D
Upplever att dialogen blir dålig i vissa program och på en del kanaler, kör en AppleTV via HDMI, någon som vet vad detta beror på, kan det vara ett mjukvaruproblem med ljudavkodningen?
 
Ingen aning. Lite ironiskt skulle jag gissa på att du försöker att se på svensk film och få ut vettig ljudmix... ;):crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
D
David Wallin David Wallin skrev:
Ingen aning. Lite ironiskt skulle jag gissa på att du försöker att se på svensk film och få ut vettig ljudmix... ;):crysmile:
Ja men det är lite blandat, vissa serier är perfekta, både på SVT, Netflix, osv medan andra har väldigt diffust tal, tänker att jag kan ju inte vara den enda som reflekterar över detta.

Man kan ju ändra ljudinställningarna så att talet förstärka men blir ändå inte som jag vill..
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
SVT sänder väl tre ljudformat numera: 2.0, 3.0 och 5.1.
Kanske Bosse V35 eller Appel TVn tar emot 3.0 men tror ljudet är 2.0 så centerkanalen missas?
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Jag får köra textning på en del mummel-serier/filmer, hjälper inte med min anläggning trots B&W-högtalare i ljudsystemet.;)
Läste en artikel med en ljudtekniker som erkände den nya trenden, var vad han skulle göra trots att han såg problemen.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Jag får köra textning på en del mummel-serier/filmer, hjälper inte med min anläggning trots B&W-högtalare i ljudsystemet.;)
Läste en artikel med en ljudtekniker som erkände den nya trenden, var vad han skulle göra trots att han såg problemen.
Ja, jag har ju upplevt detta ett längre tag men inte orkat ta tag i det, det verkar som att ju bättre ljudanläggning man har ju värre blir problemen, jag antar att de som kör TVns inbyggda ljud inte har några problem alls.

På Bose kan man bla enkelt välja "Original" eller "Rekommenderat" som ljudinställning men som vanligt är de ju vaga i vad detta egentligen betyder.

Tabell med ljudinställningar och signalbearbetning för olika källor som digitalbox, DVD och spelkonsol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stämmer rätt bra att en bättre ljudanläggning kan återge vissa ljud, låga frekvenser, för starkt med dagens ljudmixningar.
Har en anläggning med fem högtalare och en AudioPro bas, där speciellt nya svenska serier "blåser" på bas alldeles för mycket för att skapa effekter men passar säkert bra för enklare anläggningar utan någon riktig basfunktion/högtalare. Med de effekterna blir också talet lidande utifrån att bakgrundsljud "förstör" talsekvenserna.
I fritidshuset är det bara TV-högtalare och med den inställd för "tydligt tal", eller vad det nu heter, så är det bättre.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Stämmer rätt bra att en bättre ljudanläggning kan återge vissa ljud, låga frekvenser, för starkt med dagens ljudmixningar.
Har en anläggning med fem högtalare och en AudioPro bas, där speciellt nya svenska serier "blåser" på bas alldeles för mycket för att skapa effekter men passar säkert bra för enklare anläggningar utan någon riktig basfunktion/högtalare. Med de effekterna blir också talet lidande utifrån att bakgrundsljud "förstör" talsekvenserna.
I fritidshuset är det bara TV-högtalare och med den inställd för "tydligt tal", eller vad det nu heter, så är det bättre.
Kan det inte bero på att Bose använder 5 kuber? Har själv en V30 som har sämre center än en Sonos ARC
 
E Ecis skrev:
Kan det inte bero på att Bose använder 5 kuber? Har själv en V30 som har sämre center än en Sonos ARC
Vad är kuber? Högtalare?
Har fem högtalare, center + sidor, samt två bakre och en aktiv bas, är en kalibrerad anläggning och med "mummelseriet/film" uppstår den effekten.
 
Jag har samma erfarenhet men det är modellen tidigare V30. En soundbar ARC som jag har till en annan TV ger inte samma effekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.