Om man bortser från kostnaden så hade jag valt en murad pool på betongplatta med liner och overflow. Skjutbart tak och solfångare+värmepump. Bättre är nog svårt att få inom rimliga nivåer.
 
Hep Hep skrev:
Fast jag håller inte alls med dig om kemin. Nu skriver du som de flesta gör, och som jag själv hade gjort för några år sedan, att det "det är bara att x och y och kanske lite z ibland och det är inte alls så jobbigt". Hur man än gör med klor-dosering, PH-reglering och eventuell automation som ska klalibreras lite då och då, så är det oändligt mycket mer arbete under badsäsongen än det jag gör. Dvs ingenting. (Att jag under de tre år klorinatorn gått behövt trycka på plus-knappen en gång efter ett poolparty räknar jag inte.) Jag har erfarenhet av pool med manuell och automatisk klorering och vet att det inte är speciellt jobbigt, men även lite jobb är mer än inget jobb.
nej jag skriver inte som de flesta gör. Däremot har jag lite svårt att se hur du kan säga att det du gör fungerar om du aldrig kontrollmäter vattnet. Det låter för mig ungefär som klorpucksnissarna som heller aldrig mäter vattnet eftersom det ser klart ut. Man har ingen aning om när man har eller inte fungerande desinfektion i poolen. Mäter man regelbundet, tittar på hur doserpumparna går osv, så förstår man snabbt att klorförbrukning är ett högst dynamiskt skeende. Det räcker med att ta av pooltäckningen så poff är kloret borta på väldigt kort tid.

OM man kan/vill ha salt i poolen så är en klorinator bland det billigaste man kan ha för automatisering.

Enkla klorinatorer med konstant fart är billiga men anpassar inte produktionen till smutsbelastningen i poolen. Jämförbart med klorpucksautomaternna. Men, tveklöst ett billigt sätt till grundläggande automatisering.

Lite mer avancerade system som mäter vattnet och därefter kör klorinatorn efter behov är förstås mycket bättre. Lägg till syra dosering och mätning av ph så blir det riktigt bra. Det kommer alltid vara billigare att producera klor från salt än att köpa flytande klor, så driftkostnaden jämfört med ett system för dosering av flytande kem kommer vara lägre.

Underhållet för en sådan mer avancerad klorinator är exakt densamma som för ett motsvarande system som doserar flytande kem. Man bara producerar klor på ett annat sätt.

För båda systemen behöver man mäta regelbundet. Mätprober kan gå sönder, reglersystem kan gå sönder osv osv.

Ett system (saltklorinator) som inte mäter, som istället går på konstant fart/dosering kommer ha lägre krav på underhåll, men kan å andra sidan inte kompensera för att solen käkar klor eller ungarna badar med fillingarna på. Eller att det är tio ungar i poolen.

Gör man noll kontroller under säsongen så vet man också noll om vattnet och har du inte ett system med mätprober så har du ej heller samma vattenkvalitet i alla lägen. Så enkelt är det.

Vad man tycker sig behöva eller är nöjd med, är en helt annan sak. Det får var och en avgöra.

Verkligheten för mig med autodosering av klor och syra är ungefär så här:
1. Vid uppstart kalibrerar jag systemet mot referensvätska ph7.3
2. Dagen efter chockklorering slår jag på klordoseringen som då jobbar mot förra årets kalibrerade värde. 0,6ppm ungefär.
3. Därefter finjusterar jag vid behov efter mätning av vattnet.
4. Under säsong försöker jag kontrollmäta så ofta jag orkar, men det blir gärna att man slarvar med det eftersom det alltid visar på tiondelen samma värde. Man borde mäta veckovis men det orkar jag aldrig.
5. Jag dammsuger några gånger per år och backspolar några gånger per år.
 
  • Gilla
Tazmara och 1 till
  • Laddar…
Vi har olika syn på poolkemi och det är inget fel i det. Ju mer vi ägnar oss åt det omöjliga i att vinna eller övertyga så lär sig TS mer än om han går till butiken eller läser broschyrer.

Du har rätt i att jag inte mäter, men hela beskrivningen är att jag inte mäter - längre. Det var helt enkelt meningslöst då det inte hände något spännande mellan mätningarna. Men bara för att jag inte mäter betyder det inte att jag inte har någon aning om hur vattnet är. Så länge jag kan använda mina sinnen, vet jag tillräckligt. Jag både ser, känner och luktar på vattnet. Ibland smakar jag på det, men det är oftast inte med flit. Bara hörseln jag inte använder.

