Dags att byta fasad på en sida på stugan. Vi tänker själva riva den gamla fasaden, köpa in material och måla. Men kommer anlita företag för uppsättning. Mkt på grund av att vi inte kan och att stugan är en timmerstocksstuga med inte helt raka ytterväggar. Försöker hitta billigast klädsel men det är svårt att hitta och även veta vart jag ska leta, sällan finns det priser mm. Önskar tips, förslag på att försöka hålla kostnaderna nere så gott det går.
 
Jag vet inte om det blir bäst pris per kvm men det går fort att sätta upp när man bara tar bräda för bräda å går framåt hela tiden. Kan då tänka mig att man spar tid å ev pengar istället för vanlig lockpanel
 
  • Granträ baspanel, sågad, säljs per meter, Byggmax, byggmaterial, virke. (11 ord)
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det någon liten bonnasåg i närheten av stugan? Fråga någon bofast granne om ni inte vet själva.
Såga panelbrädor finns många som kan göra! Hos en bonnasågare går det att ha mer specifika önskemål än hos den stora bygghandeln, och det brukar inte bli dyrare i slutänden. Bonnasågaren känner säkert någon kompetent snickare som kan sätta upp panelen åt er också.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Kaly i Mariestad har vanligt sågat panelvirke till vettigt pris
 
Jag fick betala ca 16 kr/m (ink moms) när jag köpte 800m av 22x145 fasadpanel för ett år sedan på KarlHedin.
Det kan ju vara ett riktmärke på vilket pris som bör kunna gå att få hos en bygghandel.
 
Y ylvham skrev:
Dags att byta fasad på en sida på stugan. Vi tänker själva riva den gamla fasaden, köpa in material och måla. Men kommer anlita företag för uppsättning. Mkt på grund av att vi inte kan och att stugan är en timmerstocksstuga med inte helt raka ytterväggar. Försöker hitta billigast klädsel men det är svårt att hitta och även veta vart jag ska leta, sällan finns det priser mm. Önskar tips, förslag på att försöka hålla kostnaderna nere så gott det går.
Kanske dum fråga, men har du stämt av med den utförande firman vilket material som behövs för arbetet och mängd? Men också längder för att minimera spill beroende av hur utförandet ska göras, tänker på "på grund av att vi inte kan"-
 
A AndersS skrev:
Kanske dum fråga, men har du stämt av med den utförande firman vilket material som behövs för arbetet och mängd? Men också längder för att minimera spill beroende av hur utförandet ska göras, tänker på "på grund av att vi inte kan"-
Ingen dum fråga alls. Jag har koll på hur mkt och vilket material (mått) jag ska ha. Då det finns många längder att välja mellan så ska jag försöka tänka till så vi slipper spill men även att det inte ska bli skarvar i fasaden. Då det är ganska mkt material jag ska köpa så vill jag försöka hålla nere kostnaderna så gott det går då arbetet kommer kosta en hel del. Läste att virkespriserna är på väg ner, stämmer det??
 
Jag handlar i en lokal bygghandel och deras listpris blev ungefär som Byggmax vid jämförelse med närmaste butik (det skiljer mellan deras butiker). Sedan brukar jag få lite rabatt, så totalt blir det lägre pris.
Och de har ett större sortiment än Byggmax av t.ex. längder.
Så kolla runt på de lokala handlarna och fråga om du kan få någon rabatt utifrån vad du ska handla.
 
Y ylvham skrev:
Läste att virkespriserna är på väg ner, stämmer det??
Timmerpriserna är snarast på väg upp, hur priset på dina klädselbrädor utvecklas vet jag inte alls.
 
  • Gilla
JBM
  • Laddar…
Efter pandemin sjönk priserna med 20% i vårt område fram till våren 2023.
Listpris var då 28Kr/m för 22*170 inkl. moms, sedan beror det på mängd/rabatt vad slutpriset blir.
Köpte tidigare från lokala sågen men där säljer man idag bara hela paket, de har tyvärr blivit för stora.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.