Vi ska bygga till ett hus från 1938 med befintlig källare. I samband med det kommer vi dränera om runt hela huset. De som ska lägga grunden vet säkert hur de vill göra med det nya avloppet men vi har inte valt någon firma än och skulle vilja ha input för planering.

Källaren i befintligt hus är uppvärmd och har en toalett och tvättstuga redan.
Tillbyggnaden blir på gjuten grund på hög sockel.

Brun = befintligt avlopp från källaren

Förslag på dragning av avlopp från tillbyggnaden:
Gul: I isoleringen på tillbyggnaden och sen genom befintlig källarvägg och sen ansluta till avlopp i källaren
Röd: Under isoleringen/i makadamen under tillbyggnaden och sen genom befintlig källarvägg och sen ansluta till avlopp i källaren
Grön: rätt ner på tjälfritt djup och ansluta till avloppsstam utanför befintligt hus i samband med dränering.

Hur drar man avlopp från tillbyggnaden bäst?
 
  • Arkitektonisk snittillustration av byggnad med markera grund, tillbyggnad, och olika materialskikt markerade i färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Kommer det garanterat vara frostfritt i grunden så skulle det kunna vara bra att dra det som den röda, då kommer man åt avloppet utan att bryta upp golvet om det blir problem, men varför skulle det bli problem om det är "rätt" gjort med nya rör... så då blir det gula förslaget som verkar vettigast.
Det kommer ställa krav på hur man kommer igenom bjälklaget om det ligger "fel" men är egentligen ingen svår sak att lösa.

Det gröna alternativet kräver mer grävning och blir svårt att göra något åt om det blir problem.
 
F Fredrik Jacobsson skrev:
nt hela huset. De som ska lägga grunden vet säkert hur de vill göra med det nya avloppet men vi har inte valt någon firma än och skulle vilja ha input för planering.

Källaren i befintligt hus är uppvärmd och har en toalett och tvättstuga redan.
Tillbyggnaden blir på gjuten grund på hög sockel.
F Fredrik Jacobsson skrev:
Vi ska bygga till ett hus från 1938 med befintlig källare. I samband med det kommer vi dränera om runt hela huset. De som ska lägga grunden vet säkert hur de vill göra med det nya avloppet men vi har inte valt någon firma än och skulle vilja ha input för planering.

Källaren i befintligt hus är uppvärmd och har en toalett och tvättstuga redan.
Tillbyggnaden blir på gjuten grund på hög sockel.

Brun = befintligt avlopp från källaren

Förslag på dragning av avlopp från tillbyggnaden:
Gul: I isoleringen på tillbyggnaden och sen genom befintlig källarvägg och sen ansluta till avlopp i källaren
Röd: Under isoleringen/i makadamen under tillbyggnaden och sen genom befintlig källarvägg och sen ansluta till avlopp i källaren
Grön: rätt ner på tjälfritt djup och ansluta till avloppsstam utanför befintligt hus i samband med dränering.

Hur drar man avlopp från tillbyggnaden bäst?
T Testarn skrev:
Kommer det garanterat vara frostfritt i grunden så skulle det kunna vara bra att dra det som den röda, då kommer man åt avloppet utan att bryta upp golvet om det blir problem, men varför skulle det bli problem om det är "rätt" gjort med nya rör... så då blir det gula förslaget som verkar vettigast.
Det kommer ställa krav på hur man kommer igenom bjälklaget om det ligger "fel" men är egentligen ingen svår sak att lösa.

Det gröna alternativet kräver mer grävning och blir svårt att göra något åt om det blir problem.
Tack! Inser jag måste komplettera min bild, se update ovanifrån då min första bild inte ger hela sanningen om vart rören kommer gå.

Grön skulle gå i marken på tomten och ansluta till avloppsstammen i trädgården.
Röd och Gul skulle gå genom/i grunden för tillbyggnaden och sen genom källarväggen och sen kopplas på avlopp i källaren och sen ut i stammen.
 
  • En planritning med överlagda färgade linjer som anger olika rutter eller flöden inom byggnaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Det enda som inte framgick av första bilden var att du skulle dra den gröna utvändigt och ha en koppling utanför huset, vilket i praktiken gör den lite mer åtkomlig då det är lättare att gräva i trädgården än under huset men jag skulle nog iaf dra den i trossbotten och koppla på i huset. Sen är ju frågan om det är gamla gjutjärnsrör och om ni har tänkt byta dem?

