BirgitS
G Goodfidelity skrev:
Hittade också denna:
[länk]

[bild]
[bild]
Den går inte att placera dikt an mot väggen eftersom det då inte blir 6 cm mellan väggens tätskikt och avloppsröret. Eller så accepterar du en avvikelse. Men även med bara 64,5 cm utstick så blir det väldigt trångt framför.

Även om du säger att bekvämlighet inte är prioriterat för dig så är det ju det för den som ska bo där, vem vill bo så att de inte kan stänga toadörren när de har någon på besök etc. Jag är en helt normalbyggd kvinna och mina knän är ungefär 20 cm framför toasitsen och sen måste jag kunna luta mig ytterligare framåt för att kunna resa mig.
 
B BearTheFear skrev:
Tece har en fixtur med safetybag, vilket gör att man inte behöver ha tätskikt bakom fixturen, det räcker med att ha det bakom plattorna på utsidan. Då kan du dessutom ha avloppet dikt an mot väggen.

fixturen har jag för mig är 13 cm, så totalt kanske det går att pusha det ner till 63 cm.
Är det denna du tänkte på?

Ser ut att vara 16cm + skiva.

Kanske finns en ännu tunnare?
Det är betongvägg bakom, så den sitter inte inne i väggen direkt, det byggs en låda på väggen.

Teknisk ritning av inbyggnadssystem för rörmokare, måttangivelser, röda och svarta delar, produktannons, prisangivelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS BirgitS skrev:
Den går inte att placera dikt an mot väggen eftersom det då inte blir 6 cm mellan väggens tätskikt och avloppsröret. Eller så accepterar du en avvikelse. Men även med bara 64,5 cm utstick så blir det väldigt trångt framför.

Även om du säger att bekvämlighet inte är prioriterat för dig så är det ju det för den som ska bo där, vem vill bo så att de inte kan stänga toadörren när de har någon på besök etc. Jag är en helt normalbyggd kvinna och mina knän är ungefär 20 cm framför toasitsen och sen måste jag kunna luta mig ytterligare framåt för att kunna resa mig.
Jag ser inte så många alternativ med den kravspec. Jag har på funktionerna.

Om det går att lösa på andra sätt är det ju att föredra, men jag har inte sett någon bättre lösning som ger alla nödvändiga funktioner.

Det är ju dessutom jag som äger lägenheten så om någon annan inte önskar att bo där så kvittar det för mig, de får bo någon annanstans.

Jag har mätt och testat lite själv på nuvarande badrum och för mig är det inte bekvämt men klart fungerande.

Varje cm. Räknas , och som tur är får man ju ca 5cm till i dörrkarmen eftersom dörren bara är 4cm djup men väggen ca 9cm.

Varje cm man kan spara här är en fördel.
 
G Goodfidelity skrev:
Är det denna du tänkte på?

Ser ut att vara 16cm + skiva.

Kanske finns en ännu tunnare?
Det är betongvägg bakom, så den sitter inte inne i väggen direkt, det byggs en låda på väggen.

[bild]
Ja, den var ju några cm mer, minnet svek.
 
Lägger in lite fler alternativ till toaletter.

Detta är LAVABO Studio, 62cm djup

Produktdatablad för svart golvstående toalett med mått, design, installation och kontaktinformation för LAVABO.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


LAVABO FLO 60cm djup

Teknisk specifikation och måttritning för vit porslinstoalett från LAVABO, modell FLO, golvmontage, ej inklusive sits.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


LAVABO Retro High (med sisternen högt på väggen, finns även med låg cistern.

Produktblad för en retro toalett med tekniska ritningar och specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Napoli Väggtoalett 49cm

Svart väggmonterad toalett, rimless, direktspolande, mjukstängande sits, monteringsmaterial ingår, måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Exempel på hur toaletten med dusch och handfat skall se ut:
3D-modell av ett modernt badrum med dusch, badkar, handfat och bastu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Exempel på vilka avstånd man får med 600cm toaletten (medräknat 20mm tätskickt och avstånd från vägg):
Teknisk ritning, blå bakgrund, linjer och måttangivelser, objekt design eller konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Lägger in flera toaletter i tråden, så att eventuella andra som har samma problem och söker kan hitta alternativ.

