Hallå,
Jag ska hämta familjens nästa bil tidigt imorgon bitti och blev nu erbjuden att köpa till "garanti" för 3tkr per år, i upp till 3 år. Bilen i fråga är en 3 år gammal Tiguan som gått just under 4 tusen mil.

Jag vet att LF erbjuder maskinskadeförsäkring som gäller i 8 år eller 12 tusen mil. Vi kör rätt lite och kommer därför att ha den försäkringen i ca 5 år till, då den ingår i hel.

Av den informationen som framgår på hemsidan tycker jag försäkringen verkar rätt heltäckande, åtminstone för dyra problem. Självrisken stegrar från 3 till 7 tusen vilket. På 3 år lär vi inte komma över 5 tusen.

Tyvärr kom jag på detta för sent för att ringa och prata med försäkringsbolaget och imorgon hinns det inte med. Fundera på att inte teckna bilhandlarens garantiförsäkring eftersom jag inte ser något behov. Skulle det bli ett ärende hos LF täcker pengarna jag sparar med marginal den högre självrisken. Är dock lite osäker på om jag missar något.

Kanske någo annan som kan mer om LFs försäkringen eller har funderat ut samma sak själv? Synpunkter mottas tacksamt!
 
N nybyggarn3 skrev:
Hallå,
Jag ska hämta familjens nästa bil tidigt imorgon bitti och blev nu erbjuden att köpa till "garanti" för 3tkr per år, i upp till 3 år. Bilen i fråga är en 3 år gammal Tiguan som gått just under 4 tusen mil.

Jag vet att LF erbjuder maskinskadeförsäkring som gäller i 8 år eller 12 tusen mil. Vi kör rätt lite och kommer därför att ha den försäkringen i ca 5 år till, då den ingår i hel.

Av den informationen som framgår på hemsidan tycker jag försäkringen verkar rätt heltäckande, åtminstone för dyra problem. Självrisken stegrar från 3 till 7 tusen vilket. På 3 år lär vi inte komma över 5 tusen.

Tyvärr kom jag på detta för sent för att ringa och prata med försäkringsbolaget och imorgon hinns det inte med. Fundera på att inte teckna bilhandlarens garantiförsäkring eftersom jag inte ser något behov. Skulle det bli ett ärende hos LF täcker pengarna jag sparar med marginal den högre självrisken. Är dock lite osäker på om jag missar något.

Kanske någo annan som kan mer om LFs försäkringen eller har funderat ut samma sak själv? Synpunkter mottas tacksamt!
du har 3 månader enl konsumentköplagen...
förra bilen jag hade blev det turboras,offert på 38000 kr,det gick på garanti efter hjälp från verkstadschefen
 
En VW. Absolut.
 
  • Gilla
  • Haha
Pen och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
En VW. Absolut.
Haha. Nu tror jag inte att någon av alternativen täcker rost, åtminstone inte på en vag;)

Men annars var ju fråga om det finns så stora brister/undantag i den vanliga försäkringen att det motiverar att betala 9 k för bilhandlarens försäkring.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
du har 3 månader enl konsumentköplagen...
förra bilen jag hade blev det turboras,offert på 38000 kr,det gick på garanti efter hjälp från verkstadschefen
Det stämmer att 3 månader ingår. Ett turboras är jag ganska säker på att LFs försäkring täcker
 
  • Gilla
Malena12
  • Laddar…
Som verkstadsägare av en allbilsverkstad skulle jag vilja säga att det är blandade erfarenheter. För det första kan det vara bra att känna till att du har nästan samma reklamationsrätt som vanligt när du köper en begagnad bil av en bilhandlare. Om ett fel uppkommer på bilen under de första sex månaderna har bilhandlaren bevisbördan vad gäller att felet INTE skulle vara ursprungligt. Det betyder att bilhandlaren behöver med konkreta bevis kunna visa att felet inte fanns när de sålde bilen = svårt. Efter sex månader har du bevisbördan vid en reklamation.

