Hej, ska sätta in ett nytt kök från IKEA.

Då det ska bli skåp som täcker befintlig ventilation undrar jag om det räcker med ett galler i passbiten/sockeln där jag gjort ett rött streck i bilden, eller måste man "leda" fram ventilationen förbi det som byggs in för att ventilationen i rummet ska vara tillräcklig?

Det skall alltså sitta en kolfilterfläkt då man enligt föreningen inte får lov att koppla in sig på ventilationen. Köksplaneraren jag pratat med på IKEA menar att det räcker med ett galler.

Bifogar bilder på hur det ser ut nu, samt hur IKEA köket jag kommer montera ska se ut.

Tacksam för svar
Mvh Michael
 
  • Kökshörna med kakelvägg och rostfri fläkt ovan spishäll, kritlinje för planerad köksinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-planering av ett nytt kök med rött streck markerat för ventilation på sockeln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har gjort exakt så i två kök.
 
Inte din fråga men jag undrar varför du har så hög takanslutning? Alltså varför kör du inte högre skåp?
 
D Derbyboy skrev:
Jag har gjort exakt så i två kök.
Exakt hur?
 
Ventilationsrör och installationskabel högst upp i en vit skåpinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ventilationsgaller på en vit vägg och takkant synlig längst upp i bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Osymmetriskt fotograferad bild av en vit kökslåda med ett handtag, öppenvinkel och bakgrund är suddig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Derbyboy skrev:
Inte din fråga men jag undrar varför du har så hög takanslutning? Alltså varför kör du inte högre skåp?
Med 100cm skåp, vilken är nästa storlek skulle det bli för lite utrymme mellan bänkskåpen och väggskåpen, på motsatt sida finns även ett städskåp som gör att det ser bättre ut med symmetriska passbitar på båda sidor.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
[bild]
[bild]
Jaha okej, du har alltså lett fram luften till gallret/skåpet om jag förstår bilden rätt?
 
Ja,

utblåset från köksfläkten sitter uppdraget i skåpet högst upp. Från samma skåp går ”föreningens” ventilation. Jag har satt ett galler i det skåpet.

I det andra köket hade jag samma situation som dig och fick en hög takanslutning på typ 15-16 cm. Då satte jag utblåset från fläkten i taket på skåpet och ett galler. Lite längre bort byggde jag in föreningens ventilation.
 
  • Gilla
micke884
  • Laddar…
M micke884 skrev:
Hej, ska sätta in ett nytt kök från IKEA.

Då det ska bli skåp som täcker befintlig ventilation undrar jag om det räcker med ett galler i passbiten/sockeln där jag gjort ett rött streck i bilden, eller måste man "leda" fram ventilationen förbi det som byggs in för att ventilationen i rummet ska vara tillräcklig?

Det skall alltså sitta en kolfilterfläkt då man enligt föreningen inte får lov att koppla in sig på ventilationen. Köksplaneraren jag pratat med på IKEA menar att det räcker med ett galler.

Bifogar bilder på hur det ser ut nu, samt hur IKEA köket jag kommer montera ska se ut.

Tacksam för svar
Mvh Michael
Visst går det, du behöver ha gallret mitt framför donet och tillräckligt stort så det går att plocka ner donet och göra rent det.
Men det är också otroligt enkelt att bara skaffa en nippel och en bit spiro och förlänga kanalen fram till täckskivan och ha donet där istället, skulle tro att det ser mindre skumt ut också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.