---Avslutad---

Vi har just testat
6 excenterslipar med sladd och nu tävlar vi ut dem bland er i forumet så att ni kan testa vidare där hemma.

Fem slipmaskiner på träbänk med sladdar. Olika märken och färger, använda verktyg för hantverk.

Den som vinner en excenterslip förbinder sig att rapportera in till oss senast 2024-05-26 hur excenterslipen fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett mail till marlen@byggahus.se. Omdömet kommer sedan att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta vad du skulle använda en excenterslip till om du vann den.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en excenterslip.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Excentersliparna i testet är:
  • Dewalt DWE6423
  • Ryobi ROS310-SA20
  • Bosch 300 PEX AE
  • Meec Tools Jula 018991
  • Makita BO5041
  • Stanley FME440-KS
Läs testet här: https://www.byggahus.se/test-6-excenterslipar-med-sladd-bast-i-test

Vinnaren utses på onsdag 29 november.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering. Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
 
Cheesen
1. Excenterslipen, den kanske mest användbara maskinen i maskinparken. Man kan inte bara slipa alla snickeriprojekt såsom bokhyllor, bord, sittmöbler och liknande utan den är även utmärkt till att fräsha upp utemöblerna. Putsar exempelvis av teakbordet varenda vår och oljar det.. ser ut som nytt efter den behandlingen.
Jag hade en gång i världen en giraffslip i min ägo men den kom ytters sällan fram, istället så har excenterslipen fått agera väggslip. med gott resultat.

Projekt som står och väntar hemma på att få slipas just nu är:

Ikeafåtölj -70tal - Ska tapetseras samt få en översyn av den exponerade stommen.

Soffbord - Ikea -80tal - har en ide om att göra om skivan med kopparmynt och epoxy, blir massor av slipande ända till 3000 grit.

Datorbord till sonen - Lyckligtvis inte jättebrottom med det här projektet men han kommer att ha ett annat behov inom 2 år.

Samt naturligtvis så kommer det ju en vår/sommarsäsong med massor av slipjobb på utemöbler men framförallt i stugan... Tänker måla om innerväggarna där men behålla timret synligt så det kommer nog att behövas slipas med både excenter och trekanten.

2. Jag har en av testets maskiner (Pex 300) men är ytterst missnöjd med den då den mest vibrerar och låter illa, dammuppsamlingen lämnar en massa kvar och speciellt dammfri miljö får man inte. Hade vart kul att få prova på en Dewalt, Makita eller Stanley som kanske har lite högre kvalité. Jag renoverar ju möbler till och från rätt länge och har egentligen behov av en bättre excenter men garagebudjeten har inte tillåtit det på länge.
 
1. Under våren kommer jag renovera fyra innerdörrar från sekelskiftet och fyra träfönster från 30-talet. Det är möjligt att det blir flera saker då vi står inför en tillbyggnad där vi vill återbruka så mycket som möjligt för att behålla stilen och känslan på vårt hus från -34.

2. Har använt multislip och betydligt större och otympligare excenterslip till tidigare projekt (ytterdörr, trappa, utemöbler, m.m.). Multislipen är väldigt bra för att komma åt innerhörn och "nooks and crannies" men lämnar mycket att önska för plana ytor. Excenterslipen jag har är, som sagt, otymplig och tung som kräver tvåhandsfattning, den har dessutom en märklig plastkant runt slipskivan vilken alltid tycks vara ivägen. Råkar man trycka lite snett slår kanten i underlaget man ska slipa och lämnar märken, som man måste slipa bort. En av testets mindre maskiner skulle vara kul att prova och recensera.

/T
 
1. Jag vill använda excenterslip för att börja göra fler möbler hemma, slipa av ojämnheter så det blir riktigt fint. Och även hjälpa min kompis som håller på att renovera sitt hus.

2. Idag använder jag skruvdragaren eller vinkelslipen som slipmaskin och det är pilligt att få det bra så jag kör också en del slipning för hand. Det går bra till mindre saker men stora ytor behöver en slipmaskin för att det ska bli bra.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag har nyligen köpt hus med alldeles för mycket att göra egentligen, och lättare blev det inte av att alla planer tog tvärstopp när jag tog ett snedskutt från en trappstege för en månad sen. Jag fick en fraktur vid fotleden och har gått gipsad ett par veckor, men har tröttnat att ligga på sofflocket och har därmed börjat spackla ena sovrummet som äntligen ska få slippa sin beigebruna 60-talstapet. Ena sonen börjar dock bli trött på att sova i vardagsrummet så igår var det dags att slipa det jag spacklat men när jag skulle starta min excenterslip (Einhell) igår så lät den som en grinig gris som inte ville vakna, och började lukta bränt.

Detta skulle vara en tidig julklapp som inte bara jag skulle uppskatta utan även resten av gänget här hemma. 😀
 
Förra ägaren av huset passade som sista åtgärd inför försäljning på att göra huset vitt och fräscht invändigt. Eller ja... Han tog någon matt takfärg han hade över och smetade på friskt på alla snickerier, ett tjockt lager är ju mycket bättre än många tunna...
Så inför vintern står slipning av samtliga innerdörrar på schemat och till våren två förrådsdörrar samt garageporten. Om jag dessutom får Makitan som matchar min maskinpark färgmässigt så kan det nog bli en underhållande tråd att följa om den är så dålig som testet visar, eller så får den sin välförtjänta upprättelse. Och oavsett vilken maskin så är det bättre än att handslipa, alla dagar i veckan!
 
