Här kommer jag dela med mig lite av hur mitt kommande projet att bygga en bastu i mitt torkrum fortskrider.

Rummet som skall bli bastu är ca 3,3 x 2,5 meter. Min tanke är att jag skall ha en bastu där man ledigt kan sitta 4 personer. Utanför bastun vill ha 2 sittplatser och ett litet bord.
Jag gjorde en liten skiss i paint för dom som är intresserade.

Det blå alternativet är det jag lutar åt mest. Enda nackdelen som jag ser med det är att det kommer bli lite väl trångt utanför bastun. Vad tycker ni? Bastu.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Igår gjorde jag ett ryck och flexade av golvfärgen. Fick låna en dammsugare av en kompis. Kärchern jag lånade orkade inte med när jag fräste av golvet. Nästa gång åker jag till Ramirent och hyr en bättre. 20160119_174733.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20160119_180948 (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20160119_174733.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
20160119_191348.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Till vänster i bilden har jag tejpat upp det gula alternativet och till höger det blå.
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Följer denna! Är sugen på att klämma in en sauna i min källare också!
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Jag skulle köra på det blå alternativet. Framförallt pga att jag vill ha möjlighet att ligga ner när jag bastar, men även för att jag tror att det blir mer lättmöblerat utanför.
 
20160123_155723.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har jag kommit igång med lite plattsättning. Vad gäller planlösning i bastun så kom min bättre hälft på en mycket enklare och bättre lösning än vad jag kunde.
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Ja är det inte bättre att bygga en rektangulär bastu mot rummets kortsida. Med hörnlösningarna du föreslagit blir det ju ett svårutnyttjat utrymme intill bastun.
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Bastu.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
följer med intresse! Håller på med tvättstugan just nu i vår källare och vi ska ha en liten bastu
 
Hur tänker du bygga upp bastun? Är den vänstra väggen också yttervägg?

Funderar också på hur jag bäst gör bastu (och duschrum) av ett rum i källaren.
 
Jag har ett liknande projekt på gång i ett lite större rum (3,8x3,8) i källaren som ska bli bastu/bad/relax. Började för 1,5år sedan och håller på lite när jag har tid och lust...men borde kanske starta en projekttråd jag med.
 
  • Gilla
På grön kvist och 1 till
  • Laddar…
D
Gör det scim. Jag har tittat på alla dina bilder i "vad har du gjort med ditt hus idag"

Skulle mer än gärna ta del av hela bygget. Håller på med väldigt liknande projekt.
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Ok då 😊 Måste göra lite arkeologiska utgrävningar i bildarkivet först...
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Gött!! Speciellt intresserad över puts+kakel och tätskikt. Även bastu. Sorry för offtopic. Bara så glad över att det nu finns ett gäng källartrådar. Gött.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.