Måste man ha bygglov för att bygga nytt badrum i en byggnad som inte är inredd men som är ihopbyggd med bostaden?

sitter och klurar på badrummet som vi kanske ska bygga i ladan...

läser om bygglov och får skrämselhicka, hur mycket av våra planer kräver bygglov egentligen...?

vårt hus är redan ihopbyggt med ladan, som dock ännu ej är inredd, så vi funderar på att bygga ut där.
På bv skulle det vara (1) ett badrum och ett vad vi kallar (2)pumprum, med pump, hydrofor varmvatttenberedare elcentral osånt. på ovanvåningen skulle det få plats med (3)ett sovrum.

Dessutom vill vi riva (4)inreda vinden till sovloft (takhöjd där skulle bli ca 176 cm som högst) och(5) riva ut en del av innertaket så att det blir öppet upp i nock i ett rum
dessutom vill vi (6) ta bort en gammal vedspis och mura upp en rejäl massugn där i stället, typ kakelugn utan kakel. och vi har redan i den andra skorstenen (7)bytt ut en gammal kamin mot en vedspis.
dessutom vill vi (8) bygga ut en redan befintlig utbyggnad litegrann, max 4 kvadrat mer golvyta där.

Ja som ni ser har vi ganska mycket planer. det är ett gammalt skrutthus och vi har inga grannar. och jag har fått intrycket av att man kan göra rätt mycket utan lov, men kanske inte vad som helst. vad säger ni?
 
Redigerat:
annalinn skrev:
Måste man ha bygglov för att bygga nytt badrum i en byggnad som inte är inredd men som är ihopbyggd med bostaden?

sitter och klurar på badrummet som vi kanske ska bygga i ladan...

läser om bygglov och får skrämselhicka, hur mycket av våra planer kräver bygglov egentligen...?

vårt hus är redan ihopbyggt med ladan, som dock ännu ej är inredd, så vi funderar på att bygga ut där.
På bv skulle det vara (1) ett badrum och ett vad vi kallar (2)pumprum, med pump, hydrofor varmvatttenberedare elcentral osånt. på ovanvåningen skulle det få plats med (3)ett sovrum.

Dessutom vill vi riva (4)inreda vinden till sovloft (takhöjd där skulle bli ca 176 cm som högst) och(5) riva ut en del av innertaket så att det blir öppet upp i nock i ett rum
dessutom vill vi (6) ta bort en gammal vedspis och mura upp en rejäl massugn där i stället, typ kakelugn utan kakel. och vi har redan i den andra skorstenen (7)bytt ut en gammal kamin mot en vedspis.
dessutom vill vi (8) bygga ut en redan befintlig utbyggnad litegrann, max 4 kvadrat mer golvyta där.

Ja som ni ser har vi ganska mycket planer. det är ett gammalt skrutthus och vi har inga grannar. och jag har fått intrycket av att man kan göra rätt mycket utan lov, men kanske inte vad som helst. vad säger ni?
Hej du!
För så omfattande ändringar etc skulle jag kontakta kommunen där du bor och boka in ett möte, ta med ritningar etc och visa de dina ideér och se vad dom säger! En del kommuner "släpper" igenom mycket mer medans andra är lite hårdare!

MVH!
 
O
Precis det bästa är att kolla med kommunen! Dessa vet vad som gäller när du ska söka bygglov/bygganmälan.
 
Hej!

Kom och tänka på att om ladan inte är inredd med någonting just nu och bara är just en lada så räknas det som ändrad användning om ni ska använda det som boyta, då krävs bygglov!

MVH!
 
O
tur att det finns nån som tänker här! missade det totalt :p
 
Tjena! Ringde själv kommunen för att ansöka om bygglov till mitt torp. Har ett gammalt uthus med 70m2 byggyta som jag har planer på att inreda till gästhus. Jag fick beskedet att jag inte behövde något bygglov då detta låg utanför tätbebyggt område.

Däremot om jag tex skulle bygga en takkupa eller en varanda till uthuset så krävdes bygglov.

Detta är i kristianstads kommun. Reglerna kan kanske variera i landet.
 
Odjuret skrev:
tur att det finns nån som tänker här! missade det totalt :p
d^_^b
 
hej
låter hoppfullt.
Vi bor ju också i kristianstad kommun, så det kanske kan gå igenom.:rolleyes:
ja det är väl bara att ta upp huvet ur sanden och ta tjuren (byrokratin) vid hornen nu då...:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.