Vad snyggt med bord i btg. Kan du lägga upp bild? Har är btg när deg gäller fukt från glas och så?
 
matbanan skrev:
Vad snyggt med bord i btg. Kan du lägga upp bild? Har är btg när deg gäller fukt från glas och så?
Jag lägger upp det i skryttråden när det är behandlat, förhoppningsvis i helgen. Ren betong funkar inte så bra ihop med vätska och framförallt fett, därav min fråga om hur man behandlar. Osmo-olja ska tydligen vara lösningen dock!
 
Vi har en bänkskiva i betong. Vår bänk är lackad vilket generellt har funkat bra. Den är slät (bra vid bakning etc.) och den är lätt att torka av. Dock så finns några uppenbara nackdelar.
1) Fläckar - Lacken bildar inte ett tätskikt, vilket innebär att vissa saker kan tränga igenom lacken och bilda fläckar, t.ex. kaffe, vin, paprika. Opraktiskt i ett kök.
2) Flagor - Lacken verkar extra känslig mot olja, vilket på vissa ställen har lett till att lacken krackelerat. Och där lacken krackelerat så förlorar man fördelarna helt.

Om man vill hålla en betongyta i nyskick så får man antagligen jobba rätt hårt för det. Eller så får man acceptera lite märken från livet helt enkelt.
 
Testade osmos hårdvaxolja för bänkskivor, Top oil. Två tunna skikt på en provbit slipad med 400-papper och nu när jag låter det ligga lite vatten på en stund blir det ljusa fläckar...
Ser på osmos sida att betongen måste vara sugande och inte för slipad.

Ingen som upplevt samma?

Ska prova med den vanliga hårdvaxoljan och se om det blir bättre. Annars får det bli matt lack.
 
Funderar också på att gjuta mig en bänkskiva i betong.. Meddela gärna hur det gick om du provar den vanliga hårdvaxoljan så man får veta om den är bättre =)
 
Har testat både Osmos top-oil för bänkskivor och den vanliga hårdvaxoljan. Blir fläckar på båda av vatten. Tydligen behöver man försegla betongen med en sk sealer innan ytbehandlingen. Har köpt Fila w68 och kört två varv. Detta ändrade inte färgen på skivan. Ikväll ska jag lägga på ett varv Osmo top-oil.
 
jeppeknaster skrev:
Har testat både Osmos top-oil för bänkskivor och den vanliga hårdvaxoljan. Blir fläckar på båda av vatten. Tydligen behöver man försegla betongen med en sk sealer innan ytbehandlingen. Har köpt Fila w68 och kört två varv. Detta ändrade inte färgen på skivan. Ikväll ska jag lägga på ett varv Osmo top-oil.
Spännande! Har också kollat på Fila W68 för mina betongbänkskivor. Blev det bättre?
 
Blev betydligt mycket bättre.
Här är en testskiva med olika behandlingar.
Den största och mörkaste fläcken är obehandlad betong. Bilden tagen efter en minut.

DSC_0883.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Andreas i
  • Laddar…
Två timmar senare

DSC_0886.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Vattnet just borttorkat
DSC_0888.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
jeppeknaster skrev:
Vattnet just borttorkat
Ok, man tackar för fin dokumentation! :)

Var hittade du Fila W68 förresten? Verkar lite svårt att få tag i.

Och jag ser på bilderna att du gjort en notering med MP90. Googlade lite och antar att det är Fila MP/90 som menas, stämmer det? Och i så fall, var hittade du det..?
 
Köpte det på Trend 4 Home här i Luleå.Tyvärr blev det vita fläckar på alla ytbehandlingar och de går inte att torka bort. Sjukt irriterande. Funderar om det kan ha varit lite slipdamm i tillbringaren jag använde så jag gör om testet med rent vatten nu.
 
Mycket intressant. vi ska förr eller senare fixa våra skivor, blir en bookmark på denna tråd
 
Verkar bli kasst av allt jag testat. Funkar säkert på ett vardagsrumsbord eller liknande men inte i ett kök.
Mailade Betongdesign och fick följande svar:

"Ja, att göra betongen motståndskraftig är inte helt lätt. Vi har testat mycket och helt perfekt blir det inte.

Rejäla fläckar av vatten ser det ut som du fått. Svårt att säga vad det beror på.

Slipningen är en stor del i ytbehandlingen kanske bör du lägga lite mer tid på den. Sen tror jag att om du testat vår vaxolja hade du vått bättre resultat. Vilken betong man använder har såklart också betydelse.

Tyvärr säljer vi inte vår sealer, den kan lätt göra mer skada en nytta och är svår att lägga på.

Är du intresserad av vår vaxolj så lägg ett mejl till min kollega Kristian så hjälper han dig."


Från deras hemsida:
"Stråpolering: Polering innebär att betonghuden inte avlägsnas från skivan. Skivans yta avspeglar gjutningen och blir antingen helt jämn i sitt utseende eller så kan små streck framträda, ytan blir helt sammetslen. Resultatet blir väldigt ”betongigt” men också lite mer känsligt. Betonghuden är mer porös vilket gör den lite mer känslig. Denna metod lämpar sig bäst för soffbord eller sidoytor. Önskas denna till kök får man räkna med skivor som patineras med tiden och får en väldigt personlig prägel."

Antagligen måste man slipa bort betonghuden för att få en mindre känslig yta. Det har jag dock inte gjort då jag vill ha den lite livlig. Skippar betong i köket och kör på kompaktlaminat istället. Dock kommer jag att fortsätta gjuta betongskivor till bord och liknande.

Tänkte testa dessa produkter längre fram:

http://www.wsochcompany.se/material...apande/ytbehandlingar/topper-for-vax-och-lack
http://www.wsochcompany.se/material-for-avforming-och-skapande/ytbehandlingar/betonglack-utomhuslack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.