Hej, nu slänger jag ut några frågor ang. bastubygge i källaren, svaren på dom flesta av mina frågor finns säkert i någon tråd här på forumet, men jag har inte lyckats hitta dom, så jag lägger ut dom själv och hoppas på svar från någon vänlig själ.

I källare har jag ett "rum i rummet", alltså ingen av bastuns väggar kommer att vara mot någon av husets ytterväggar. Väggarna är av hålsten eller lättbetong.

- Måste jag isolera mellan bastuns ytterväggar och panelen, eller fungerar det om jag bara reglar upp och spikar panel?

- Folie, vad fyller den för funktion? Är det någonting man måste ha vare sig man isolerar eller inte?

- I en av väggarna har jag sågat upp ett runt fönster för att få in lite ljus från ett källarfönster som sitter i ytterväggen utanför bastun, det kändes som en bra idé när jag gjorde det och satte dit fönstret, men nu när jag ska upp med panel i bastun fattar jag inte hur jag ska få det snyggt runt fönstret!! Någon som har något bra tips på hur jag får det snyggt rund fönstret inne i bastun? Fönstret sitter jäms med ytterkant på väggen, så jag får alltså en fönstersmyg på ca: 15 cm i bastun.

Alla svar och tips tas tacksamt emot!! Mvh Stefan
 
Regla upp och dra ståltråd mellan reglarna så att inte isoleringen ramlar ut på baksidan, sedan spikar du panelen på det. Ett tips är att du först spikar ett stående regelverk med 45*45 och isolerar, sedan spikar du ett nytt regelverk med liggande 45*45, isolerar och spikar panel. Hemmabastu isolerar man sällen med mer än 45 isolering men den här tekniken blir det tätt och garanterat bra isolerat, folien kan du skippa. Glöm inte att kottla för lavar och aggregat.

Runt fönstret reglar du med flera bitar 45*45 och sedan tar du en väl fuktad plywood som du monterar mot regelbitarna. fogen för du nog dölja med en liten list såvida du inte lyckas få till det exakta måttet på plywooden. En list runt fönstret som böjs när den är blöt bör funka.
 
Tack så mycket för dina svar! En fråga till bara, vad fyller isoleringen för funktion? Är det för att bastun ska gå snabbare att värma upp, för att intilliggande rum inte ska bli så varma, för att bastun ska hålla sig varm längre, eller...?
 
måste man isolera? vi ska göra samma sak i en källare fast vi ska kakla väggar och golv, måste det isoleras?
 
Varför isolerar man hus över huvud taget? Jo för att bevara värmen och i någon mån undvika drag. Det blir ganska dyrt att hålla värmen i ett oisolerat rum.
 
Jag hade hoppats att någon kunnig själ skulle svara att man inte behövde isolera, men nu blir jag osäker. Skulle kunna tänka mig att isolera väggen närmast runt lavarna för att det inte ska låta så "ihåligt" om man råkar slå armbågen i väggen, iaf för mig som kommer att ha vanlig träpanel på väggarna.
 
Häpp, där kom ett snabbt svar! Kanske lika bra att klämma dit lite isolering ändå... ;-)
 
"QUOTE=inkognito;198780]Jag har byggt i källaren, och har inte isolerat en enda av väggarna. Jag har satt distanser mellan reglarna och betongväggen, samt mellan reglar och betongtaket. Sen har jag bara slagit panelen direkt på reglarna, detta fungerar hur bra som helst.[/QUOTE]"

Tror ni på en sån lösning, eller är det isolering som gäller?

Om nu slutsatsen blir att jag borde isolera mina väggar, vad använder man sig av för typ av isolering?
 
ja men va fan skit i isoleringen då, behöver du verkigen ha panel på väggen, en pinnstol och ett aggregat funkar säkert
 
Inte meningen att vara otrevlig, trampa på någons tår, skada några känslor.....försöker bara komma fram till för mig smartaste/bästa/ekonomiska lösning. Är en riktigt nybörjare när det gäller allt som har med renovering och byggande att göra, så alla tips och förslag tas självklart tacksamt emot.

MC-HiTech, du verkar onekligen ganska säker på att isolering är det bästa alternativet, vad rekommenderar du för typ av isolering? Minrealull?
 
Redigerat:
Köp vanliga mineralullskivor, de är enklast att hantera och har bra isolationsförmåga.
 
Ok, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.