Hej!

Till vårt blivande hus kommer vi att ha faluröd liggande panel, vita fönster och vita knutar. Vi håller på att måla foder- och knutbrädor en gång på marken för att ta sista strykningen på plats (med Demidekk Ultimate). Fönsterna (från RM-fönster) är snickarvita (dvs std.0502-Y). Nu är frågan: Ska knutfärgen vara helvit (dvs ej bruten)? Killen på färgaffären sa att 95% av alla väljer den helvita färgen till rödfärg, men ser det inte bättre ut med exakt samma nyans på fönster och på knutbrädor?

Kanske finns något svar här på forumet, men efter lite sökning har jag inte hittat något klockrent svar.

Tacksam för svar!
 
Helt klart samma kulör som på fönster. Bryt ned den till S0502-Y, den blir inte så stickig då.
 
Tack! Det var det jag misstänkte. Då återstår bara att hitta en demidekk-nyans som matchar mot S0502-Y (de skriver ju inte ut NCS-nr på sina utekulörer har jag förstått).
 
Claes F skrev:
Tack! Det var det jag misstänkte. Då återstår bara att hitta en demidekk-nyans som matchar mot S0502-Y (de skriver ju inte ut NCS-nr på sina utekulörer har jag förstått).
Helt klart S 0502-Y till allt vitt på fasaden. Även knutarna.
Håller själv på att måla just detta. (falu rödfärg, kalkvitt, RM-fönster). Knutarna var målade med obruten färg som grundfärg och det ser inte klokt ut tills man får på det kalkvita (S 0502-Y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.