Jag ska bygga ett staket som ska ha en "böj" på sig. Det ska vara en mjuk böj. Jag har tänkt sätta ner några plintar och sätta staketstolpar i dem. Själva staketet ska vara kanske 6-7 meter långt och brädorna ska vara vertikala.

Går det att fästa brädorna vid någon typ av stabilt långt "hålband" eller motsvarande? Som man kan böja för att få till själva svängen? Därefter fästa bandet med brädorna vid stolparna.

Grafisk illustration av en kurvformad struktur med blå och gula element på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PG Lindgren
  • Laddar…
Gillar tanken med svängt staket. Lite tveksam till hålband. Kanske kan köra en vinkelprofil om någon kan bocka den åt dig. Annars borde man kunna kapa ur kilar, bocka och svetsa. Lite pyssel men fullt görbart hemma.
 
 
K
Farexband kanske är det du letar efter
 
B BosseHansson skrev:
Gillar tanken med svängt staket. Lite tveksam till hålband. Kanske kan köra en vinkelprofil om någon kan bocka den åt dig. Annars borde man kunna kapa ur kilar, bocka och svetsa. Lite pyssel men fullt görbart hemma.
Ok varför är du tveksam till hålband?

Det andra du nämner vet jag inte hur man gör.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
[media]
Tack, jag har funderat på det men verkar krångligt tycker jag. Videon visar inte heller hur han får in ånga i röret mm. Går väl iofs att googla mer men jag vill helst slippa ånga.
 
K kniv skrev:
Farexband kanske är det du letar efter
Tja kanske det. Får kolla vidare på det
 
S slugger75 skrev:
Tack, jag har funderat på det men verkar krångligt tycker jag. Videon visar inte heller hur han får in ånga i röret mm. Går väl iofs att googla mer men jag vill helst slippa ånga.
Man kokar vatten 😁

Men du har rätt, jobbigt lär det vara, men det blir nog väldigt snyggt. En sådär komplicerad form behöver man nog inte dock. Det räcker ju med att såga ur några skivor plyfa i rätt profil att bända mot.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Står stolparna stadigt borde det kunna funka med plattstål som böjer vartefter du fäster det i stolparna, sen förborra stålet och fästa spjälorna i det.
 
  • Gilla
slugger75
  • Laddar…
S slugger75 skrev:
Ok varför är du tveksam till hålband?

Det andra du nämner vet jag inte hur man gör.
Tror inte staketet blir stadigt.
 
J jonko skrev:
Står stolparna stadigt borde det kunna funka med plattstål som böjer vartefter du fäster det i stolparna, sen förborra stålet och fästa spjälorna i det.
JA! Det kanske är det jag söker? Googlade lite nu, verkar heta plattjärn hos Biltema. Jag är försiktigt positiv. Borde ju funka att göra som du säker då. Tack! Ska kolla vidare på det alternativet.
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
En 21mm plywoodskiva och en sticksåg behöver du. Sen är det bara att rita upp och såga till som du vill ha det. Skruvlimma ihop två bitar så blir det 42mm om du tycker det blir för lite att fästa planket i.
 
F Finndjävel skrev:
En 21mm plywoodskiva och en sticksåg behöver du. Sen är det bara att rita upp och såga till som du vill ha det. Skruvlimma ihop två bitar så blir det 42mm om du tycker det blir för lite att fästa planket i.
Aha, bra tips! Ja det borde ju också gå.
 
Tänk på att plywoodskivan skall vara för utomhusbruk. Annars kommer den separera rätt fort. Tveksam till de håller bra i längden.
 
B BosseHansson skrev:
Tänk på att plywoodskivan skall vara för utomhusbruk. Annars kommer den separera rätt fort. Tveksam till de håller bra i längden.
Ok tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.