Har tänkt att bygga ett inglasat uterum med skjutbara glaspartier. Men vi vill ha uterummet vridet 90gr (se skiss, uterummet är delen men en massa lodräta streck) mot hur alla uterum verkar vara konstruerade. Har kollat dimensioneringsprogrammet på byggbeskrivningar.se men de verkar inte ha denna lösning som exempel. Bredden blir ca. 5500 mm, en pelare på mitten är väl oundvikligt. Djupet ca. 3500 mm. Kanalplast-tak. Snözon 2,5.kN/m2. Taklutning 5-6gr. Någon som vet hur jag ska räkna eller vet ett dim.program som har denna utformning?
Skiss av hus med tilltänkt inglasat uterum markerat med lodräta streck och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det borde inte vara några problem om ja förstår rätt Jag har precis byggt uterum med 3.6x7m. 7m längden fick en pelare på mitten. körde Willab gardens ritverktyg. snözoon 1.5 förvisso men det valde man oxå i deras ritverktyg
 
Om du använder limträ så behövs inga pelare för en spännvidd på 5,5 meter. Med fyra limträbalkar som är 5,5 m långa och som har ett c/c avstånd på ca 1,2 m räcker det med dimensionen 90x315 mm.
 
Arne999 OK, jag har inte lyckats få till det i deras program. Kontaktade dem och de ritade upp det. Tyvärr krävs det fasta fönster i de 4 hörnen. Antar att det är för hållfasthetens skull. Men det är lite märkligt, glaspartierna ska väl inte ta upp någon kraft ovanifrån?
justusandersson, limträ har jag tänkt använda. Hur har du räknat fram den dimensionen? Kommer det att funka även med skjutdörrar?
 
H Höga Berget skrev:
Hur har du räknat fram den dimensionen?
Med hjälp av dina uppgifter och elasticitetsteorin. Jag utgår från en pelare i varje ytterhörn. Det funkar med skjutdörrar. Man får höja kravet på nedböjning bara.
 
  • Gilla
Höga Berget
  • Laddar…
Så här ritade Willab upp det men vi vill hemskt gärna slippa de fasta glasen i hörnen, hellre då en balk i mitten om det krävs. Det står inga dimensioner på limträbalkarna men det verkar vara 304mm.
 
Men fasta partier i hörnen beror väll på att det brutna hörnet är just ett glas och alltså inte går att dela i två. Jag har oxå ett brutet hörn och det hade ju inte funkat om detta varit delat i 2 glas.
 
När du har ett glas- eller plasttak bör överkanten till stolparna i ytterhörnen stabiliseras. Det sker enklast med en diagonal i takets plan, som kan vara i stål. Jag ser inte poängen med fasta glas i hörnena. Jag kan inte inse att de behövs. Jag räknade med ett tätt tak. Med kanalplast i taket kan man reducera lasterna något.

Mitt allmänna intryck av Willab Garden är att de är ganska kompetenta och seriösa. Rimligen har inte varje säljare utbidning i byggnadskonstruktion.
 
A Arne999 skrev:
Men fasta partier i hörnen beror väll på att det brutna hörnet är just ett glas och alltså inte går att dela i två. Jag har oxå ett brutet hörn och det hade ju inte funkat om detta varit delat i 2 glas.
Det är raka hörn, inte brutna.
 
J justusandersson skrev:
När du har ett glas- eller plasttak bör överkanten till stolparna i ytterhörnen stabiliseras. Det sker enklast med en diagonal i takets plan, som kan vara i stål. Jag ser inte poängen med fasta glas i hörnena. Jag kan inte inse att de behövs. Jag räknade med ett tätt tak. Med kanalplast i taket kan man reducera lasterna något.

Mitt allmänna intryck av Willab Garden är att de är ganska kompetenta och seriösa. Rimligen har inte varje säljare utbidning i byggnadskonstruktion.
Tack för svar! Det kanske kan funka med wire och spännare som spänns upp som ett kryss mellan hörnstolparna? Jag ska ringa dem imorgon och fråga.
 
Wire och vantskruv funkar jättebra.
 
  • Gilla
Höga Berget
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Wire och vantskruv funkar jättebra.
Har räknat och funderar på att bygga stommen själv och köpa glaspartierna från Willab. På ritningen ser det ut som de använt 66x315 mm som bärlinor och längs långsidan. Kan jag köra med samma dimension till takreglarna (5st)?
 
Nu blir jag lite osäker på vad du menar med bärlinor respektive takreglar. Är bärlinorna de 3500 mm långa balkarna som utgör en förlängning av huset och takreglarna de bjälkar som ligger lutande parallellt med husets gavel?
 
J justusandersson skrev:
Nu blir jag lite osäker på vad du menar med bärlinor respektive takreglar. Är bärlinorna de 3500 mm långa balkarna som utgör en förlängning av huset och takreglarna de bjälkar som ligger lutande parallellt med husets gavel?
Ja precis! Bärlinorna är 3920 mm och bjälkarna 5753 mm på ritningen. Sedan ligger det en horisontell balk längs långsidan ovan skjutpartierna som är 5510 mm. Det är dessa jag undrar om jag kan köra limträ 66x315mm.
 
Den balken tar ju inte upp några laster att tala om. Det är mest en estetisk fråga. Det går säkert bra med 66x315.
 
  • Gilla
Höga Berget
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.