Byggahus.se

Bastubygge i källare

1. M
    Medlem Nivå 8
    Här kommer jag dela med mig lite av hur mitt kommande projet att bygga en bastu i mitt torkrum fortskrider.

Rummet som skall bli bastu är ca 3,3 x 2,5 meter. Min tanke är att jag skall ha en bastu där man ledigt kan sitta 4 personer. Utanför bastun vill ha 2 sittplatser och ett litet bord.
    Jag gjorde en liten skiss i paint för dom som är intresserade.

Det blå alternativet är det jag lutar åt mest. Enda nackdelen som jag ser med det är att det kommer bli lite väl trångt utanför bastun. Vad tycker ni?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Bastu.png

2. M
    Medlem Nivå 8
  3. M
    Medlem Nivå 8
  4. M
    Medlem Nivå 8
    Till vänster i bilden har jag tejpat upp det gula alternativet och till höger det blå.

• Laddar…
  5. simpa81
    Medlem Nivå 10
    Följer denna! Är sugen på att klämma in en sauna i min källare också!

• Laddar…
  6. Dheri
    Medlem · Nivå 11
    Jag skulle köra på det blå alternativet. Framförallt pga att jag vill ha möjlighet att ligga ner när jag bastar, men även för att jag tror att det blir mer lättmöblerat utanför.

7. M
    Medlem Nivå 8
    • Laddar…
  8. S
    Medlem Nivå 14
    Ja är det inte bättre att bygga en rektangulär bastu mot rummets kortsida. Med hörnlösningarna du föreslagit blir det ju ett svårutnyttjat utrymme intill bastun.

• Laddar…
  9. M
    Medlem Nivå 8
  10. D
    Medlem Nivå 14
    följer med intresse! Håller på med tvättstugan just nu i vår källare och vi ska ha en liten bastu

11. E
    Medlem · Nivå 6
    Hur tänker du bygga upp bastun? Är den vänstra väggen också yttervägg?

Funderar också på hur jag bäst gör bastu (och duschrum) av ett rum i källaren.

12. S
    Medlem Nivå 14
    Jag har ett liknande projekt på gång i ett lite större rum (3,8x3,8) i källaren som ska bli bastu/bad/relax. Började för 1,5år sedan och håller på lite när jag har tid och lust...men borde kanske starta en projekttråd jag med.

13. D
    Medlem Nivå 14
    Gör det scim. Jag har tittat på alla dina bilder i "vad har du gjort med ditt hus idag"

Skulle mer än gärna ta del av hela bygget. Håller på med väldigt liknande projekt.

• Laddar…
  14. S
    Medlem Nivå 14
    Ok då 😊 Måste göra lite arkeologiska utgrävningar i bildarkivet först...

• Laddar…
  15. D
    Medlem Nivå 14
    Gött!! Speciellt intresserad över puts+kakel och tätskikt. Även bastu. Sorry för offtopic. Bara så glad över att det nu finns ett gäng källartrådar. Gött.