coconut
Jag hade nog kontrollerat om det finns någon i närheten som kan utföra en radonbesiktning innan du gör några åtgärder alls.

En del erbjuder detta utan kostnad andra tar en mindre summa. Men då kommer de ut och mäter både om det är blåbetong och eventuellt markradon och du får tips på lämpliga åtgärder.

Givetvis kommer de vilja sälja in sina egna lösningar eller ge dig ett erbjudande du inte kan motstå (enligt dem). Men det behöver du ju inte ta, däremot får du hjälp av nån som är proffs på radon och åtgärder kring vad du kan göra.
 
  • Gilla
byggoslit och 1 till
  • Laddar…
Och som dom inte talar om direkt, att det kan kosta 40 kkr för att radonsanera ett hus. sanslösa priser och det vet dom och hugger för sig av rädslan för radon som finns.
 
  • Gilla
byggoslit
  • Laddar…
Personligen tycker jag att det är fullständigt hål i huvudet att sätta igen trappan..

Testa att bara tejpa igen med plast först, för jag tror inte det löser radonet att stänga trappan.

FTX är vad du ska satsa på 👍
Det är låga värden och ventilation är botemedelt.

Att sänka temperaturen i källaren skulle jag å det starkaste avråda ifrån.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Tommty
all form av tätning är dömt att misslyckas om ni inte tänkt blåsa ur hela källaren på golv,tak och väggar och sedan metodiskt täta. med risk för fuktproblem i källaren.

lösningen är enkel som tidigare skrivet: Ventilation. antingen billigare varianter som radonsug för typ 15-20 000. FT(X) för betydligt mer eller själv laborera med vanliga mekaniska fläktar för några tusenlappar.

~500 i källaren är inte jättemycket, så antingen låg strålning från blåbetong eller så har ni markradon.
 
  • Gilla
byggoslit
  • Laddar…
PeterFalun
nu verkar du ju inte ha markradon men här är vad jag skrev om föräldrahuset från 60-talet

Skärmdump av ett foruminlägg om radonmätning i en källare med texter och användargränssnitt från byggahus.se.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
byggoslit
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Personligen tycker jag att det är fullständigt hål i huvudet att sätta igen trappan..

Testa att bara tejpa igen med plast först, för jag tror inte det löser radonet att stänga trappan.

FTX är vad du ska satsa på 👍
Det är låga värden och ventilation är botemedelt.

Att sänka temperaturen i källaren skulle jag å det starkaste avråda ifrån.
Hej,
Ja, man tycker olika, helt klart! :)

FTX är drömmen. Har du några tips kring detta?

Kan du utveckla angående temperaturen? Jag tänker att en moderat sänkning till 15 grader inte är något problem alls? Sedan så kan det börja bli problem med fukt vad jag förstår.
 
BirgitS
B byggoslit skrev:
Pannan kommer mest troligt bara användas riktigt kalla dagar för att hålla nere strömförbrukningen från luft/luft-värmeväxlaren som kommer att göra grovjobbet året runt.
Vad värmer upp varmvattnet?
Om du slutar elda höst och vår måste du verkligen få till en fungerande mekanisk ventilation.
B byggoslit skrev:
Såg ingen forcerad ventilering någonstans i hela huset (förutom köksfläkt när den är igång då).
Det var ju standard då men i stället vädrade man mycket och sov med fönstret på glänt även vintertid.

B byggoslit skrev:
Nuvarande ägare är utflyttad, såg ut som att de endast hade en stående rockhängare.
Ytterdörren borde flyttas 60 cm ut från väggen så att garderoberna skulle kunna få plats, men då måste vi flytta elementet som sitter där. Det är en möjlig lösning, som jag nog skulle bli mest nöjd med faktiskt.
När du tar över kolla originalritningarna för huset för där bör det vara inritat en hatthylla.
De där reglarna tvärs över trappan var det första som fick mig att fundera på om det från början hade varit golv över en del av trappan.

I t.ex. detaljplanelagt område brukar det krävas bygglov för fasadändringar.
 
  • Gilla
byggoslit
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
all form av tätning är dömt att misslyckas om ni inte tänkt blåsa ur hela källaren på golv,tak och väggar och sedan metodiskt täta. med risk för fuktproblem i källaren.

lösningen är enkel som tidigare skrivet: Ventilation. antingen billigare varianter som radonsug för typ 15-20 000. FT(X) för betydligt mer eller själv laborera med vanliga mekaniska fläktar för några tusenlappar.

