Hej
Mina blandningsventiler för tappvarmvatten i min vedanläggning har strulat ett tag. Den hänger sig helt enkelt, när jag har varmt i min ackumulatortank, så det bara kommer fram kallt vatten. Det har ofta hjälpa att "ratta" lite på den, men inte alltid. Jag har ofta mer än 100g C i toppen på ackumulatortanken, på blandninsventilen står max 95grader som intemp. Min VVS installatör påstår att det inte finns några som är anpassade för högra temperatur. Någon som vet om det stämmer? Eller har en annan ide på orsaken?
Blandningsventil för tappvarmvatten märkt "VTA323 35-60°C PN10 MADE IN SWEDEN" med frostad bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en blandningsventil märkt "VTA313" med temperaturområde 35-60°C, märkt "Made in Sweden".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack @jonaserik
Fick mejl från Esbe
"Hej Sigvard,
Den du har där klarar kontinuerligt 95°C max och ska helst inte bli värmare.
Vi har våra VTS520 som är till för solvärmeanläggningar.
De klarar kontinuerligt 110°C och tillfälligt 120°C.
Flödeskapaciteten är den dubbla mot den du har idag."


Vad tror du om den?
Vad innebär att den har dubbel flödeskapacitet? Ingen nackdel väl? Men grövre så den inte passar på befintliga kopplingar?
 
Det med dubbel kan vara att det kan bli mycket varmt i en solfångare och då måste flödet i bland öka med upp mot 100 % så fångarna kyls av , solsoppa klarar ca + 140 C sen kokar det. Den i länken verkar bra , verkar som dom fysiska måtten stämmer förutom anslutningarna. kapa ner rör och sätt övergångar. från nuvarande dim till rätt gängdim/koppling.
 
  • Gilla
hästvärme
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det med dubbel kan vara att det kan bli mycket varmt i en solfångare och då måste flödet i bland öka med upp mot 100 % så fångarna kyls av , solsoppa klarar ca + 140 C sen kokar det. Den i länken verkar bra , verkar som dom fysiska måtten stämmer förutom anslutningarna. kapa ner rör och sätt övergångar. från nuvarande dim till rätt gängdim/koppling.
Nästa spännande fråga jag skickat till honom är priset...
 
Är nog ingen större skillnad på deras ventiler , ligger omkring 600ke strecket, du får kolla med grossisterna
 
  • Gilla
hästvärme
  • Laddar…
Jag har samma ventil och samma problem uppstår när tankarna är laddade upp till 100c. Man får en kall dusch. Trots detta är det men sällan att tankarna är uppe i 100c. Jag ser inte behovet på mitt system i alla fall att ladda så högt.
 
  • Gilla
hästvärme
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Jag har samma ventil och samma problem uppstår när tankarna är laddade upp till 100c. Man får en kall dusch. Trots detta är det men sällan att tankarna är uppe i 100c. Jag ser inte behovet på mitt system i alla fall att ladda så högt.
Fast gör jag två ilägg i pannan så blir det över 100gC i toppen. Så jag vill få en lösning på problemet. Inte så kul att stå i mässingen i källaren och vrida på ventilerna för att få de att släppa fram duschvatten...
 
H hästvärme skrev:
Fast gör jag två ilägg i pannan så blir det över 100gC i toppen. Så jag vill få en lösning på problemet. Inte så kul att stå i mässingen i källaren och vrida på ventilerna för att få de att släppa fram duschvatten...[/QUOTE
H hästvärme skrev:
Fast gör jag två ilägg i pannan så blir det över 100gC i toppen. Så jag vill få en lösning på problemet. Inte så kul att stå i mässingen i källaren och vrida på ventilerna för att få de att släppa fram duschvatten...
Ok dags kanske att byta eller prova rensa som Jonaserik sa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.