Jag behöver ordna en tillfällig plats för tvättpelaren under renovering av vårt badrum. Kan jag ansluta TM-avloppsslangen direkt till ett 75 mm avloppsrör i källaren utan tratt och vattenlås och vilka delar rekommenderas?
Avloppsledningen saknar avluftning över tak utan går ned i en tank för vbf till kommunens avloppsledning.
 
Vattenlås måste du ju ha, annars kommer det att stinka avlopp från tvättmaskinen. På ett byggvaruhus hittar du "vita avloppsdelar", de finns som 40mm eller en klenare dimension. Jag skulle kört med 40mm. Där hittar du både vattenlås i olika utföranden, och anslutningstratt. Det finns också färdiga gumminipplar för övergång från 40mm till 50mm och kanske till 75mm (osäker, där kanske du måste sätta en övergång från 75 - 50 mm först). De där prylarna brukar inte vara jättedyra, så satsa på det även om det är tillfälligt.
 
När jag tillfälligt flyttade vår tvättmaskin så hade jag inget vattenlås till hands, så jag gjorde en U-böj på avloppslangen så fick själva slangen agera vattenlås.
Fast som Hempularen säger så kostar ju inte ett vattenlås många tior om du ändå behöver åka och handla lite vita rör och en gumminippel.
 
Tack! Ska bli ett vattenlås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.