Ett par dagar till har spenderats på bygget. Vindskiveplåtar, nockplåt, underspikning och idag påbörjade jag fasadpanel.
Nybyggd träkonstruktion, enkelvägg, takfot, byggarbetsplats, grusmark, ställningar, delvis klart trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träkonstruktion av byggnad under uppbyggnad, platt tak, byggnadsmaterial och verktyg synliga, molnhimmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 13 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Ett par dagar till har spenderats på bygget. Vindskiveplåtar, nockplåt, underspikning och idag påbörjade jag fasadpanel.
[bild]
[bild]
Snyggt...inga fönster?
 
Mikael_L
Kanske lika bra för ett förråd man inte har regelbunden uppsikt över ... :thinking:
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
Precis, jag ser ingen anledning att ha fönster i den här typen av förråd.
 
G Gabbe1 skrev:
Precis, jag ser ingen anledning att ha fönster i den här typen av förråd.
Fattar :)...dock enkelt att ändra sig senare.jag satte i 2 men beror mycket på att jag inte har nått lyse heller
 
Nu börjar det likna nåt, återstår att sätta in gångdörren och att tillverka portarna.
Satte den sista panelen idag, knutbrädor gångjärn och en specialtillverkad tröskelplåt.
Trälada, öppen del, grus, bergig terräng, molnig himmel, delvis soligt, trappstege, avlägsna träd, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träskjul, stuprör, grus, bil, cykelställ, vacker natur i bakgrunden, soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En hörnbeslag fäster en träbalk till en vägg av väderbitat trä under en taköverhäng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggplats med trästolpar, svart metallskena, stenar på marken, och stege i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Träskjul med svarta stuprör, grusstig, bil i bakgrunden, staketdel lutad mot byggnaden, delvis molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
pjgb och 16 till
  • Laddar…
Tjusigt, vad har du behandlat panelen med?
 
Roslagsmahogny kallas det. Går att köpa färdigt men jag blandar själv. Tre lika delar trätjära, linolja och terpentin. Sen har jag även lite svart och mörkbrunt pigment i.
 
  • Gilla
Allan J och 9 till
  • Laddar…
I helgen har jag jobbat lite med portarna till uthuset. Jag tillverkade fyra ramar av stål (kkr 30x50x3) hemma i Övik och i dessa monterar jag träreglar som fasadpanelen fästs på.
Nu återstår bara en dörr i mitten, jag fick en begagnad ”byggdörr” av grannen som jag har målat, vid nästa besök ska den monteras.
En rektangulär metallram på ett smutsigt betonggolv i ett garage med diverse föremål i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tom släpvagn med öppet lastutrymme och uppfälld bakläm på dagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träskjul under konstruktion, verktyg, arbetsbänk, staplad ved, öppna dörrar, stege, grusmark, delvis molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träskjul, öppen dörr, vedtravar, grusgolv, verktyg, skottkärra, metalltak, delvis molnig himmel, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träskjul med öppen dörr, grusmark, sopkvast, pall, gröna plantor på taket, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Pappa1986 och 37 till
  • Laddar…
Snyggt och prisvärt! 😍
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Helgen spenderades i Saxnäs med fjällvandring i fantastiskt väder.
När det gäller byggnationer hände inte så mycket men dörren till uthuset monterades i alla fall.
Det är som sagt en begagnad dörr som jag fått gratis och målat i liknande kulör som husets dörr.
Jag har även köpt hänglås till portarna, det fick bli en modell som tar ovalcylinder, på så vis kan jag få en o samma nyckel till alla dörrar o portar.
Träskjul med röd dörr, svart tak, grusmark framför, detaljer i metall, ljus himmel, delvis skymd naturbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En hand håller ett öppet hänglås vid en trägrind med metallbeslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 14 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Helgen spenderades i Saxnäs med fjällvandring i fantastiskt väder.
När det gäller byggnationer hände inte så mycket men dörren till uthuset monterades i alla fall.
Det är som sagt en begagnad dörr som jag fått gratis och målat i liknande kulör som husets dörr.
Jag har även köpt hänglås till portarna, det fick bli en modell som tar ovalcylinder, på så vis kan jag få en o samma nyckel till alla dörrar o portar.
[bild]
[bild]
så nu kan du fylla på med ett gäng översnöfordon 👏
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Tomture61
G Gabbe1 skrev:
Helgen spenderades i Saxnäs med fjällvandring i fantastiskt väder.
När det gäller byggnationer hände inte så mycket men dörren till uthuset monterades i alla fall.
Det är som sagt en begagnad dörr som jag fått gratis och målat i liknande kulör som husets dörr.
Jag har även köpt hänglås till portarna, det fick bli en modell som tar ovalcylinder, på så vis kan jag få en o samma nyckel till alla dörrar o portar.
[bild]
[bild]
Hur är tanken med att ha öppet i nederkant på portar .
Ser att du har vedförvaring , så bra med kraftig ventilation .
Men tror du kommer få skotta snö på insidan .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hur är tanken med att ha öppet i nederkant på portar .
Ser att du har vedförvaring , så bra med kraftig ventilation .
Men tror du kommer få skotta snö på insidan .
Helt korrekt iakttagelse.
I dessa öppningar ska det monteras 20cm "gummiläppar" som både tätar men samtidigt medger att portarna går att öppna om det ligger snö och is framför.
 
  • Gilla
SusoDus och 2 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Helt korrekt iakttagelse.
I dessa öppningar ska det monteras 20cm "gummiläppar" som både tätar men samtidigt medger att portarna går att öppna om det ligger snö och is framför.
Jag har tidigare varit på jakt efter "gummiläppar" utan resultat. Var hittar man sådana (vad är den korrekta termen att söka på)?

Underbart att följa ditt väl utförda projekt!
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.