ingen isolerare till yrket, jag brukar bara spana på andra yrkesgruppers arbeten ute på byggena.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Ljuddämpare brukar man väl endå inte isolera utvändigt. Nätmattan brukar bara gå emot.

Nu är jag ingen isolerare till yrket, jag brukar bara spana på andra yrkesgruppers arbeten ute på byggena.
Jag tror inte att det är katastrof kanske om det är oisolerat en stund.
Kan alltid använda olika metoder. Men tror som prototypen att jag behöver ny isolering då ljuddämparen har större diameter, om det inte nu finns en flexible ljuddämpare med isolering.


Sen angående dämparen. Det är bara att köpa en lång flexibel dämpare som passar avluften på FTX systemet och sedan dra hela vägen till ventilationshållet i väggen? Det är inte mer att göra än så?
 
Det låter onormalt att det tjuter utomhus från avluften.
Har du kollat på gallret som sitter på fasaden så det inte har dammat igen eller att det är dåliga lager i fläkten som hörs
 
H
V vinylskiva skrev:
Det låter onormalt att det tjuter utomhus från avluften.
Har du kollat på gallret som sitter på fasaden så det inte har dammat igen eller att det är dåliga lager i fläkten som hörs
Levde om ute hos mig också, bytte till flexdämpare på avluft och uteluft i veckan vilket gjorde jättestor skillnad!

Flexdämparna är redan isolerade så klippte bort isolering för längden av dämparna, kapade röret monterade dämparna. Isolerade skarvarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hamstraren
  • Laddar…
Nu har jag satt ditt en AKU COMP flexibel ljuddämpare och det blev nästan knäpptyst utanför huset!
Mycket, MYCKET BÄTTRE! Dammsugarljudet är helt borta utanför.

Men på vinden låter det fortfarande och detta ljud går igenom taket ner till rummet under fortfarande, fast det låter mindre även i rummet.

Vad är det som låter? Hör ni i filmen? Man hör ju luftflödet men vad är det andra dammsugarljudet? Hur blir jag av med detta? Några idéer? Jag hoppas det inte är ett dåligt kullager eller annat i själva fläkten :( prestandan är ju helt ok.

Tack! :)

PS: Behövs kondensskydd på AKU COMPens plast? Eller bara där det är spirorör? Tack igen alla experter.
 
  • Gilla
Dondack
  • Laddar…
jag fick ju fixat min ftx i veckan, med lite hjälp och dom sa att avluften inte behöver vara isolerad alls... (jag får hålla lite uppsikt så det stämmer, kallvind), jag hade även en lös ljuddämpare så den satte jag på avluft direkt så vet inet hur mkt det skulle låtit annars. (men jag har en heru 160 ec, som har 200 rör i grund, dem har jag minskat till 160 till till/avluft på väggdonet)

men till ditt ljud då, det låter ju som om den går lite hårt, alt. att det tjuvluftar nånstans, sänk fläktarna kanske?... känn efter drag runt rör och lock?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.