Bor i ett parhus där min granne gör en utbyggnad på 30m2 på baksidan. Nu vill han öven bygga en altan över hela taket vilket skulle ge insyn hos oss, och enl. honom behövs inget "extra" bygglov för detta vilket jag tycker låter konstigt.

Skulle påverka oss mycket och även dra ner värdet på vårt hus då vi idag inte har någon insyn alls.

Jag ska få tag på bygglovsavdelningen på kommunen imorgon, men någon här som vet vad som gäller? Kan inte hitta något som rör altan på nybyggnation... (ska tydligen vara andra regler än när man bygger på befintligt tal).

Tack på förhand!
 
  • Gilla
Kujansuk
  • Laddar…
Altanen behöver vara redovisad i bygglovet för tillbyggnaden. Annars krävs bygglov. Tex kommer ju fasaden se annorlunda ut med ett altanräcke samt att belastningen på taket ändras. Sen kan det ju även vara så att kommunen anser att altanen innebär en betydande olägenhet för er som grannar. Om grannen bygger altanen har de inte följt bygglovet och kan inte få slutbesked.
 
  • Gilla
Pamnor och 14 till
  • Laddar…
Det är faktiskt inte med några ritningar på hur taket ska se ut i bygglovshandlingarna, bara hur väggarna ska vara uppbyggda. Så här i efterhand skulle man ju så klart anmärkt på detta, men har en bra relation med grannen och från början när vi pratat var det inte tal om att bygga detta.
 
Ok, låter konstigt att det inte ingick några fasadritningar i bygglovet. Hur som helst är det bygglovpliktigt att anlägga en altan på taket, det innebär en volymökning och kan räknas som en tillbyggnad.
 
  • Gilla
psandgren och 3 till
  • Laddar…
Tack, då har jag lite mer på fötterna inför samtal med kommunen!
 
BirgitS
Grannen vill väl också ha en altandörr på övre planet och det kräver också bygglov (fasadändring).
 
  • Gilla
Lillekitte och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Grannen vill väl också ha en altandörr på övre planet och det kräver också bygglov (fasadändring).
Altandörr finns redan då det varit en balkong där tidigare som tagits bort.
 
Jag tycker man ska få bygga hur man vill, men kanske inte i detta fall då det är ett parhus.
Finns bild på utbyggnaden?
 
  • Gilla
jakobsdal och 3 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag tycker man ska få bygga hur man vill, men kanske inte i detta fall då det är ett parhus.
Finns bild på utbyggnaden?
Håller till stor del, men tänker att all byråkrati kring bygglov kanske är till fördel när man anser att grannen tar sig för stora friheter som påverkar oss.
Vill gärna inte "hänga ut" grannen genom att publicera bild på hans hus, men det är en "låda" på ca 4,5x6 m som täcker hela bakre husväggen.
 
Inser att det blev fel i första texten när jag skrev på telefonen, utbyggnaden är alltså nybyggnation som håller på att färdigställas just nu. Om det inte framgick
 
  • Gilla
Stewes62
  • Laddar…
Men om man på bygglovsritningen har tagit bort en balkong, men lämnar balkongdörren. Då verkar det ju varit klart för att vara en terass där även i bygglovet?
 
  • Gilla
Husbygge2020 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men om man på bygglovsritningen har tagit bort en balkong, men lämnar balkongdörren. Då verkar det ju varit klart för att vara en terass där även i bygglovet?
Bifogar en bild på sektionritningen, och här är den tidigare balkongen fortfarande med, och på nybyggnadskartan finns den också fortfarande med som en prickad linje.

Tydligen har kommunen gett muntligt ok på att man får ta bort balkongen och det är okej att bygga ut/om tak/balkong precis som man vill, vilket jag tycker låter väldigt konstigt.

Sen vet jag ju inte om det finns fler handlingar i ärendet än de jag fick av kommunen i samband med bygglovsansökan, men jag tycker ju mig inte godkänt något utöver det som framgår på de ritningar jag fått.

Kan ju också tillägga att jag självklart diskuterat ärendet med grannen länge och väl och försökt hitta en lösning, men kommer inte länge där tyvärr.
 
  • Sektionsritning av byggnad med markerad balkong som skall tas bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det där är i alla fall inte en sektionsritning utan det ser mest ut som en blandning av en fasadritning och en planritning. Har du fler ritningar?

J jknut skrev:
men jag tycker ju mig inte godkänt något utöver det som framgår på de ritningar jag fått.
Du har väl ingen vetorätt när det gäller bygglov utan bara rätt att lämna dina synpunkter till kommunen som de sen kan strunta i om de så vill.
 
  • Gilla
Husbygge2020 och 4 till
  • Laddar…
Nu anser jag ju egentligen att man borde vara väldigt restriktiv med vad man tillåts bygga när man bor så nära grannarna som exempelvis i en radhuslänga, men jag kan inte låta bli att tycka att skillnaden i om grannen står på en balkong och glor ner på er baksida, eller om vederbörande står på en terrass och glor ner är ganska liten. Visst, jag kan tänka mig att grannen säkerligen kommer utnyttja terrassen mer än balkongen, men möjligheten - och risken för insyn - har funnits även förut. Med det sagt, jag förstår din vilja att förhindra bygget. Hur stora dina möjligheter är har jag ingen aning om men jag är väldigt nyfiken på hur det går.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Nu anser jag ju egentligen att man borde vara väldigt restriktiv med vad man tillåts bygga när man bor så nära grannarna som exempelvis i en radhuslänga, men jag kan inte låta bli att tycka att skillnaden i om grannen står på en balkong och glor ner på er baksida, eller om vederbörande står på en terrass och glor ner är ganska liten. Visst, jag kan tänka mig att grannen säkerligen kommer utnyttja terrassen mer än balkongen, men möjligheten - och risken för insyn - har funnits även förut. Med det sagt, jag förstår din vilja att förhindra bygget. Hur stora dina möjligheter är har jag ingen aning om men jag är väldigt nyfiken på hur det går.
Insyn på tomten spelar ingen roll, problemet är att det blir insyn på vår övervåning. Står man på hans tak (som är i samma nivå som vår övervåning) ser man ca 60-70% av vår övervåning. Den nuvarande (nu borttagna) balkongen gav 0% insyn.
 
  • Gilla
Pamnor och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.