~500 i källaren är inte jättemycket, så antingen låg strålning från blåbetong eller så har ni markradon.
Jag tänker mig inte något 100 % tätt, utan bara så att skillnaden i tryck, med lägre tryck i källaren leder till att ingen luft går från källare till entréplan.
För jag förstår att det är näst intill omöjligt att få till helt tätt över tid, och blir problem med fukt.

Ja, en billigare variant av ftx med manuell styrning är jag lite inne på. Jag gillar att laborera lite.

blåbetongblocken är målade rejält, vilket jag läst kan få ned gasavgången. Däremot har ju markfukten gjort att färgen släppt på några ställen och så har de tagit hål i blocken också, vilket jag antar inte är så bra.

Mvh Roger
 
coconut coconut skrev:
Jag hade nog kontrollerat om det finns någon i närheten som kan utföra en radonbesiktning innan du gör några åtgärder alls.

En del erbjuder detta utan kostnad andra tar en mindre summa. Men då kommer de ut och mäter både om det är blåbetong och eventuellt markradon och du får tips på lämpliga åtgärder.

Givetvis kommer de vilja sälja in sina egna lösningar eller ge dig ett erbjudande du inte kan motstå (enligt dem). Men det behöver du ju inte ta, däremot får du hjälp av nån som är proffs på radon och åtgärder kring vad du kan göra.
Bra förslag, tittar runt om någon firma kan utföra mätningar och ge offert med lösningsförslag
 
J jonaserik skrev:
Radonet är nog i källaren och ska inte gå upp, en fläkt ut från källaren och det blir ett drag ner genom trappan, kan ordna det. Nu vet vi inte om det är en nedgrävd källardel, om så är, så är det säkert lecablock i grundmuren, men kan vara blåbetong i mellanväggar, annars markradon. Finns radonkartor på kommunen.
Nedgrävd källardel 👍
 
B byggoslit skrev:
Nedgrävd källardel 👍
Då är det säkert bara blåbetong i mellanväggarna. kan vara i grundmuren med, suteränghus här och blått i grundmuren, men leca i mellanväggarna, så ingen garanti hur det är. eftersom det inte verkar vara markradon så är det bara ventilation som gäller med ett undertryck i källaren på några mm.
 
  • Gilla
byggoslit
  • Laddar…
B byggoslit skrev:
Ja, det låter väldigt klokt! Just nu låter det som en bra idé! Ta det lite lugnt innan man drar igång något mer omfattande.

Jag har varit lite väl orolig för det här problemet tror jag. Men på sikt vill jag vara säker på att få ner nivåerna!
Det låter inte väldigt klokt. OM du har markradon så kommer du då dra upp gasen ur marken och, som någon redan påpekat, riskera att drastiskt försämra radonläget.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det låter inte väldigt klokt. OM du har markradon så kommer du då dra upp gasen ur marken och, som någon redan påpekat, riskera att drastiskt försämra radonläget.
I inlägg # 8 så är det en grön plätt som huset ligger på och ingen markradon enligt SGU. Men säkerheten finns hos kommunen som har radonkartor som är uppmätta.
 
  • Gilla
byggoslit
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad värmer upp varmvattnet?
Om du slutar elda höst och vår måste du verkligen få till en fungerande mekanisk ventilation.

Det var ju standard då men i stället vädrade man mycket och sov med fönstret på glänt även vintertid.


När du tar över kolla originalritningarna för huset för där bör det vara inritat en hatthylla.
De där reglarna tvärs över trappan var det första som fick mig att fundera på om det från början hade varit golv över en del av trappan.

I t.ex. detaljplanelagt område brukar det krävas bygglov för fasadändringar.
(Ber om ursäkt för korta svar, ska iväg)Finns en varmvattenberedare. Tror inte orginalritningarna finns kvar. Ligger utanför detaljplan. Tack för svar!
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det låter inte väldigt klokt. OM du har markradon så kommer du då dra upp gasen ur marken och, som någon redan påpekat, riskera att drastiskt försämra radonläget.
Jag har ett par bra indikatoner på att det rör sig om blåbetong. Och en indikation på att det är låg nivå för markstrålning. Var och en får göra sin egen avvägning av vad som verkar troligt. I slutänden är bir det ju jag som bestämmer i det här fallet.
Men det är bra att få in olika sätt att se på saken, jag är tacksam för ditt svar.
Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.