Jag har planerat att bygga en icke-bärande mellanvägg med byggreglar och gipsskivor. För att kunna ha tv:n på ena sidan behöver jag dra kablage igenom väggen. Jag undrar vad det är jag behöver göra för att kunna dra kablar igenom. I mitt huvud ser jag framför mig två plastbitar som man kan jämka fast i varandra på vardera ände genom att man först borrar igenom vägg så det blir en cirkel och därefter fäster på varderas sida av gipsvägg så att det blir som en plasttub.

Någon som vet om det finns något sådant och i så fall vad det heter? Eller hur hade ni gjort om ni hade velat dra igenom kablar från ena sidan av vägen till den andra? Att dra kablar runtom väggen är inget alternativ.
 
B
Ma Ti Ma Ti skrev:
Jag har planerat att bygga en icke-bärande mellanvägg med byggreglar och gipsskivor. För att kunna ha tv:n på ena sidan behöver jag dra kablage igenom väggen. Jag undrar vad det är jag behöver göra för att kunna dra kablar igenom. I mitt huvud ser jag framför mig två plastbitar som man kan jämka fast i varandra på vardera ände genom att man först borrar igenom vägg så det blir en cirkel och därefter fäster på varderas sida av gipsvägg så att det blir som en plasttub.

Någon som vet om det finns något sådant och i så fall vad det heter? Eller hur hade ni gjort om ni hade velat dra igenom kablar från ena sidan av vägen till den andra? Att dra kablar runtom väggen är inget alternativ.
Varför måste du dra kablage genom väggen? Du bygger en ny vägg men sätter inget eluttag i den?

Det blir ju väldigt hemmapulat att ha kablar genom en vägg som du beskriver, om det handlar om att få kablar dolt bakom TV och ut på andra sidan kanske det går att förstå men ändå tveksamt.
 
B bygges skrev:
Varför måste du dra kablage genom väggen? Du bygger en ny vägg men sätter inget eluttag i den?

Det blir ju väldigt hemmapulat att ha kablar genom en vägg som du beskriver, om det handlar om att få kablar dolt bakom TV och ut på andra sidan kanske det går att förstå men ändå tveksamt.
Man vill dra kablarna genom väggen så att de inte syns på framsidan.

Försökte hitta foto på reglingen till vår vägg, men ni får nöja er med en bild på själva hålen. Vi har ett litet hål upptill för kablarna till teven, och ett större nertill för kablarna till allt annat. Inne i väggen är det reglat så att det går att hänga en i princip hur stor TV som helst på väggen.

Men är man bara ute efter ett litet hål så finns det ju ventilationsgrejer avsedda för detta. En enkel modell där man låter bli att montera gallren borde fungera.

Två hål i väggen med kablar som löper: ett litet hål upptill och ett större nertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lillanutten
  • Laddar…
Ma Ti Ma Ti skrev:
Jag har planerat att bygga en icke-bärande mellanvägg med byggreglar och gipsskivor. För att kunna ha tv:n på ena sidan behöver jag dra kablage igenom väggen. Jag undrar vad det är jag behöver göra för att kunna dra kablar igenom. I mitt huvud ser jag framför mig två plastbitar som man kan jämka fast i varandra på vardera ände genom att man först borrar igenom vägg så det blir en cirkel och därefter fäster på varderas sida av gipsvägg så att det blir som en plasttub.

Någon som vet om det finns något sådant och i så fall vad det heter? Eller hur hade ni gjort om ni hade velat dra igenom kablar från ena sidan av vägen till den andra? Att dra kablar runtom väggen är inget alternativ.
Du skulle kunna använda kabelgenomföring för bordsskiva...men en på varje sidan väggen. Schneider har en modell, och det finns flera tillverkare. Finns på byggvaruhus. Denna är anpassad för att få igenom en kontakt och sladd genom en fast yta, utan att kabeln sitter fast såpass att det räknas som fast installation. Du får som bekant inte klamra fast något, då räknas det som fast installation. Kabelkanal med clipslock fram till kabelgenomföring och sen vidare i kanal är helt ok.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.