Hej,
Vi ska göra en utbyggnad av vårt hus (vardagsrum) och därmed gjuta ny platta (c:a 14 m2)brevid befintlig platta. Har några frågor:
- Hur länge måste betongen brinna innan vi kan lägga på golvet (ekparkett) samt golvvärme?
- Vilken är den bästa betongen för ändamålet?
- Måste jag "gjuta fast"/fästa den nya plattan i husets befintliga platta?
- Vi tänkte göra detta i december - spelar värmen/kylan någon roll?

Tack på förhand
Johan
 
är en ganska ny egenbyggare, men minus grader är väl inte det bästa för en blöt betong, då vattnet fryser och kan "spränga" betongen d.v.s. frostsprängning.
dock finns vad jag förtått ganska bra saker mot detta, så som medel i betongen, värme mattor , isolering o.s.v.
ska du blanda själv eller få ut betongen med bil ? om du väljer bil så fråga företaget som säljer betongen, annars finns betydligt klyfftigare männinskor här på forumet som har mer sakkunskap...

//Niklas
 
Mikael_L
Leolejon skrev:
Hej,
Vi ska göra en utbyggnad av vårt hus (vardagsrum) och därmed gjuta ny platta (c:a 14 m2)brevid befintlig platta. Har några frågor:
- Hur länge måste betongen brinna innan vi kan lägga på golvet (ekparkett) samt golvvärme?
Den måste komma ner i tillräckligt låg rH.Jag tippar på 3-9 månader om ni använder standard betong. Men det beror också en hel del på vilket torkklimat betongen får, värme, avfuktare osv.
Man kan också, såvitt jag förstått, trixa lite med vattenhalt och cementhalt och kanske annat med, för att få en betong som använder upp sitt vatten i större grad, detta kortar alltså då torktiden. Får du inga fler klyftiga svar här så får du fråga de som ska leverera betongen, dom ska kunna detta.
- Vilken är den bästa betongen för ändamålet?
I styrka kan ni knappast behöva mer än c25/30 om nu utbyggnaden inte är väldigt speciellt konstruerad med väldigt höga laster som följd. Det viktiga är istället med ökad plattjocklek och rätt armering på de rätta ställena. Men sen är det en massa andra beslut att fundera på.
Varmbetong? kanske om ni ska gjuta när det är kallt, Luftporbildare? nja troligen inte, konsistensklass? SKB, fullflyt, halvflyt, ännu tjockare osv. Och det där med en betong som torkar snabbare. Alla egenskaper går kanske inte att kombinera heller ...
Just det, en starkare betong fungerar ofta bättre när det är kallare, har jag hört, så att öka en hållfasthetsklass kan man göra utan att behöva styrkan.
- Måste jag "gjuta fast"/fästa den nya plattan i husets befintliga platta?
Pass, inte alls mitt kunskapsområde
- Vi tänkte göra detta i december - spelar värmen/kylan någon roll?
Jodå, December är inte optimalt ! Kan ni inte göra det någon annan månad.
Bästa gjutmånaderna är nog under våren och hösten, när natttemperaturerna är stadigt över 5° men inte så väldigt varmt på dagarna. Och på våren slipper man alla löv som landar i betongen (som jag hade problem med för ett par veckor sedan :surprised: )

Betongen får inte komma under noll grader de första dagarna. Detta betyder ev leverans av varmbetong, övertäckning efter gjutning med tillförd väme och sånt strul.

Jag, som är okunnig i området, skulle inte våga mig på en gjutning där det finns frostrisk, om jag inte hade ngn expert med mig.

Jag upprepar det niklas skrev, prata med betongstationen. Dom kan mycket, betong är deras liv ;). Iaf de jag pratat med har varit trevliga, berättat mycket och haft stor förståelse över vad jag som nybörjare bäst behöver.

Förövrigt gjöt jag med C25/30, halvflyt (S4), 8/16 (stenstorlek). Vibratorstav och sloda som hyrda hjälpmedel. Ett par rivbräden och stålskånskor fanns också till hands samt roterande laser med mottagare, men den användes ej, då vi drog av grunden horisontellt mha en planka.
Jag upplevde denna betong som trevlig att arbeta med, väldigt lös, lätt att flytta omkring på och få i våg. Men fortfarande möjlig att bygga lite fall med.
 
Redigerat:
Hej

Uttorkningstiden för betong är väl > ett år?
 
Mikael_L
BLA skrev:
Hej

Uttorkningstiden för betong är väl > ett år?
Uttorkning till ... vad ...? Vilket rH, vilken golvbeläggning ...

och vilken betong? vilken vct osv.

och under vilka torkförhållanden, temperatur, luftfuktighet, uppvärmning i plattan osv ...


Jag är ganska säker på att det inte går att bara säga en tid ... :surprised:

(Men innan man lägger klinker ska betongen krympa tillräckligt färdigt, dvs minst 3 månader, oavsett vilken fukthalt den har kvar.)
 
BLA skrev:
Hej

Uttorkningstiden för betong är väl > ett år?
Eller kanske 50 år.;)
 
Gjut med C45/55 för uttorkningens skull. Dvs ett VCT runt 0,40. C25/30 kallas väggbruk... Betong med VCT 0,40 kommer ner under 90% RF på c:a 2 månader vid normalt torkklimat.

Betongfabriken sköter tillsatser, berätta bara vad det är du ska gjuta. Efter gjutning bör ni täcka med pressar och ställa värmefläktar under om det är minusgrader.

Om betongen uppnår 5 Mpa i hållfasthet så fryser den inte. Kolla olika beräkningar mha programmet Hett97.
 
I december, har betongstationen litet att göra = kort leveranstid. Titta på väderrapporten, blir det töväder ringer du och beställer omgåendeleverans av vanlig C25/30, utan tillsatser.
Det är min erfarenhet, det går att lura naturen men är lättareoch billigare att följa vädrets makter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.