tjena så här ligger det till. när vi köpte vårat hus fanns det ett bygglov på ett nytt hus godkännt av grannar och allt, eftersom vi då funderade på att spara ihop lite mer pengar och att man då fick bygga bestämde vi oss för att vänta med bygget, nu till det jobbiga där vi bor har dom nu ändrat detaljplanen
så vi inte längre kan söka om bygglovet eller få det förlängt.. bygget är påbörjat men inte avslutat inom rätt tid. ringde komunen och frågade hypotetiskt vad som hände om man inte slutbesiktar men hon visste inte riktigt( tror hon tycke jag var pucko som ringde) nån som vet vad som händer.. kan tänka mig att ta en bot men vill ju inte riva
 
Ansök om att få ditt lov förlängt, det bör gå igenom. Hundra är jag inte, jag skulle behöva läsa på lite pbl o rättsfall. Men jag hinner inte med det dom närmsta veckorna.
 
"Närmsta veckorna"... :D
Tror du Tomten kan få förlängt ett bygglov om dp har ändrats så att bygglov inte längre kan ges?
 
haavard skrev:
"Närmsta veckorna"... :D
Tror du Tomten kan få förlängt ett bygglov om dp har ändrats så att bygglov inte längre kan ges?
Ja, magkänslan säger att om man ansöker om förlängning medans man fortfarande har ett gällande bygglov så bör det gå.

Närmsta veckorna, jo, jag räknar med att det skulle kunna ta nån timme o gå igenom lite rättsfall o läsa lite pbl. O nu är det ju nästan vår. :)
 
Problemet är ju att han inte längre har ett gällande bygglov...

bygget är påbörjat men inte avslutat inom rätt tid
 
vojma skrev:
Problemet är ju att han inte längre har ett gällande bygglov...
Hmm, ja. Sant.

Jag skulle behöva lite mer info, vad säger detaljplanen, hur avviker det ni hade lov för mot planen?
Hur länge sen antogs planen och när gick bygglovet ut?

Detaljplanen har ju antagits med det här bygglovet beviljat på en tomt.
Så det blr finnas en öppning där...
 
Hör Du byggtomte, din fråga verkar märklig, därför kan man undra om din fråga är på riktigt. Men visst, det kan finnas intresse i hur komunen går till väga, när någon begär förlängd byggtid- Men att man inte har pengar, ryms inte inom de skäl du kanske önskar, men om ni träffat på en fornlämning från 700-talet, går det nog vägen.
Om kommunen ändrat i detaljplanen, så fr o m beslutdatum, får inte längre någon byggnad/tillbyggnad uppföras i området, då det kommer att uppföras en avfallsstation för miljöfarligt gods i nuvarande område, så är detta en sådan åtgärd, som stoppar ditt pågående bygge.
Med detta sagt; planerar man för ett husbygge, och med de bygglovskostnader vi har idag, får man nog hålla sig uppdaterad, om vilka lagar och regler vi har, annars visar ditt ärende på, hur illa det kan gå.

Tvivlar på att Du återkommer med ytterligare sakuppgifter.
 
Prova med något snyft program på TV typ Byggfällan, Arga snickaren, Sofias änglar eller varför inte Lyxfällan
 
lite mer info om bygget. dp just nu är 50m2 . bygglovet gäller ett hus på 70m2. byggtiden gick ut för ca 1 år sen.Dom ändra Dp för några månader sen känner en kille som struntade i att slutbesikta sitt nya hus, allt han var tvungen att göra när han skulle sälja var att ta dit en oberoende bes-man. verkar som jag har fastnat i en gråzon. ringde en annan kommun och kolla med dom och han svara lite nonchalant att det är massa folk som inte slutbesiktar sina hus, men det hjälper inte riktigt mig. vill ju inte lägga ut en halvmille för att bygga klart och riskera att riva, däremot ett basbelopp eller två i böter kanske man kan leva med. och om jag bygger räknas det som svartbygge då?
 
Det är ingen gråzon. Du har inget giltigt bygglov. Så ja, det blir ett svartbygge.
Anledningen till att det rycker på axlarna är för att det är väldigt vanligt att det inte slutbes o lämnar in ansökan om slutbevis. Därför orkar man inte ta tag i det.

När beviljades bygglovet, har ni byggt nånting alls?

O det handlar inte om prisbasbelopp längre.

Jag pratade med en före detta kollega häromdan, dom hade fått in ett sotarintyg på en ny kamin som inte var anmäld. Nästan 50k i straffavgifter... På en åtgärd som kostar ~2000kr att anmäla.

Min kollega funderade starkt på att byta jobb.
 
Redigerat:
Ricken skrev:
Det är ingen gråzon. Du har inget giltigt bygglov. Så ja, det blir ett svartbygge.
Anledningen till att det rycker på axlarna är för att det är väldigt vanligt att det inte slutbes o lämnar in ansökan om slutbevis.
Vart går gränsen? Själv hade jag ett bygglov som hann gå ut innan slutbesiktning. Även fast denna senare gjordes av kvalitetsansvarig godtogs den inte av kommunen då bygglovet gått ut. lösningen menade kommunens handläggare var att ansöka om ett nytt bygglov...
 
Du har ett datum då bygglovet beviljades, du ska ha påbörjat bygget inom 2 år och ha avslutat det inom 5 år från beslutsdatumet.
 
Vi har gjort allt markarbete gjutit platta samt murat upp väggar. Bygget påbörjades inom 2 år. 5 års perioden gick ut för nån månad sen. Komunen tycke jag skulle söka nytt lov men nu Dp är ändrad tror jag inte att det kommer gå igenom, men hur kan dom bevisa att det inte är klart. Läste på pbl och där stod det att utebliven slutbes resulterade i upp till ett halvt basbelopp. Ska jag då riva det jag redan byggt
 
Om dom bestämmer sig för att följa lagen så anses ditt bygglov vara förbrukat. Då får du en viss tid på dig att riva eller stt ta en straffavgift. Boka ett möte med en handläggare och hör med dom hur dom kommer hantera det.
 
PBL Kap.9

30 § Bygglov ska ges för en åtgärd inom ett område med detaljplan, om
1. den fastighet och det byggnadsverk som åtgärden avser

a) överensstämmer med detaljplanen, eller
b) avviker från detaljplanen men avvikelsen har godtagits vid en tidigare bygglovsprövning enligt denna lag eller äldre bestämmelser[/QUOTE]


Kan detta B) vara en tanke vet inte om jag fattat det rätt men att om man tidigare fått bygglov godkänt ska man få det igen även fast det avviker från Dp. Tacksam för alla svar föresten, det är fan inte lätt nu när det känns som allt skiter sig. Gäller ändå ganska mycket pengar och tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.