Hej,

Inledningsvis: jag ber på förhand om ursäkt utifall att jag använder fel terminologi.

Jag bor i hus med eget avlopp som anlades i början av 2010-talet med slamavskiljare från Baga samt pump till infiltrationsbädd. Då nivåvippan till pumpen slutade fungera passade jag vid tömning på att försöka dra upp pumpen och justera den (efter tips här på forumet samt Bagas support). Dock knäcktes röret som går från pumpen ut till infiltrationsbädden när jag skulle dra upp pumpen. Jag tänkte passa på att byta pump då den existerande har över tio år på nacken. Nu finns cirka två meter slang kvar men problemet är att änden slutar cirka 1.5 meter ner i brunnen.

Här kommer min fråga med risk för att den är idotisk: behöver anläggningen "tas i sär" för att det ska vara möjligt att skarva på den existerande slangen eller kan en erfaren tekniker åtgärda detta utan att behöva göra något större ingrepp?

Tillägg: Jag hittade en bild från i somras när brunnen tömdes. Den ljusgröna/turkosa slangen samt en bit av plaströret finns kvar.
 
  • Brunn med slang, kablar och pump, troligen för vattenavledning eller dränering, omgiven av betong och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.