De garantier som säljs har ofta krav på att det skall finnas ett funktionsbortfall. Vilket i praktiken innebär att om T ex en drivaxel vibrerar så pass mycket att du inte bör köra bilen så är det ändå inget funktionsbortfall eftersom drivaxeln fortfarande driver bilen framåt. Ett annat exempel är att om vattenpumpen börjar läcka så står garantin för arbetskostnad och material av vattenpump och glykol men inte kamrem även om du måste byta kamrem för att göra ett fackmannamässigt jobb. Du behöver mao betala för kamremsatsen.

Med det sagt så har många av mina kunder sparat mycket pengar på att använda dessa garantier. Allt från bakaxlar som rasat för 35k till växellådor och även vattenpumpar.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
MekPappa Rasmus10 skrev:
Som verkstadsägare av en allbilsverkstad skulle jag vilja säga att det är blandade erfarenheter. För det första kan det vara bra att känna till att du har nästan samma reklamationsrätt som vanligt när du köper en begagnad bil av en bilhandlare. Om ett fel uppkommer på bilen under de första sex månaderna har bilhandlaren bevisbördan vad gäller att felet INTE skulle vara ursprungligt. Det betyder att bilhandlaren behöver med konkreta bevis kunna visa att felet inte fanns när de sålde bilen = svårt. Efter sex månader har du bevisbördan vid en reklamation.

De garantier som säljs har ofta krav på att det skall finnas ett funktionsbortfall. Vilket i praktiken innebär att om T ex en drivaxel vibrerar så pass mycket att du inte bör köra bilen så är det ändå inget funktionsbortfall eftersom drivaxeln fortfarande driver bilen framåt. Ett annat exempel är att om vattenpumpen börjar läcka så står garantin för arbetskostnad och material av vattenpump och glykol men inte kamrem även om du måste byta kamrem för att göra ett fackmannamässigt jobb. Du behöver mao betala för kamremsatsen.

Med det sagt så har många av mina kunder sparat mycket pengar på att använda dessa garantier. Allt från bakaxlar som rasat för 35k till växellådor och även vattenpumpar.
Tack för svar. Nu är frågan dock om LFs maskinskadeförsäkring har brister/undantag som motiverar den extra kostnaden. Av det jag kan utläsa av LFs hemsida känns det inte så. Att självrisken är högre kan jag utan problem ta.
 
N nybyggarn3 skrev:
Haha. Nu tror jag inte att någon av alternativen täcker rost, åtminstone inte på en vag;)

Men annars var ju fråga om det finns så stora brister/undantag i den vanliga försäkringen att det motiverar att betala 9 k för bilhandlarens försäkring.
Ärligt talat har jag inte en aning om de garantierna ger nått vettigt.
Vi hade VW bilar på firman för några år sen, sjukt mycket fel o problem. De efterföljande Renault och sen Ford (båda kända skitbilar) har varit klart bättre.
Chefen gick mot strömmen när vi bytte till Fordar 2018 och tog ut en Tiguan 2,0 Tdi. Motorn rasade i våras, då hade bilen gått 9000 mil, det var kamremmen som gått av.
VW hävdade att felet i princip inte kunde hända på den motorn, men de ville inte vara med o betala.
Försäkringsbolaget fick betala en ny motor, och firman en självrisk förstås.
 
Isakare Isakare skrev:
Ärligt talat har jag inte en aning om de garantierna ger nått vettigt.
Vi hade VW bilar på firman för några år sen, sjukt mycket fel o problem. De efterföljande Renault och sen Ford (båda kända skitbilar) har varit klart bättre.
Chefen gick mot strömmen när vi bytte till Fordar 2018 och tog ut en Tiguan 2,0 Tdi. Motorn rasade i våras, då hade bilen gått 9000 mil, det var kamremmen som gått av.
VW hävdade att felet i princip inte kunde hända på den motorn, men de ville inte vara med o betala.
Försäkringsbolaget fick betala en ny motor, och firman en självrisk förstås.
Tråkigt att höra. "Tyvärr" har jag redan bestämt att vi ska åka Tiguan. En sån gång får man kanske vara tacksam att det händer efter 9tusen mil och inte efter 12 tusen, kanske beroende på vad man har för försäkringsbolag.
 
