Hej!
Tänkte råd fråga och även kolla om någon annan har gjort något liknande?:D
Jag har en jord källare som jag rivit ut allt invärtes och målat om som jag tänkt att inreda en ved eldad bastu.:cool: Men jag vet inte om det skulle funka med tanke på granit stenarna är rätt tjocka :confused:, tänkte ifall stenarna skulle sluka all energi/värme och hur det skulle funka med kondensen som kommer att uppstå! Ventilation finns i jordkällaren så det är inga problem, Jag har stå höjd där inne och betongplatta till golv som är gjuten direkt på jord golvet, litet problem med fukt i plattan doc, men jag hade tänkt att slå bort plattan och gräva ur lite och lägga ner lite mackadam och 5:a frigolit och gjuta en ny platta med brunn som led ut till en sten kista.

Det jag undrar över är:

1: Går det att slänga in en bastu kamin och lägga in lite lavar och börja basta lr måste man börja isolera väggar och tak?
2: hur påverkar kondensen?
3: ska man gjuta ett golv lr ha ett jord golv med trall på?

Något annat man bör tänka på?

Med vänlig hälsning Jossi
 
Jag skulle nog bara lägga trall eller liknade på den bef plattan....
Ställ in en snygg kamin....kanske en med glas i luckan och prov basta...vad kan hända? ;)
 
Jo iofs. Funkar det så funkar det. :D tänkte lite på hygien och så vidare när man ska skrubba av lavan och golven och det, hur man gör med vattnet som hamnar på golvet i så fall?
 
Har du bara lite ventilation så torkar det upp....
 
När min mor och far byggde en bastu i källaren så skippade de att isolera ytterväggarna som bestod av stora stenar som är murade och sedan putsade. Tog en evinnerlighet att få den bastun varm. Efter något år spikades en 45 isolering och någon slags bastufolie upp och panel. Och sedan gick det att basta utan 4-5 timmars framförhållning.
 
dsub skrev:
När min mor och far byggde en bastu i källaren så skippade de att isolera ytterväggarna som bestod av stora stenar som är murade och sedan putsade. Tog en evinnerlighet att få den bastun varm. Efter något år spikades en 45 isolering och någon slags bastufolie upp och panel. Och sedan gick det att basta utan 4-5 timmars framförhållning.
Det är luften som ska vara varm....i dina föräldrars fall gissar jag mer på för liten effekt på kaminen....
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
tack för alla svar.. ska testa att stoppa in en kamin och testa, det kan ju inte skada. :) skulle det inte funka så får jag fortsätta därifrån sen! :)
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Jag hade väggar beroende på aktuellt skick.
Är bef. stenväggar dåliga skulle jag bygga panel och isolera för att slippa försöka göra rent stenarna hela tiden.

Men är stenväggarna fina eller har potential skulle jag behålla dem
 
Jag tycker också du ska ställa in en kamin och köra på. Trallgolv på plattan känns ju skönt att gå på. Kanske kan du borra ett litet dräneringshål i framkant så du får som en golvbrunn?
 
Enk Projektet skrev:
Det är luften som ska vara varm....i dina föräldrars fall gissar jag mer på för liten effekt på kaminen....
Fast det är väl lite så att har du stenväggar så kyler de luften.
 
dsub skrev:
Fast det är väl lite så att har du stenväggar så kyler de luften.
Jo men tiden man bastar så spelar det knappast någon roll.....stor kamin bara :D
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
ja det får bli att testa att inte göra någon som helst påbyggnad utan bara att ställa in en kamin och lite lavabänkar och ett trallgolv! väggarna är hela och fräsha så det känns onödigt att göra nått med dom om det inte behövs! :D Tack för alla svar och råd!! :D
mvh
 
Tycker nog nästan att det blir snyggare om du inte gör nåt. Vill man kunna luta sig tillbaka så kan man ju ha ryggstöd till lavarna... Du får gärna ta nå kort sen, tror det blir grymt!
 
Hej! vill meddela att kamin är inköpt och imorgon ska skorsten svetsas i rostfritt, därefter ska jag inhandla virke för lava bänkar och trall.. kommer snart att ta kort hur det kommer att se ut! Kan tillägga att att jag fick göra ett extra hål i taket för skorsten, hade bara ett hål för ventilation i taket. ska även inhandla några olje facklor och montera upp på väggen i bastun och utanför!

Med vänlig hälsning jossi
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Spännande!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.