Vi har bytt i princip alla gamla gjutjärnsrör efter att har tröttnat på återkommande stopp. Det blev lite jobb med att såga upp betonggolvet i källaren men nu är det "bara" en golvbrunn i en dusch och i tvättstugan som inte är bytta och det fungerar bra.
Om ni funderar på byta avloppet inne så är det bättre att koppla på där än att koppla på ett gammalt gjutjärnsrör i marken tänker jag.
 
T Testarn skrev:
Det enda som inte framgick av första bilden var att du skulle dra den gröna utvändigt och ha en koppling utanför huset, vilket i praktiken gör den lite mer åtkomlig då det är lättare att gräva i trädgården än under huset men jag skulle nog iaf dra den i trossbotten och koppla på i huset. Sen är ju frågan om det är gamla gjutjärnsrör och om ni har tänkt byta dem?

Vi har bytt i princip alla gamla gjutjärnsrör efter att har tröttnat på återkommande stopp. Det blev lite jobb med att såga upp betonggolvet i källaren men nu är det "bara" en golvbrunn i en dusch och i tvättstugan som inte är bytta och det fungerar bra.
Om ni funderar på byta avloppet inne så är det bättre att koppla på där än att koppla på ett gammalt gjutjärnsrör i marken tänker jag.
Ja vi kommer byta alla rör och brunnar, både stammen från gatan samt bila upp hela källaren och dra allt nytt. Så möjligheten finns att koppla på sig var som tror jag. Plattan för tillbyggnanden kommer vara uppvärmd av vattenburen golvvärme samt elburen inne på toaletten. Jag vet inte om det då blir frostfritt på undersidan av isoleringen eller om man ens får dra avloppet i betongen så att säga. Det blir en gjuten platta så ingen torpargrund etc. Avloppet kommer gjutas in på samma sätt som i en platta på mark, bara att denna blir med murade sidor först för att få upp höjden på sockeln.
 
F Fredrik Jacobsson skrev:
Tack! Inser jag måste komplettera min bild, se update ovanifrån då min första bild inte ger hela sanningen om vart rören kommer gå.

Grön skulle gå i marken på tomten och ansluta till avloppsstammen i trädgården.
Röd och Gul skulle gå genom/i grunden för tillbyggnaden och sen genom källarväggen och sen kopplas på avlopp i källaren och sen ut i stammen.
Jag har nästan precis gjort enligt den gröna linjen själv. Röd linje motsvarar där mitt nya avlopp går idag!

Handritad planritning av hus och tomt med färgkodad ledningsdragning för el, vatten och avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Om du ändå har tänkt lägga nya rör i källaren så är de enklare att att koppla in där. Då slipper du betala för att gräva upp ett schakt i trädgården.
 
S sinuslinus skrev:
Om du ändå har tänkt lägga nya rör i källaren så är de enklare att att koppla in där. Då slipper du betala för att gräva upp ett schakt i trädgården.
Ok ja det ska vi göra, vart ska avloppet ligga i nya plattan? På vilket djup så att säga, i betongen, i isoleringen eller i makadamen under isoleringen?
 
S
Det bli väl i makadamen. Annars blir det ju svårt att komma in i källaren.

Vi byggde till vårt hus med källare. Grunden på det nya blev krypgrund och då drogs rören i krypgrunden hängandes under trossbotten. De kom då in i källaren en liten bit under innertaket.
 
S sinuslinus skrev:
Det bli väl i makadamen. Annars blir det ju svårt att komma in i källaren.

Vi byggde till vårt hus med källare. Grunden på det nya blev krypgrund och då drogs rören i krypgrunden hängandes under trossbotten. De kom då in i källaren en liten bit under innertaket.
Ja precis man får borra sig in i källaren så högt upp mot innertaket det går, den borde då kunna ligga i botten på cellplasten i grunden för tillbyggnanden. Undra om det är frostfritt där?
 
Vi kommer dra avloppet utanför befintlig källare, då slipper vi mecka med det i källaren och eftersom vi ändå ska dränera om så sätter vi ett Y på stammen och kopplar på det där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.