Säljer Lidl över huvudtaget något som är bra???

Jag skulle satsa på något annat...
 
Ska du måla källaren så ska du inte ha vanlig väggfärg utan en som är anpassad för källare som andas och inte flagar om den blir fuktig. Silikatfärg är nog lämpligast annars finns det Landora Källare och Förråd-färg som är billig, 159:- för 4l tar vår lokala Maxi för den.
Beror ju dock på vilket underlag du har och om det är målat innan eller ej.
 
tack för snabba svar, vet hur ska benämna det korrekt, är källare, just det här utrymmet är inte "direkt" vägg ut, utan isolerat sedan, klätt med någon typ av faner ala 70 tal, så antagligen blir det renoveringsgips först eller kanske går att måla direkt på om man ruggar/slipar ytan?


Bezt skrev:
Ska du måla källaren så ska du inte ha vanlig väggfärg utan en som är anpassad för källare som andas och inte flagar om den blir fuktig. Silikatfärg är nog lämpligast annars finns det Landora Källare och Förråd-färg som är billig, 159:- för 4l tar vår lokala Maxi för den.
Beror ju dock på vilket underlag du har och om det är målat innan eller ej.
 
Ska du måla panel så får du köpa någon annan sorts färg än väggfärg :)
 
Varken faner eller gips är någon höjdare i källare, en riktig kvarleva från 70-talet då man inte visste bättre. Det bästa är att inga organiska material ska finnas som byggmaterial i källare, dvs inget gips, inga träreglar eller spånskivor etc.

Vad finns bakom faneret?
Kanske mögliga träreglar?

Vill inte skrämma upp men även om det ser bra ut idag vet man inte hur det ser ut om 10 år.
 
Sant, borde nog kika bakom snarast, nu när jag ändå funderar på nytt. Med största sannolikhet så är det riktigt stora granitblock på 1 av väggarna och något+puts på de 2 andra. :pFår bli en titt.


Bezt skrev:
Varken faner eller gips är någon höjdare i källare, en riktig kvarleva från 70-talet då man inte visste bättre. Det bästa är att inga organiska material ska finnas som byggmaterial i källare, dvs inget gips, inga träreglar eller spånskivor etc.

Vad finns bakom faneret?
Kanske mögliga träreglar?

Vill inte skrämma upp men även om det ser bra ut idag vet man inte hur det ser ut om 10 år.
Kanske en dum följdfråga, men varför avfärdar man "väggfärg" till panel? Innebär väggfärg = endast, betong, puts liknande? aldrig trä?
Kollar man andra färg-märken, så verkar de flesta funka på trä/träfiber mfl.

"Ska du måla panel så får du köpa någon annan sorts färg än väggfärg :)"
 
Redigerat:
Väggfärg flyter inte ut på panel och träskivor! Därför brukar man måla med snickerifärg för att få en snygg yta.
 
Det må va hänt att det blir bättre resultat, men betyder ju inte att man inte KAN använda det. Kanske finns olika uppfattningar om vad man tycker är ok och beroende på vart det är man målar, pannrum eller dyl. Tydligen tycker ju Beckers mfl att väggfärg ger ett fullgott resultat på träfiber/skivor, ser ingen anledning till att dom skulle ta med det om så inte vore fallet.

Tacksam för svar på min ursprungsfråga ang erfarenheter av Baufix.
 
Ja på träfiber och skivor skulle väl även jag tycka att det ev skulle vara ok, dock så försöker jag som målare undvika att måla på träskivor. Helst vill man ha gips som underlag.

Alla proffs i branschen håller nog med om att till just paneler så ska man välja en snickerifärg med kvalitet! Det är det enda rätta!

Jag har inga erfarenheter av Baufix, har hört att den ska vara rätt ok, men räkna med tre flödiga strykningar. Har själv tittat på den ochså och nackdelen är väl främst de små hinkarna.

Jag tycker att du ska satsa på en bra färg, Nordsjö har ju Sadolin som lite billigare märke.
 
Nu har jag provat Baufix expressfärgen som man sålt på lidl. Tycker den funkar bra. Köpte en burk för skoj skull då jag satt upp väggplåt på verkstadsdelen av huset för några år sedan. Det var vanlig svart takplåt ska väl tilläggas.
I alla fall så tvättades plåten av och sen på med färgen. Först när jag öppnade burken blev jag tveksam till nyansen, hade köpt faluröd men det i burken såg absolut inte faluröd ut. Läste lite på burken och där stod det att rätt nyans framkommer när färgen har torkat. Mycket riktigt, det blev riktigt bra. Strök färgen en gång och den täckte fint, men jag drog på ett till lager och detta inom 1-2 timmar, fantastiskt smidigt. Färgen blev väldigt reptålig efter några dagar reflekterade jag på.

Jag fick mersmak och åkte rensade lagret (2 burkar) i min lokala butik. Började med att fixa ingången till huset, en 15kvm farstukvist som ligger i vinkel, satte igen ett större fönster och satte helt ny panel till viss del. På det nya träet grundade jag en gång med traefix (jem&fix) vattenbaserade vit grundfärg, sen på med baufix. Två
strykningar räckte gott och väl med baufix Även på det gamla träet som var målat med ngn mörkgrön nyans. Tyvärr började det tryta med färg tyckte jag. Så när jag åkte förbi grannkomunen så sprang jag in på lidl för att handla och ser att dom har två burkar kvar, tar så klart dessa.

Nu så räckte färgen även för lite andra vrår i i takdelen av farstukvisten. Hade även kvar lite väggplåt på andra sidan av huset att måla. Men hade siktat in mig på att få köpa ngt annat fabrikat ( dyrt ).. Men döm om min förvåning då jag var inne på ytterligare ett annat Lidl i närheten av där jag jobbar, där stod det två burkar faluröd. Antagligen ngn retur av ngn som öppnat burken och sett den konstiga kulören, det var nämligen lite färgstänk runt locket och där man bänder upp locket. Köpte såklart på mig dessa burkar, nu har jag till hela långsidan på garagedelen av huset(y)

Ska bli spännande och se hur mögelpåväxten blir på baufixen. På nordsjöfärgen så kom den på ett år, det är ju bra saker:thumbdown: Har även målat med Jotuns demidekk ultimate som var bra men svindyr, men faktum är att baufixen och demidekken luktar precis detsamma, förväntar mig inte att baufixen ska vara lika bra men det är samma typ av färg om man går efter doften. Ska bli spännande som sagt.....
 
har oxå målat vitt med denna färg nu i dagarna, ska bli spännande o se, Morbror min har målat med denna färg för över 5 år sedan o han har inga problem med mögeltillväxt, som han hade på typ Beckers akrylat utefärg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.