Hej. Jag behöver råd.
Detta är vad jag har i huset nu, en tegelvilla med källarplan.
En Autoterm 205/207 med en 615 VP. Installerat 2008.

Den senaste veckan har larmet löst ut för "Utlöst högtryckspressostat" och jag har löst på om allt jag har kunnat hitta om detta.

Jag har luftat ur alla radiatorer, luftat ur varmvattenberedaren, luftat ur utedelen.
Hjälper inte, larmet fortsätter att lösa ut ca 1 gång i timmen.

Fortsatte då med att höja trycket i systemet till 1,7 bar.
Hjälpte inte.

Rengjorde partikelfiltret efter många timmars letande efter vart det fanns.
Hjälpte inte.

Höjde flödet på G2 pumpen från läge 2 till 3.
Hjälpte inte.

Ställde alla radiatorventiler på max öppet.
Hjälpte inte.

Sänkt flödet på G2 till läge 1 istället.
Hjälpte inte.

Mellan varje försök har jag varit noga med att lufta ur allt och haft koll på trycket.

Nu har jag inte sovit en hel natt på 1 vecka på grund av detta ständiga pipande, och igår när jag ringde firman som har installerat detta system om hjälp så hade dom tid om 10 dagar!!!

I går kväll valde jag att stänga av larmsummern och la mig och sov.. i 11 timmar.
Det behövdes, men när jag vaknade så hade jag 17 grader i huset.

Vad är nästa steg? .. eller är det bara att bita ihop och vänta 10 dagar eller mer?

Tacksam för alla tips jag kan få.
Mvh Petri
 
T
1. Leta upp en annan firma som kan hjälpa dig

2. Har du kollat så att cirkulationspumparna verkligen snurrar?

Du har en pump som cirkulerar vattnet mellan innedel och utedel och en till radiatorsystemet.

PetriP PetriP skrev:
Hej. Jag behöver råd.
Detta är vad jag har i huset nu, en tegelvilla med källarplan.
En Autoterm 205/207 med en 615 VP. Installerat 2008.

Den senaste veckan har larmet löst ut för "Utlöst högtryckspressostat" och jag har löst på om allt jag har kunnat hitta om detta.

Jag har luftat ur alla radiatorer, luftat ur varmvattenberedaren, luftat ur utedelen.
Hjälper inte, larmet fortsätter att lösa ut ca 1 gång i timmen.

Fortsatte då med att höja trycket i systemet till 1,7 bar.
Hjälpte inte.

Rengjorde partikelfiltret efter många timmars letande efter vart det fanns.
Hjälpte inte.

Höjde flödet på G2 pumpen från läge 2 till 3.
Hjälpte inte.

Ställde alla radiatorventiler på max öppet.
Hjälpte inte.

Sänkt flödet på G2 till läge 1 istället.
Hjälpte inte.

Mellan varje försök har jag varit noga med att lufta ur allt och haft koll på trycket.

Nu har jag inte sovit en hel natt på 1 vecka på grund av detta ständiga pipande, och igår när jag ringde firman som har installerat detta system om hjälp så hade dom tid om 10 dagar!!!

I går kväll valde jag att stänga av larmsummern och la mig och sov.. i 11 timmar.
Det behövdes, men när jag vaknade så hade jag 17 grader i huset.

Vad är nästa steg? .. eller är det bara att bita ihop och vänta 10 dagar eller mer?

Tacksam för alla tips jag kan få.
Mvh Petri
 
T Tobias Knutsson skrev:
1. Leta upp en annan firma som kan hjälpa dig

2. Har du kollat så att cirkulationspumparna verkligen snurrar?

Du har en pump som cirkulerar vattnet mellan innedel och utedel och en till radiatorsystemet.
Ja, G1 till radiatorerna och G2 till utedelen.

Jag har varit inne i servicemenyn och "handkört" varje del för sig och både G1 och G2 låter i alla fall när jag gör det.
Jag ska ta bort locket på pumparna och testa igen, så att det inte bara är motorn som försöker snurra, utan att dom verkligen gör det också.

Jag börjar misstänka köldmediet eller kompressorn, eller att det är något fel på pressostaten.
De första 2 kan jag inte röra, så jag får nog leta efter en annan firma som kan kolla upp detta.

Tack för svaret.

Mvh Petri
 
T
Det kan vara så "enkelt" att någon av växelventilerna i pannan är defekt.

Prova att Handköra dom och se så att dom växlar som dom ska.

Det är mindre troligt att det är fel i kylkretsen.

Hp-larm är mer eller mindre alltid relaterat flödesproblem. :thinking:


PetriP PetriP skrev:
Ja, G1 till radiatorerna och G2 till utedelen.

Jag har varit inne i servicemenyn och "handkört" varje del för sig och både G1 och G2 låter i alla fall när jag gör det.
Jag ska ta bort locket på pumparna och testa igen, så att det inte bara är motorn som försöker snurra, utan att dom verkligen gör det också.

Jag börjar misstänka köldmediet eller kompressorn, eller att det är något fel på pressostaten.
De första 2 kan jag inte röra, så jag får nog leta efter en annan firma som kan kolla upp detta.

Tack för svaret.

Mvh Petri
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.