Har en mindre yta puts som ska bli målad vit. Jag köpte Biltemas vita putsfärg 10l som blev extrem bländande vit efter 1 varv målat. Skulle vilja ha något i närheten av ncs 0500-n. Har målat fasad med 0300-n och den upplever jag inte som bländande.

Biltema har denna färg i vit, svart, ljusgrå och grå.
Så av dessa 7 liter jag har kvar av vit tänkte jag blanda i skvätt svart?
Sen blanda länge såklart så det blir jämt. Visst att jag inte kommer få någon exakt färgkod. Det borde väl funka?
 
Det går utmärkt men se till att blanda ordentligt så det inte blir fläckigt och va försiktig med den svarta tillsatsen
 
Det finns ingen svart färg!
Det är antingen Blåsvart eller Brunsvart.
Om man blandar den i vit färg får man oftast en blått stick i färgen, därför blandar man också in en liten del gult för att ta bort det blå nyansen.
I dag görs det med datorer i en färgbank. Förr i tiden blandade man 1 liter zinkvit färg med 4 droppar svart och 1 droppe gulockra för att få ”knäckt” vit färg.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det går utmärkt men se till att blanda ordentligt så det inte blir fläckigt och va försiktig med den svarta tillsatsen
Tror du det är bättre o blanda med grå eller ljusgrå?
 
L Leif i Skåne skrev:
Det finns ingen svart färg!
Det är antingen Blåsvart eller Brunsvart.
Om man blandar den i vit färg får man oftast en blått stick i färgen, därför blandar man också in en liten del gult för att ta bort det blå nyansen.
I dag görs det med datorer i en färgbank. Förr i tiden blandade man 1 liter zinkvit färg med 4 droppar svart och 1 droppe gulockra för att få ”knäckt” vit färg.
Exakt men nu ska jag inte använda färgpigment utan använda blanda 2 billiga färdigblandade färger för att få bort den helvita färgen till något som blir ett stort ungefär runt ncs0500/ncs1000.
 
Blandar du med grå så får du använda mer färg bara. Men som sagt så se till att det är en brunsvart så känns det mer "naturligt"
 
Köpte Biltemas ljusgrå av samma färg och hällde i en skvätt i det vita, blev kulör som önskat!
 
  • Gilla
Hanmeddetvitahuset och 4 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.