Om man vet att man har många och/eller stora slipjobb framför sig så kan det vara en bra idé att ta ett djupt tag i nöjes/underhållskassan och köpa sig en Festool Rotex med tillhörande dammsugare. Min Rotex 150 har tjänstgjort i 15 år nu och fungerar lika bra som när den var ny. Slipar man ofta inåtgående hörn behöver man komplettera med t ex en mindre deltaslip. Det senaste jag gjorde med min Rotex var att polera bilens plaststrålkastare. Det är inte optimalt att slipa golv med Rotex (stå på knä eller på huk) men det går snabbare än att åka och hyra en golvslip, dessutom blir det aldrig några gropar då den inte kan skära snett. Jag är lika nöjd varje gång jag kör den slipmaskinen.
 
1. Slipen skulle komma väl till pass då jag renoverar ett hus. Ovanvåningen kommer ha ytskikt av trä både i tak och på väggar. Det blir en hel den möten där jag inte får till det med japansk perfektion och jag behöver slipa till det. Jag kommer även platsbygga en del möbler där slipen behövs.

2. Jag anser mig ligga i det övre skiktet bland amatörer, men utger mig inte för att vara ett proffs. Detta tror jag är den bästa kombination för en testare.
Dessutom vurmar jag för nätdrivna maskiner (som min signatur antyder)
 
1) Ja, vad skulle jag göra.. Det är enklare att svara på vad jag inte skulle göra. Ett hus blir ett hem först när man sätter sin egen prägel på det, och tackvare en bra slip skulle jag kunna bredda mina möjligheter till att skapa just ett hem med min egen prägel. Allt från att renovera second hand-möbler till att snygga till dom befintliga hundhusen.

2) Som (relativt) ny husägare försöker jag bygga upp en "verktygsflotta" och har insett att just Dewalt (som var testvinnaren) passar mig utmärkt. Man kan glömma dom lite här och där, men trots det fungerar dom alltid i vått och torrt. Plus att dom är hundsäkra!! Jobbar jag i någon av gårdarna gör det inget om en "liten" hund kommer och provsmakar på den, för jag vet att den (verktyget) kommer att fungera nästa gång.
 
1. Har en del slipprojekt på gång här hemma. Dessa består i bland annat:
  • En begagnad hammock som ska fixas till och antingen lackas eller målas om.
  • En gammal ärvd träbänk som stått lutad mot svärfars uthus i ca 10 år
  • Ett utebord från Ikea med 4 tillhörande positionsstolar måste fräschas upp
  • Ett picknickbord till sonen behöver ny färg
  • Vårat köksbord behöver en omgång och sedan ny lack
2. De flesta verkar vilja ha trådlösa maskiner, jag är mer för trådbundna. Jag tycker mig också vara lagom händig, utan att vara proffs för att kunna spegla vad en normal användare kan ha för nytta och problem med apparaten varför en utvärdering från mitt håll skulle kunna vara många till gagn.
 
Jag skulle ge den till min lillasyster som köpte hus i pristoppen och nu väntar en tredje knodd. De köper på blocket och renoverar huset själva. Hittills har det varit min slip som slipat utemöbler, innedörrar och bänkskivor och det får de såklart även framåt men med denna vinst kan få fortsätta resan med en egen slipmaskin 😀. Själv älskar jag min excenterslip som är med i alla fönsterrenoveringsprojekt ❤️ men nu senast när tonåringarna här hemma gjort mellis med hjälp av nya brödkniven direkt på köksbänken 🙄🫣
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
  1. Det finns flera tänkbara "projekt" där en excenterslip skulle komma till användning. Ett är trappan inomhus där nålfiltsmattan är bortriven och underlaget behöver slipas. Ett annat är två, just nu, fula utebord som i vår skulle uppskatta att snyggas till.
  2. Jag är en lämpligt testare för att jag inte har en slip, skulle vilja vinna och ser fram emot vinter/vår-projekten!
 
1. Mitt nästa projekt är att bygga två nya däckstolar, då min sambos snart 20 år gamla stolar dukat under för väder och vind i år. Många detaljer har sågats ut, och det kommer krävas mycket slipning för att få det bra. Då vore det kul med en ny excenterslip.
2. Jag är en glad amatör, som gillar att hantera bra verktyg. Seriös, och bra på att skriva och beskriva, så jag kan garanterat få till en bra recension som andra kan ha nytta av.
 
1. Växa-sängen jag fick av min mamma ska nu min dotter få. Den behöver en del kärlek för att komma i form och jag vill göra jobbet själv med att slipa och olja in den. En kärleksgåva från min mamma till mig, som jag nu för vidare till min dotter.

2. Jag är en självlärd hemmasnickrare som längtar efter en egen slipmaskin för mina projekt. Jag älskar alla former av re-make-projekt där något gammalt får bli något nytt med hjälp av kreativitet och bra verktyg. En bra slipmaskin banar verkligen väg för många bra re-makes! 🙌🏽
 
Utekökets ekskiva behöver putsas av och oljas in varje vår. Trallen till uteplatserna ska få en översyn efter vårtvätten så att ev stickor avlägsnas så barnbarnen kan gå barfota där. Om jag hinner skaffa en eksnipa till sommaren så kommer exenterslipen att få jobba. Inomhus finns en del att göra med golv och dörrar.

Som pensionär och husägare kanske en effektiv maskin kan öka den lediga fritiden men troligast att den skapar utrymme för ytterligare projekt. I vilket fall som helst så bör jag nog få testa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.