Hej!
Vi har grävt bort gamla och riktigt breda thujaplantor för att istället bygga ett trädäck med staket längst ut.

Det jag funderar över är hur plintarna för trädäcket ska placeras. Vi har nämligen en stödmur av knäcksten ca 40 cm hög längst ut. Bakom den är det sedan en slänt ca 2 m bred och 60 cm hög där thuja plantorna växte. Jag vill helst placera plintar för staketstolparna så nära den befintliga muren som möjligt för att få så stort trädäck som möjligt.

Frågan är hur nära det går att placera så att både trädäcket och muren får en bra grundläggning?

Funderar också på om risken är stor att jorden kommer börja rasa ner när det inte finns några växter som binder i slänten längre?

Jag är helt och hållet amatör så hoppas någon har några bra tips 🙂
 
  • Grävd slänt med rester av thujarötter och knäckstensmur, stege och trädgårdsstolar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Varför måste du ha plintarna så nära muren som möjligt? Du kan gräva ner plintarna en bra bit innanför och ha skruvreglarna ”fritt” hängande från yttre bärlinan. Avståndet från bärlinan till altanens ytterkant beror helt på skruvreglarnas dimension och cc avstånd.
 
K
Muren ser för övrigt ut att luta en del…
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
K kniv skrev:
Varför måste du ha plintarna så nära muren som möjligt? Du kan gräva ner plintarna en bra bit innanför och ha skruvreglarna ”fritt” hängande från yttre bärlinan. Avståndet från bärlinan till altanens ytterkant beror helt på skruvreglarnas dimension och cc avstånd.
Ja det låter ju bra! Jag tänkte att staketstolparna ska fästas direkt i plinten men kan man då fästa staketet direkt ovanpå trädäcket istället, om man går till rätt dimensioner och cc avstånd?
 
K kniv skrev:
Muren ser för övrigt ut att luta en del…
Ja den lutar allt lite grann… men tror framförallt det är överst raden för den ligger löst så jag hoppas muren ska duga och limma på de översta stenarna så de ligger still.
 
K
Det går bra att göra båda varianterna, att stolparna går från plint, bär upp bärlinan och sen blir staketstolpar. Eller så tar du in plintarna lite, och gör kortare stolpar som enbart bär upp bärlinan. Och sen fäster stolparna bara i ramverket.

Om det svajar lite längst ut sen så skulle man då kunna lägga marksten direkt på marken, och då låta staketstolparna även ta stöttning på dom, lite hängslen och livrem eller vad man nu ska kalla det..
 
K kniv skrev:
Det går bra att göra båda varianterna, att stolparna går från plint, bär upp bärlinan och sen blir staketstolpar. Eller så tar du in plintarna lite, och gör kortare stolpar som enbart bär upp bärlinan. Och sen fäster stolparna bara i ramverket.

Om det svajar lite längst ut sen så skulle man då kunna lägga marksten direkt på marken, och då låta staketstolparna även ta stöttning på dom, lite hängslen och livrem eller vad man nu ska kalla det..
Stort tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.