Hej,
jag har en ASKO Diskmaskin DFI8547XXL köpt i november 2019. (integrerad)
Har fungerat OK förutom att de fick byta låsfunktionen som ett garantiärende för ett år sen, vilket verkar vara ett känt problem hos ASKO.

För någon vecka sedan så fick jag felmeddelande F11 och det stod kvar vatten i maskinen. Jag rensade filter, och säkerställde att pumpen gick fri och försökte rengöra lite där "nivåvakten" ska sitta, efter lite googling.
Sen fick jag igång den.

Sen dess så får jag F10 eller F11 meddelanden med jämna mellanrum och att det då samtidigt står kvar vatten i den.
Jag har kopplat loss avloppsslangen ifrån avloppsanslutningen och det verkar inte vara något skit i varken slangen eller anslutande system.
Eftersom den tömmer och funkar som den ska ibland så känns det osannolikt att det är ett problem med avloppsslangen tänker jag?

Ibland när jag sätter igång ett program så tömmer den inte med detsamma som den ska utan man hör ett lågt surrande, (som jag gissar är avloppspumpens motor?)

När jag får ett felmeddelande så brukar det oftast gå att få igång den genom att ta loss filter och peta lite vid nivåvakten och avloppsmotorn, och sen efter något försök så tömmer den när man sätter igång ett program igen.
Jag har inte lyckats få igenom ett fulllångt program utan felmeddelanden utan det har varit sköljprogrammen på 7min som har funkat. De långa programmen slutar alltid med felmeddelande.
Kan förtydliga att jag inte kör med någon disk när jag testat dessa grejer så det det har alltså inte tillkommit något nytt "Skit" som kan sätta igen någonstans. Men när jag får felmeddelandena och det står vatten så känns det som att det alltid kommit lite ny skit ned vid pumpen(dock lite så jag tänker att det bara är något som lossnat någonstans vid pumpen eller dylikt)

Har någon varit med om samma problem?

Är det någon som tror på att fortsätta förska rengöra nivåvakt, börja försöka rengöra avloppsslangen ännu mer eller något annat, eller är det bara att ringa en servicesnubbe? Eftersom det är mellan 2-3år så ligger väl ansvarsbördan att påvisa felet hos mig, och jag har ingen aning hur det går.

Tacksam för alla input! Att mecka med diskmaskiner när man har tre småbarn är inte livskvalitet...
 
A
Asko har 5 års garranti
Vilket behövs då allt under skalet är PRC made
 
Hej! Jag har samma maskin och köpte dessutom ungefär samtidigt, september 2019. Och jag har exakt samma problem. Har du lyckats fixa detta? Vad var problemet?
 
Kalle.nånting Kalle.nånting skrev:
Hej! Jag har samma maskin och köpte dessutom ungefär samtidigt, september 2019. Och jag har exakt samma problem. Har du lyckats fixa detta? Vad var problemet?
Jag gav upp till slut, och ringde garantiservicekillen. Pumpen var kass, så den vill inte köra igång om den kommer litelite ur läge.
Han bytte pumpen på 10min och nu går den perfekt igen.
Tydligen inte ett helt ovanligt problem med nya pumpar enl. servicekillen.
 
A
A a.engstrom skrev:
Jag gav upp till slut, och ringde garantiservicekillen. Pumpen var kass, så den vill inte köra igång om den kommer litelite ur läge.
Han bytte pumpen på 10min och nu går den perfekt igen.
Tydligen inte ett helt ovanligt problem med nya pumpar enl. servicekillen.
Nä tyvärr så köper Gorenje dessa från PRC isf hanning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.