Vi håller på att bygga hus och har till köket beställt kakel som ska monteras i "förskjutna förband". Killen i kakelbutiken förklarade att detta ger skarvar som hamnar lite "huller om buller" då man använder ena radens restbit då man börjar på nästa rad (till skillnad från rak tegelsättning då skarvarna på varannan rad alltid hamnar rakt ovanför varandra).

Nu har vi dock lite problem med husleverantören som inte verkar förstå vad vi vill ha. Jag kulle därför behöva en bild som förklarar hur detta ser ut. Jag har försökt leta på nätet men utan resultat så om någon kan ge mig en bild så skulle jag bli lycklig! :)

Tack på förhand!
 
Rent krasst spelar det ju ingen roll att husleverantören har nollkoll, bara dom (eller ni) vidarebefordrar hur ni vill ha det till plattsättaren.

En enkel skiss borde f.ö. en normalbegåvad person förstå...
 
Skall ni göra det riktigt snyggt rekommenderas 10-skifts munkförband. Det är ett klassiskt och lättförståeligt mönster som känns "huller om buller" och som upprepas vart tionde rad. Det blir heller inget spill med det.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Munkförband

250px-Arvika_10skift_munkforband2_cropped.jpg
 
Där vi köpte vårat kakel fick vi samma tips, som vi sedan framförde till plattsättaren.. Här kommer en bild före- och efter fogning.. Vi belv ritkigt nöjda med resultatet! Våra plattor är 30*20cm med mindre stavar på; 2,5*10cm
 
  • DSC01939.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01942.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Johan Gunverth skrev:
Skall ni göra det riktigt snyggt rekommenderas 10-skifts munkförband. Det är ett klassiskt och lättförståeligt mönster som känns "huller om buller" och som upprepas vart tionde rad. Det blir heller inget spill med det.

[länk]

[bild]
Tror du en kakling i ett kök når 10 rader då? :)
 
Mikael_L skrev:
Tror du en kakling i ett kök når 10 rader då? :)
Man använder naturligtvis en del av mönstret. :eek:

Jag har testat lite med detta mönster och det är något magisk/harmonisk med det. Otroligt balanserat på något vis. Skall göra en fusktegelvägg med strimlade Höganäs-klinker bakom en öppens spis om ett tag och då blir det detta mönster.
 
F
sobel_12 skrev:
Där vi köpte vårat kakel fick vi samma tips, som vi sedan framförde till plattsättaren.. Här kommer en bild före- och efter fogning.. Vi belv ritkigt nöjda med resultatet! Våra plattor är 30*20cm med mindre stavar på; 2,5*10cm

Ser bra ut men nåt förskjutet förband är det väl ändå inte?
 
Om syftet med förskjutna förband är att se till att inga kryss uppstår mellan långkanter och kortkanter, så är det ju samma princip.. Eller? ;P
 
sobel_12 skrev:
Om syftet med förskjutna förband är att se till att inga kryss uppstår mellan långkanter och kortkanter, så är det ju samma princip.. Eller? ;P
Näe, det är inte samma sak...en rak tegelsättning har inte heller några kryss men det är inte det jag är ute efter...
 
Johan: Tack, den bilden är perfekt! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.