Hej,

Jag undrar om det skulle vara tillåtet med en sådan här brytare till en luftvärmepump? https://www.elbutik.se/product.html...5hU-A6YXP7EeI8GJk_9SZGEro4ZocNzkaAgJ2EALw_wcB

Tänker att det skulle vara betydligt snyggare med en sådan än en står utanpåliggande brytare med vippströmbrytare. (Även om anslutningen på något sätt måste ta sig ut från den infällda dosan som värmepumpen ska matas ifrån.)

Jag ser ju att brytaren är 3-polig med låsbart vred och 16 A märkspänning och då tänker jag att den borde kunna fylla samma funktion som en säkerhetsbrytare.

LVP är 1-fas så det borde räcka med en 2-polig brytare egentligen. Men det verkar som att 3-poliga (eller 4-poliga) brytare är betydligt vanligare.

Men sen förstår jag att en säkerhetsbrytare inte får användas gör start och stopp. Räcker det i så fall att LVP har styrelektronik för start och stopp eller behövs en till brytare i serie?
 
Hittar inget i dokumentationen att den är godkänd som frånskiljare.
Men i en vanlig bostad så räcker det med att det går att frånskilja spänningsförande ledare i gruppcentralen med antingen diazedsäkring eller dvärgbrytare.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
För en LVP skulle jag gärna se en frånskiljare i närheten. Detta med tanke på att man kanske anlitar en firma för underhåll och reparation när man inte är hemma. Men denna är vad jag förstår placerad inomhus? Tycker ändå att en riktig frånskiljare är på sin plats. Det behöver inte vara så skrymmande, tex https://www.elbutik.se/product.html/sakerhetsbrytare-16-32a

Vit och gul nödstoppknapp med röd kupa på vit bakgrund. Industriell säkerhetsutrustning.

Låt blir att klistra på lappen som det står "får en användas för start och stopp" så kan den användas just för start och stopp, även om jag LVPer mår bättre av att manövreras på avsett sätt, via fjärren.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
N
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
För en LVP skulle jag gärna se en frånskiljare i närheten. Detta med tanke på att man kanske anlitar en firma för underhåll och reparation när man inte är hemma. Men denna är vad jag förstår placerad inomhus? Tycker ändå att en riktig frånskiljare är på sin plats. Det behöver inte vara så skrymmande, tex [länk]

[bild]

Låt blir att klistra på lappen som det står "får en användas för start och stopp" så kan den användas just för start och stopp, även om jag LVPer mår bättre av att manövreras på avsett sätt, via fjärren.
Kan du som är kunnig på området förklara för mig just det där med "Får ej användas för start och stopp" som jag såg på många brytare bl.a. när jag arbetade inom industrin.
Varför får det som åtminstone i min värld är en brytare inte användas till just det?
 
Därför att säkerhetsbrytare som används i offentliga lokaler följer Svenska regler i SEK handbook 418 som i korthet går ut på att skydda hantverkare av olika slag vid arbete på en maskin. Det är främst rörliga maskiner man avser. Begreppet säkerhetsbrytare finns därför inte i elinstallationsreglerna. Men den har ändå alltid frånskiljningsegenskaper för att förhindra att en maskin spänningssätts av t.ex åsköverspänningar (överspänningskategori III)

Man prioriterar enkelhet och säkerhet här så att även icke insatta personer förstår till 100% hur man "sätter hänglås" på en maskin så att den inte kan starta. Där finns krav som
  • Placering inom synhåll
  • Tydlig med vilken maskin den skyddar, t.ex genom att man ser sladden.
  • Synliga kontakter eller annan indikering på brutet läge som inte kan missförstås.
  • Låsbar. Det kan förekomma att svetsare, rörmokare, elektriker, städare och andra yrkesgrupper jobbar på maskinen samtidigt. De sätter då varsitt hänglås på brytaren så att maskinen inte kan startas förrän siste person lämnar och tar bort sitt hänglås.
  • Får ej användas för start och stopp. Det är ingen strömbrytare. Man vill inte slita på kontakterna och riskera att den inte fungerar när det gäller. Den får inte gå sönder.
  • Där det finns risk för att den används för stopp eller där strömmarna är stora ska den förreglas så att ordinarie lastbrytare går in före. Säkerhetsbrytaren ska ju gå att använda för nödstopp.
Säkerhetsbrytaren är i grunden en lastbrytare (klarar att bryta normal belastningsström) + frånskiljare (säker brytning av spänningen), precis som huvudbrytaren i elcentralen. Så den duger alldeles utmärkt som "arbetsbrytare" hemma till LVPn, VVBn, elpannan etc. Men hemma gäller inte SEK HB 418.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
N
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Därför att säkerhetsbrytare som används i offentliga lokaler följer Svenska regler i SEK handbook 418 som i korthet går ut på att skydda hantverkare av olika slag vid arbete på en maskin. Det är främst rörliga maskiner man avser. Begreppet säkerhetsbrytare finns därför inte i elinstallationsreglerna. Men den har ändå alltid frånskiljningsegenskaper för att förhindra att en maskin spänningssätts av t.ex åsköverspänningar (överspänningskategori III)

Man prioriterar enkelhet och säkerhet här så att även icke insatta personer förstår till 100% hur man "sätter hänglås" på en maskin så att den inte kan starta. Där finns krav som
  • Placering inom synhåll
  • Tydlig med vilken maskin den skyddar, t.ex genom att man ser sladden.
  • Synliga kontakter eller annan indikering på brutet läge som inte kan missförstås.
  • Låsbar. Det kan förekomma att svetsare, rörmokare, elektriker, städare och andra yrkesgrupper jobbar på maskinen samtidigt. De sätter då varsitt hänglås på brytaren så att maskinen inte kan startas förrän siste person lämnar och tar bort sitt hänglås.
  • Får ej användas för start och stopp. Det är ingen strömbrytare. Man vill inte slita på kontakterna och riskera att den inte fungerar när det gäller. Den får inte gå sönder.
  • Där det finns risk för att den används för stopp eller där strömmarna är stora ska den förreglas så att ordinarie lastbrytare går in före. Säkerhetsbrytaren ska ju gå att använda för nödstopp.
Säkerhetsbrytaren är i grunden en lastbrytare (klarar att bryta normal belastningsström) + frånskiljare (säker brytning av spänningen), precis som huvudbrytaren i elcentralen. Så den duger alldeles utmärkt som "arbetsbrytare" hemma till LVPn, VVBn, elpannan etc. Men hemma gäller inte SEK HB 418.
Tack för ett utmärkt och utförligt svar!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.