Status
Tråden går ej att kommentera.
P
Har köpt väggventiler Fresh 90 samt dB tillsats. Upptäckte att det kan bli lite knepigt att få plats med den då ett hål på 150mm ska tas upp så frågan är hur mycket nytta gör det ljuddämpade röret?
 
Jag har samma dilemma och efter en koll i deras sortiment visade sig att det fanns en uppsjö av ljuddämpande tillbehör. Dels har de en filt man trär in i befintligt 102 mm's rör, dels har de kupor man sätter på utsidan. dessa är egentligen stormkupor som ska hindra vatten att ta sig in, men en bieffekt var tydligen en viss bullerdämpning också.

Jag blev inte klok på vilken som var mest effektiv, men väntar på ett samtal från min leverantör.

Är det någon annan som har koll?
 
Personligen tror jag att varianten "stormkupa" gör bättre nytta än "vadderat rör" när det gäller så korta rör som en väggenomföring. Om jag inte missminner mig så fanns en bra skiss på hur man kan göra en själv här på forumet.
 
P
Mina väggar är ganska tunna så det kommer bli max 200 mm långt rör. Köpte 3 st rör utan att kolla priset först. 176:- st för ett rör av pressad glassull ! Fick dessutom inga täckbrickor med som behövs när man använder dB tillsatsen.

Kanske ska göra som jag såg i en annan tråd här på forumet, ett mindre plaströr med en massa hål borrade i och mellan dem vanlig glasull.
 
Får inget svar från leveratören. Är det verkligen ingen som har något tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.