N nybyggarn3 skrev:
Tack för svar. Nu är frågan dock om LFs maskinskadeförsäkring har brister/undantag som motiverar den extra kostnaden. Av det jag kan utläsa av LFs hemsida känns det inte så. Att självrisken är högre kan jag utan problem ta.
Förstår det. Ville bara upplysa om det som kan vara lätt att missa när man köper en begagnad bil. Jag har inget facit på vad exakt som skiljer dem åt. Om det är motiverbart att köpa till en extra garanti är högst personligt. Du har dock ganska bra skydd via din vanliga helförsäkring upp till 8 år som du nämnt. Du har även en garanti från tillverkaren enligt avgasreningslagen som gäller på komponenter som har en utsläppsbegränsande funktion (i princip all motorstyrning) i 5 år eller 8000 mil.
 
MekPappa Rasmus10 skrev:
Förstår det. Ville bara upplysa om det som kan vara lätt att missa när man köper en begagnad bil. Jag har inget facit på vad exakt som skiljer dem åt. Om det är motiverbart att köpa till en extra garanti är högst personligt. Du har dock ganska bra skydd via din vanliga helförsäkring upp till 8 år som du nämnt. Du har även en garanti från tillverkaren enligt avgasreningslagen som gäller på komponenter som har en utsläppsbegränsande funktion (i princip all motorstyrning) i 5 år eller 8000 mil.
Tack för förtydligandet. Kan tillägga att jag har ordnad ekonomi och inte behöver smsa låna för att ta en mindre repkostnad själv. Så länge det inte finns stora brister i vanliga försäkringen som innebär att en realistisk möjlighet att undvika tunga smällar genom att betala för garantiförsäkringen ser jag ingen anledning att skiljas från 9 tusen kronor mer än nödvändigt imorgon.
 
Fury
Tilläggsgaranti är en försäkring av samma typ som säljs vid köp av mobil, tv, vitvaror och annan elektronik. Helt onödig i mina ögon.
Har du en gällande maskinskadeförsäkring så ger den ett bättre och mer heltäckande skydd.
På sambons bil, köptes ny 2011, så har vi Folksams bilförsäkring stor, vilket ger 10 år/12000 mil.
Under de tio år vi haft bilen så har vi utnyttjat maskinskada tre gånger. Vi har fått generator, vindrutetorkarmotor och en spridare utbytt. 1500 i självrisk per gång. Och de har inte ifrågasatt någonting.
Det gäller bara att komma ihåg att man har maskinskadeförsäkringen. :cool:
 
Redigerat:
Fury Fury skrev:
Tilläggsgaranti är en försäkring av samma typ som säljs vid köp av mobil, tv, vitvaror och annan elektronik. Helt onödig i mina ögon.
Har du en gällande maskinskadeförsäkring så ger den ett bättre och mer heltäckande skydd.
På sambons bil, köptes ny 2011, så har vi Folksams bilförsäkring stor, vilket ger 10 år/12000 mil.
Under de tio år vi haft bilen så har vi utnyttjat maskinskada tre gånger. Vi har fått generator, vindrutetorkarmotor och en spridare utbytt. 1500 i självrisk per gång. Och de har inte ifrågasatt någonting.
Det gäller bara att komma ihåg att man har maskinskadeförsäkringen. :cool:
Tack för svar. Man kanske skulle kolla med folksam. Låter ju som att deras försäkringen gäller längre tid och har lägre självrisk än LF.
 
Fury
N nybyggarn3 skrev:
Tack för svar. Man kanske skulle kolla med folksam. Låter ju som att deras försäkringen gäller längre tid och har lägre självrisk än LF.
Kostar inget att kolla :) Har för mig att de har en VW-försäkring också...
Tror IF också har liknande villkor i sin bilförsäkring stor.
 
Fury Fury skrev:
Kostar inget att kolla :) Har för mig att de har en VW-försäkring också...
Tror IF också har liknande villkor i sin bilförsäkring stor.
Snabb koll på hemsidan bekräftar att den gäller i 10 år. Kostar dock drygt 250 kr i månaden mer än LF. Båda priserna uträknade på respektive webbsida.

Finns kanske anledning jämföra försäkringar ordentligt. Nu är jag som vanligt ute i sista sekund och hinner inte det. Blir nog att fortsätta hos LF tills vidare och försöka komma ihåg att det finns anledning att se över det, åtminstone innan bilen fyller 8.
 
  • Gilla
Fury
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.