Trots att jag är moderator är jag osäker på om denna fråga bör ligga här eller under "fönster dörrar".

Vi köpte tidigare i sommar ett fritidshus, byggt på 70-talet. Det har mot framsidan ett fönsterparti med höga öppningsbara fönster. Och en altandörr med vanligt "balkonghandtag", som alltså bara låses från insidan genom att skjuta en ring. Min första tanke redan på visningen att där måste vi ha ett låsbart handtag.

Redan efter 3 veckor drabbades vi av inbrott. Någon hade försökt vrida upp handtaget till dörren, det gick då sönder (finns en mässingscylinder i sådana dörrar som skall gå av om man tar i för hårt, så handtaget bara går runt sedan).

Och sedan hade någon brutit upp ett fönster, fönsterhakarna var späckta, jag var förvånad att det var godset i hakarna som gick av, trodde att man får bryta tills skruvarna slits ut. Dock var inget stulet, inget annat förstört, ingen hade rotat igenom hyllor. lådor osv.

Vi kom lindrigt undan, en ny mässingshylsa till dörren 120 kr, 2 nya fönsterhakar från Jula för 59. Och de små brytmärkena i fönstret syns knappt, jag höll dessutom på att måla om fönstren, hade tvättat och slipat det fönstret. jag är väldigt glad att tjuven inte krossade glaset i dörren istället, skulle varit oerhört lätt att slå ett hål, och dra i låsringen på handtaget.

Nåväl, det blev nytt låsbart handtag till dörren, Arlo övervakningskameror.

Men jag funderar över resten av fönstren. Är det värt det att sätta fönsterlås? Vi har 5 stora fönster som man kan gå rak igenom från altanen. ytterligare två fönster som man kan nå med lätthet från marken, och 7 till som man måste ha liten stege eller en stol för att nå upp till. Jag tänker ev. sätta fönsterlås på de höga fönstren (det var ett av dem som blev uppbrutet), man öppnar aldrig de fönstren annat än när de skall putsas, men är det någon vits med det om man inte har lås även på alla andra åtkomliga fönster? Vill ogärna behöva rota efter nyckel varje gång man skall vädra ett sovrum.

Det finns inget som är stöldbegärligt i huset, när vi inte är där, annat än möjligen någon öl i kylskåpet. Femton år gammal TV (man ser från utsidan att den har 5 Scart kontakter, men bara 2 HDMI....).
 
Själv resonerar jag som så att på våra fritidshus kan vi inte skydda oss. Vill de komma in så gör de det och då kan de lika göra det utan att orsaka för stor skada. De flesta fritidshus ligger enskilt så tjuven har gott om tid på sig och risken för upptäckt är minimal.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Fast finessen med fönsterlås är nog inte i första hand att hindra någon från att komma in, utan att försvåra att det finns någon lätt väg att bära ut ev. stöldgods. Om man tänker sig att de krossar en ruta för att komma in, så skall det inte gå att öppna någon "säker" väg för passage ut. Det är därför jag överväger lås på de höga fönstren, öppnar man ett sådant så har man i princip en dörr att gå igenom.
 
H hempularen skrev:
Fast finessen med fönsterlås är nog inte i första hand att hindra någon från att komma in, utan att försvåra att det finns någon lätt väg att bära ut ev. stöldgods. Om man tänker sig att de krossar en ruta för att komma in, så skall det inte gå att öppna någon "säker" väg för passage ut. Det är därför jag överväger lås på de höga fönstren, öppnar man ett sådant så har man i princip en dörr att gå igenom.
Fast stuga i markplan är det nog väldigt lite skillnad mellan att bära ut saker genom ett krossat eller öppet fönster.
 
Det lättaste är kanske att lämna huset olåst?
 
Karlia
Vi har valt enkelt lås och inga värdesaker. Krossat glas är besvärligt att ta hand om.

I huset 200 meter bort som måste passeras för att komma till huset har vi, utan att ha valt, en uppmärksam pensionerad polis. Han är vårt bästa skydd.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.