Jag har som sagt haft andra lösningar och nu valt det som för mig kräver klart minst arbete och ändå gett mig bäst vatten. Fast det är inte riktigt sant - den bekvämaste var en inomhuspool med övervakning och kemidosering för ett antal hundra tusen. Den gav mig minst jobb, men en faktura på några tusen varje gång till han som kalibrerade anläggningen två gånger om året, och ett vatten som visserligen var klart och bakteriefritt, men inte var det trevligaste att bada i.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
W Winston2009 skrev:
Hej, går i tankar att bygga pool. Är en gjuten pool bästa alternativet eller annat alternativ bättre? Märke? Tänker en pool på 4x8 m. Någon idé om hur man ska tänka på storlek på pool. Vill också ha så lättskött som möjligt. Tar gärna tips från er 😊🙏
ska ni simma i den?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ska försöka mig på ett objektivt svar här, tycker inte ni lyckades så bra med det ovan.....

"Träpoolen" håller mycket längre än man tror om man ser till att den dräneras ordentligt och installeras enligt anvisning. Det första som dör är skivorna bakom linern, men det är ju inte superkomplicerat att byta även om tryckta plyfaskivor inte är billiga.

Thermopoolen har ju de senaste tio åren varit väldigt populär, dels är den isolerad, dels går det åt mindre betong än en klassisk betongpool. Många har sett det som en bra kompromiss när man inte vill gräva ner trä i marken. Här finns också en variant från Tjällden som inte har någon betongi väggarna (annat än mellan frigolitelementen). Smart konstruktion.

I premiumklassen hittar man förstås en kaklad betongppool möjligen utmanad av pooler i rostfritt. Dyrt.

I min poolkalkyl gjorde skillnaden mellan väggtyperna rätt liten skillnad på bottenraden så jag valde något som var stabilt och åldersbeständigt. Dessutom ville jag ha något som byggdes av material jag kan köpa i bygghandeln, inte i poolaffären.

Väljer man en pool med betong i väggarna tycker jag att man också väljer armaturer i rostfritt, eftersom det är oerhört trist att byta en trasig armatur i en betongvägg. RF är dyrt.

Någon sa ovan att det är saltklorinator som är valet om det ska vara lättskött. Det håller jag inte med om. Däremot håller jag med om att automatisk dosering av kemikalier är rätt val om det ska vara lättskött OCH bra vattenkvalitet även vid varierande badbelastning.

Det skulle kunna vara en saltklorinator som producerar klor, men man kan också tänka sig att dosera flytande klor, och sedan syra för PH-reglering. Prylar för autodos är inte billigt, men jäkligt bekvämt. Flytande kem är inte heller billigt, men jäkligt bekvämt. I mina ögon går salt bort om man har RF-armaturer, och det har man om man vill ha betong i väggarna.....

Tak är skitfult men ett av de bästa sätten att begränsa avdunstningen som står för den största delen av energiförlusten från en pool.

Vad gäller storleken så är det ju till del plånboken som styr. Med mer vatten i poolen kommer allt annat också att kosta mer. Större vattenpump, större sandfilter, mer kem osv. Smalare än 4m tycker jag är knas om det ska vara mycket hopp och lek från kanten. Långsidorna hamnar väldigt nära varandra då. 4m fungerar utmärkt.
Tack för utförlig beskrivning. Toppen att veta och att tänka till på innan poolen är bygd 😎
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Jag har byggt en Theropool idag, dem känns stabila o bra. Jag har själv en stålpool med liner, funkar också men känns bättre med thermo.
 
  • Gilla
Winston2009
  • Laddar…
Jag har ritat ett gäng pooler.

Jag skulle säga Betong/thermo eller stålpool, har du råd så skulle jag även välja plattsätta(på betong)
eller ha stålet synlig(stålpool) istället för Liner.

mycket beror också på om du kör skimmer overflow eller underflow som kantlösning.

Liner funkar bäst med skimmerpooler,
Liner på overflowpooler är gräsligt.

Betong/thermo med plattor är dyrast,
Stålpool nr 2
Betong/thermo med Liner nr 3

Träpooler med Liner billigast, personligen skulle jag aldrig välja det sistnämnda, dessa är bara en kortsiktigt lösning.

Trä+vatten i kombination och desutom placerad under jord är ju presic så illa som det låter.
 
  • Gilla
Winston2009
  • Laddar…
bygg nu inte för liten en ser ofta det problemet
 
  • Gilla
Winston2009
  • Laddar…
Allt handlar om hur många mynt det ligger i din pengapåse. 💰😏
Jag byggde själv en pool för typ 17-18 år sedan. Plåtsarg och liner 3,5x7met 1,5 djup. Har funkat kanon att bada i alla år. Vi har luftvärmepump och saltklorinator med flytande pH. Bytte liner förra året och då va den fortfarande hel men blekt. Den har inte kostat en förmögenhet men funkat lika bra som en pool för några hundra tusen. 28-29 grader varmt idag.👌
Som sagt vill man spara en massa 💰så kan man göra de enkelt utan att köpa skit.
 
