Har en del verktyg och gräsklippare med gemensamt 36V batterier. Har batterier daterade från 2008 till 2020 och det slog mig nu att de nyare 2Ah batterierna som har lite lägre profil faktiskt ger betydligt mindre klipptid än de äldre 2,6Ah. Om man kör slut 2Ah så är dessa brännheta och kan inte börja laddas på ett tag medan de äldre batterierna bara blir lite ljumna i jämförelse. Körtid på de mindre är 8-10 minuter medan de större äldre batterierna är 15-20min. Vet inte om de termiskt nyper eller om de tar slut fortare.

Nån annan som har haft samma erfarenhet med 36V batterierna?
 
R
Dina gamla batterier är på 2.6ah (kapacitet), dina nya är på 2.0 ah.

Dvs att dina nya batterier har sämre kapacitet än dina gamla.
Du får läsa på lite hur det funkar med ah på batterier.

Men man kan säga så här enkelt förklarat: mer ah= du kan köra längre innan du behöver ladda batteriet = mer ah=dyrare batterier.

Så det hela kokar ner till hur mycket körtid/du använder maskinerna samt hur kontinuerligt.
 
R RalleB skrev:
Dina gamla batterier är på 2.6ah (kapacitet), dina nya är på 2.0 ah.

Dvs att dina nya batterier har sämre kapacitet än dina gamla.
Du får läsa på lite hur det funkar med ah på batterier.

Men man kan säga så här enkelt förklarat: mer ah= du kan köra längre innan du behöver ladda batteriet = mer ah=dyrare batterier.
Jodå, men batterier som är 14 år och körda i många cykler borde tappat en hel del kapacitet, jag får ju dessutom ut mer än 30% skillnaden mellan 2,0 och 2,6Ah. Det jag vänder mig mot är just att de nya blir så varma så jag tror överhettningskyddet löser ut i packet. De har de äldre batterierna aldrig gjort.
 
Grannen har en Bosch 36 volts gräsklippare, som är två-tre år gammal. Den har jag lånat några gånger, och det batteriet (som är större, 4 eller 5 Ah) blir också väldigt varmt, såpass att det inte laddar direkt när man tar det från klipparen.. Grymt irriterande..
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Grannen har en Bosch 36 volts gräsklippare, som är två-tre år gammal. Den har jag lånat några gånger, och det batteriet (som är större, 4 eller 5 Ah) blir också väldigt varmt, såpass att det inte laddar direkt när man tar det från klipparen.. Grymt irriterande..
Precis det som händer med mina nya små batterier, tar säkert en halvtimme innan de kan laddas igen. De äldre batterierna klara ett högre C/t än de nya då jag misstänker sämre termisk konstruktion. Frågan är varför de skickar med de små batterierna med gräsklipparen om de inte klarar driva dem över tid? Borrhammaren, häcksax o trimmer kör man momentant medan gräsklipparen går mer konstant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.