Flera hustillverkare erbjuder möjligheten att få rita sitt hus själv och sedan så få en stommen rest eller hela huset uppbyggt av dem. Tillverkare svarar generellt att de gör allt och vill gärna snabbt se förslag på ritningar för att ge offert. Jag kan ju dock tänka mig att anpassa ritningarna för att minska kostnaderna.

Om man bortser ifrån materialval vad ska man tänka på för att hålla nere priset när det kommer till konstruktionen? Inga vinklar eller takkupor är en självklarhet men vad mer?
- Har hört att det finns takstolsmått man bör hålla sig under för att hålla nere priset. Någon som vet mer?
- Har hört att ett kvadratiskt hus är billigare än rektangulärt p.g.a. mindre väggyta stämmer det?
- Har hört att tvåplanhus ofta bli billigare per kvadratmeter än 1,5-planhus. Någon som vet?
- Toalett på övervåning bör placera ovanpå toaletten på nedervåningen för att spara VVS-kostnad. Men sparar man pengar på att även lägga toaletten vägg i vägg med köket?
- Finns det break-off punkter när kostnader sväller för något? Om man till exempel ska vill bygga ett hus där en vägglängd är längre än (säg) 10 meter så krävs extra bärande väggar och då stiger kostnaderna?

Någon som har kunskap eller erfarenhet och kan dela med sig?
 
Fyrkantigt hus, eller kvadratiskt blir billigare. Har själv gjort kalkylen och byggt kvadratiskt. En annan fördel med det är att det är enkelt att placera rum i ett kvadratiskt hus. Döda utrymmen minimeras. Plattan blir billigare ju mindre vinklar och vrår som ska mätas ut mm.

Ett lika stort tvåplanshus som ett enplanshus blir billigare just för att bottenplattan/grunden är dyrare än en andra våning med träbjälklag.

Vi ritade vårt hus med mått jämt delbart med 600 mm för att göra det så enkelt och effektivt med regelavstånd, takstolar mm. Inget vi tänkte på själva, men hustillverkarna gav oss rådet att göra så och hjälpte oss med det vid offererandet.

Toaletter mm är inget vi funderat på. Dock kan det vara värt att fundera på vilka ytmaterial, träsort i trappan man använder. Ska det vara kakel och klinker eller våtrumstapet mm? Var köper man köket, vitvaror? Uppvärmningsmetod etc. Allt det ger antagligen en större besparing än om huset är exakt kvadratiskt, men alla bäckar små ...
 
Intressant detta med isoleringen. Är det huset yttermått eller innermått som ska vara delbart med 60 cm?

Sen så är det klart att materialvalen är där man kan spara stora pengar. Men personligen så vill jag gärna använda gedigna materialval men slipper gärna onödiga/undvikbara byggtekniska kostnader.

I alla fall så vill jag veta att jag gör dem. Om man sätter in stenfönsterbrädor så vet man ju att man ökar på kostnaden. Men inte om man ritar ett hus vars mått är inte är delbart på 60 cm.
 
Det är cc-mått på regelverket som ska vara jämt 60cm. I princip endast för att alla hustillverkares tillverkningslina är anpassad för de måtten. Så även om ni kommer med andra mått sker en anpassning.

Vill man absolut ha sina egna mått var det ganska mycket dyrare än att anpassa sig. Allt material de använder sig av är anpassat för standardmåttet. Så allt spill blir en extrakostnad för kunden.
 
Att minimera spillet är ett bra tips.
Ett exempel:
Vårt hus, som är lösvirkesbyggt, har resningsvirke som är gjort av reglar 220x45.
Genom att utgå från 4,8 m långa reglar, som delats i två 2,4 m var fick vi 0 spill på reglarna.
Och rumshöjden blev 2,42 m efter att innergolv, takpanel och glespanel kommit på plats.
 
K
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Att minimera spillet är ett bra tips.
Ett exempel:
Vårt hus, som är lösvirkesbyggt, har resningsvirke som är gjort av reglar 220x45.
Genom att utgå från 4,8 m långa reglar, som delats i två 2,4 m var fick vi 0 spill på reglarna.
Och rumshöjden blev 2,42 m efter att innergolv, takpanel och glespanel kommit på plats.
Vet att tråden är gammal, men aktuell genom att det är dyrare än någonsin att bygga så alla spartips är av godo.

Vi valde lite högre rumshöjd och kapade 5400-reglar på mitten..
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
En duktig arkitekt tar hänsyn till mått och material för att hålla byggkostnaden nere. Mitt hus tex är byggt av isoblock med upprepande samma typ av fönstersättningar (ner till golvet) i kombination med terrasdörrar x 4 (där en dörr blev huvudingången och en grovinhång). Material: betong och massiv gran inkl innertrappa, undertak och golv i andra våningen. Det blev rationellt att bygga och samtidigt hållbart över tid.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.