WC Burlington ca 67cm

Arkitektonisk ritning av ett badrum som visar mått för toalett, handfat och rörsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Diagram över badrumsaktiviteter med mått, inklusive stående, sittande och böjande personer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två ritningar som visar rullstolsanpassade badrumsutrymmen med dimensioner och position för användaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Minsta vägghängda modell jag hittat efter tips i tråden här var Duravit Compac på 48cm:

Teknisk ritning av en toalett med måttangivelser i millimeter, inkluderar topp-, sida-, och framvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tillsammans med Geberit Duofix Sigma 112 så ser det ut att bli den minsta vägghängda kombinationen jag kan uppbringa, den behöver ungefär 14cm med 110mm rör, räknat att röret är monterat helt mot bakre vägg.

Teknisk ritning, detaljerad profilvy, dimensioner, siffror, pilar, maskindel eller utrustningskomponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måtten ser ut att bli ca 14cm för Duofix + 48cm för Duarvit, samt att det tillkommer ca 22mm totalt för exempelvis våtrumsplattor (FIBO TRESBO eller Berry Alloc). Totalt bygger det 62cm ca från bakre vägg.

Om man istället väljer en klassisk toalett så är den som bygger minst (som framkommit i tråden) LAVABO FLO på 60cm som totalt kommer bygga ca 61cm + avstånd mellan vägg och cistern, kanske totalt 62cm. Man kan då ha avloppsröret en bra bit längre från väggen, ca 20cm.

Produktdatablad och bild på vit golvstående BTW-toalett med måttangivelser och installationsspecifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I mitt fall kan jag tillgodoräkna mig ungefär 370mm mellan toalett och dörrblad när dörren är stängd. Detta får betraktas som nästan acceptabelt, men rekommenderat är ca 60cm. Måttet från centrum till sida klarar jag relativt fint med 38cm på kortaste sida där det är rekommenderat 40cm.


Teknisk ritning av möbel med måttangivelser och färgmarkeringar i 3D-CAD miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ställde en större högtalare på motsvarande avstånd från min nuvarande toalett för att simulera förhållandet och det går att resa sig och sätta sig på detta korta avstånd, men det är inte optimalt. Jag är ca 170cm hög och väger 70kg. Om man är 200cm och väger 100kg så är det säkert annorlunda.

Illustration av badrum, person på toalett, måttangivelser för utrymme och fixturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas någon annan kan dra nytta av konklusionerna i denna tråd, samt förslagen på lösningar.

Om någon hittar lösningar som bygger mindre på djup så posta det gärna i tråden. Tippar vi är flera som har liknande problem.
 
G Goodfidelity skrev:
Är det denna du tänkte på?

Ser ut att vara 16cm + skiva.

Kanske finns en ännu tunnare?
Det är betongvägg bakom, så den sitter inte inne i väggen direkt, det byggs en låda på väggen.

[bild]
Den!

Har totalrenoverat ett hus med tre toaletter och liknande platsproblem. I en regelvägg använde jag Villeroy&Bosch tunnaste fixtur (https://www.villeroy-boch.eu/en/bat...let-installation-system-Compact-92247600.html). De andra fick TECE.

Det som begränsar djupen är avloppet. Kan du inte gå¨rakt ned eller in i väggen så hamnar du på ca 15 cm oavsett hur tunn tanken är.

TECEs produkter är jämförelsevis välgjorda, och spolplattorna håller högre kvalitet än t.ex V&B. Bygger du väggen med TECEs stålreglar så är det lättare att passa in exakt, och du kan justera och demontera om/när du tänkt fel. De är också grymt stabila om du måste fuska med någon infästning. Dock passande skitdyrt.

Alltså: Om du kan trolla undan avloppet så finns det centimetrar att spara med t.ex den tunna fixturen jag länkade ovan. Om inte, kör TECE i system så kan du pressa marginalerna till nära noll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.