  • Gilla
PåLandet och 1 till
  • Laddar…
En kollega bygger pool nu och fixar samtidigt iordning ett trädäck i anslutning, tyckte han berättade att dom precis passerat 700K i kostnader med lite kvar att färdigställa .
 
  • Gilla
Winston2009
  • Laddar…
T
Markokoistinen Markokoistinen skrev:
Jag har ritat ett gäng pooler.

Jag skulle säga Betong/thermo eller stålpool, har du råd så skulle jag även välja plattsätta(på betong)
eller ha stålet synlig(stålpool) istället för Liner.

mycket beror också på om du kör skimmer overflow eller underflow som kantlösning.

Liner funkar bäst med skimmerpooler,
Liner på overflowpooler är gräsligt.

Betong/thermo med plattor är dyrast,
Stålpool nr 2
Betong/thermo med Liner nr 3

Träpooler med Liner billigast, personligen skulle jag aldrig välja det sistnämnda, dessa är bara en kortsiktigt lösning.

Trä+vatten i kombination och desutom placerad under jord är ju presic så illa som det låter.
Personlig åsikt och inte fakta.

Finns träpooler från 60 talet som jag vet har varit helt ok när dom grävdes upp för att byta sargen. Då hade man inte ens dränering som idag.

En träpool med dränering kommer hålla väldigt många år. Men om du vill lägga flera hundra tusen extra för att säkerställa att någon som bor i ditt hus om 200 år kan bada så hade jag kört på betong också. Men jag hade inte betala för det. Det blir inte roligare att bada heller.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Installera en gaveltrappa längs ena kortsidan. Du förlorar lite i längd, men det blir så mycket bättre. Att gå i och ur poolen är enkelt och det finns ingenting som sticker upp när du täcker poolen. Vi sitter eller ligger ofta på översta steget.

Har du budget så ska du skaffa pooltak.
  • Du slipper staket runt poolen
  • Löv och skräp hamnar inte i poolen
  • Det går att bada under taket även när det är sämre väder, kallt eller blåsigt.
  • Men framförallt ersätter taket i princip värmepumpen. När solen ligger på kan temperaturen stiga med mer än en grad på en dag. Just nu har vi 26 grader i poolen utan att värmepumpen arbetat. I princip värmer taket under maj till början av september om det hyfsat väder. Även mulna dagar värms poolen.
Har du gaveltrappa och ett pooltak blir det lite av en inomhuspool. Placera taket så att en så stor yta som möjligt finns i kortändan med trappa, vid den djupa kortsidan behövs ingen hylla. Då kan du sitta under tak på poolkanten med fötterna i vattnet och umgås med dem som (fortfarande) badar.
 
  • Gilla
Stefanbygger och 3 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
W Winston2009 skrev:
Hej, går i tankar att bygga pool. Är en gjuten pool bästa alternativet eller annat alternativ bättre? Märke? Tänker en pool på 4x8 m. Någon idé om hur man ska tänka på storlek på pool. Vill också ha så lättskött som möjligt. Tar gärna tips från er 😊🙏
Bara ett tips. Gör inte poolen så stor. Vår är 3x5 meter för vi hade inte plats med mer. 21000 kbm vatten går betydligt fortare att värma upp och den blir mycket billigare i drift. Men se till att sätta dit en trappa eller liknande. Mysigt att sitta i och kul för småbarn att det inte är djupt överallt!
Lycka till!
 
Hur nöjd som helst med min betong/thermopool. Ville inte skotta snö på ett dyrt pooltak så det blev ett poolskydd man rullar ut. Hur smidigt som helst, betydligt billigare och det kommer ner väldigt lite skräp i poolen.

Allt är förberett för automatisk kemi, men sen start av poolen för ett gäng år sedan så tycker jag att det är rätt enkelt att bara slänga ner en klorpuck i silkorgen så har aldrig installerat automatik.
 
  • Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
Jonas Persson
Betong eller trä, allt handlar om vilka markförhållanden man har. Jag har en thermopool och dräneringspumpen arbetar året runt. Med andra ord så är marken fuktig och därmed skulle trä inte hålla. Samtidigt som fuktig jord leder bort värmen från poolen som kräver mer energi för att hållas varm.

Vår energiförbrukning minskade drastiskt när vi bytte ut vår oisolerad 4x6 glasfiberpool till vår nuvarande större isolerade 4x8 thermopool.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.