Byggahus.se
Edo Rissen
Jag är helt grön på möbelsnickeri, och har nyligen påbörjat mitt första större projekt: en stor väggfast bokhylla.

Eftersom jag saknar erfarenhet har jag ingen aning om hur mycket belastning olika material tål. Hela hyllan är byggd av furu-limfog, och en del av hyllan har 120 cm långa hyllplan (22 mm tjocka). Jag misstänker att hyllplanet lär bågna om jag fyller hela planet med böcker.

För att lösa detta problem undrar jag om det är klokt att fräsa ut ett dryga 3 mm brett spår i underkant på hyllplanet och peta in ett plattjärn på högkant längs med hela hyllplanets bredd. (Biltema säljer plattjärn med dimensionerna 16x3 mm.) Är det här över huvud taget en vettig lösning, eller är det ett big no-no inom snickerikretsar? Finns det risker med en sån lösning?

Hyllan ska målas, och hyllplanens undersida lär inte synas så mycket. Kanske kan man smacka dit spackel eller latexfog i den lilla glipan som uppstår? Eller övertänker jag det här alldeles? Är hyllplanet rentav tillräckligt grovt för att klara belastningen utan någon armering?
 
K
Hur fäster du hyllan i väggen? Tror spontant att infästningen är en större svag punkt än hyllplanet själv
 
Detta låter som ett problem du ska lösa redan innan du börjar bearbeta trä. Dvs, se till att bokhyllan ritas så att hyllplanen får ett upplag mitt på.

Att armera ett hyllplan är knappast omöjligt, men kanske är det lämpligare att använda någon björkplywood för denna förstyvning. Dock tror jag du gör bäst i att lösa detta med upplag eller infästningar istället.
 
T
Det finns en bra sida https://woodbin.com/calcs/sagulator/ där du kan mata in siffror och se hur mycket nedböjning en viss last ger.
Glöm inte att ange enheter för tyngd och längd/bredd osv så du får "rätt", dvs kg och mm.
Du kan även ange utbredd/punktlast, infästning i sida/bakkant och om du sätter en kantlist. Dock kan man inte ange stål/aluminium som kantlistmaterial .

Ett plattjärn på högkant ger förvånansvärt lite böjmotstånd så en lite högre kantlist (i framkant) samt infästning i bakkant och sidorna kan vara 'modellen'. Eller tjockare hyllplan...
 
  • Gilla
Posselosse
  • Laddar…
Inget svar på frågan, men en liten illustration. Hyllplan av massiv furu, tjocklek 20 - 21 mm med spännvidd 106 cm, upplagda i ändarna (Sparring-konsoler) och mer eller mindre överbelastade av böcker

Bokhylla med många olika böcker, ordnat ojämnt, varierande storlekar och färger.
 
  • Gilla
Posselosse
  • Laddar…
Edo Rissen
K kniv skrev:
Hur fäster du hyllan i väggen? Tror spontant att infästningen är en större svag punkt än hyllplanet själv
Oops! Jag använder helt fel terminologi inser jag. Hyllan är inte alls väggfast, ordet jag söker är kanske ”platsbyggd” istället? Den står på golvet och hyllplanen skjuts in i utfrästa notspår som limmas.

MathiasS MathiasS skrev:
Detta låter som ett problem du ska lösa redan innan du börjar bearbeta trä. Dvs, se till att bokhyllan ritas så att hyllplanen får ett upplag mitt på.

Att armera ett hyllplan är knappast omöjligt, men kanske är det lämpligare att använda någon björkplywood för denna förstyvning. Dock tror jag du gör bäst i att lösa detta med upplag eller infästningar istället.
Definitivt! Jag var förstås väldigt naiv när jag gav mig in i det här projektet, men jag tänkte försöka lära mig nåt längs vägen också. Nästa hylla kan ju alltid bli bättre. :) Följaktligen sköt jag det här med hyllplanens hållfasthet på framtiden. Och nu är jag alltså på hyllplanssteget ... Har inte sågat till det ännu dock, så jag är öppen för lösningar.

Vad betyder ”upplag” i sammanhanget? Allt som bryter väggens renhet är helt uteslutet, men om man kan få till en osynlig lösning är det självklart ett alternativ med ytterligare infästningar. Jag frestas dock mer av att förstyva hyllplanen. Tänker du att man sågar ut en längd björkplywood och fräser ut ett spår i underkant i hyllplanet på samma sätt som jag tänkte med plattjärnet? Eller på nåt helt annat sätt?

T Testarn skrev:
Det finns en bra sida https://woodbin.com/calcs/sagulator/ där du kan mata in siffror och se hur mycket nedböjning en viss last ger.
Glöm inte att ange enheter för tyngd och längd/bredd osv så du får "rätt", dvs kg och mm.
Du kan även ange utbredd/punktlast, infästning i sida/bakkant och om du sätter en kantlist. Dock kan man inte ange stål/aluminium som kantlistmaterial .

Ett plattjärn på högkant ger förvånansvärt lite böjmotstånd så en lite högre kantlist (i framkant) samt infästning i bakkant och sidorna kan vara 'modellen'. Eller tjockare hyllplan...
Åh! Tusen tack!!! Just en sådan hemsida har jag letat efter. Om jag förstår saken rätt skulle hyllplanet bågna ca 0.2 millimeter vid 10 kg belastning. (Det var lite svårt att förstå exakt vilken fur jag skulle välja i rullisten, men de olika alternativen verkade inte skilja sig extremt mycket åt.)

Får plocka fram mina tyngsta böcker och väga 1,2 hyllmeter. Det kan väl inte väga så där förbaskat mycket mer än 10 kg.

Om plattjärnet är för vekt skrotar jag den idén med en gång. Tack för sparad energi!! Högre kantlist är även detta uteslutet på grund av proportioner som måste stämma. Hyllplanet måste helt enkelt vara 22 mm enligt hyllans restriktioner. Vilket ju inte borde vara tokvekt, i alla fall inte enligt Sagulator.

En 22 millimeters eklist i framkant ger verkligen marginellt ökad stadga. Annars hade det varit ett enkelt alternativ.
fahlis fahlis skrev:
Inget svar på frågan, men en liten illustration. Hyllplan av massiv furu, tjocklek 20 - 21 mm med spännvidd 106 cm, upplagda i ändarna (Sparring-konsoler) och mer eller mindre överbelastade av böcker

Visa bilaga 733992
Skitbra! Stort tack! Och det understödjer ju åtminstone Sagulatorkalkylen lite i alla fall. Hyllplanen är väl helt raka på din bild? Jag tycker det ser ut så åtminstone. :) Kanske behöver jag inte oroa mig så mycket.
 
T
Bilden visar romaner, vilka är i sammanhanget "lätta" böcker. Dels ett papper som inte är så kompakt, dels låga.
Om du har uppslagsverk (inte så vanligt numera) eller s.k. coffee table books/praktverk som har ett annat papper och är i större format så blir det avsevärt mycket tyngre.

Bra idé att ta fram lite böcker och väga för att få en uppfattning.

Här kan du läsa lite mer om hyllplan och nedböjning: https://www.popularwoodworking.com/...Iyg&utm_content=271435149&utm_source=hs_email

Då kommer du se att "riktigt" trä är mycket bättre än plywood, MDF och melaminbelagd spånskiva, så där är du rätt ute. 😁
 
Edo Rissen
T Testarn skrev:
Bilden visar romaner, vilka är i sammanhanget "lätta" böcker. Dels ett papper som inte är så kompakt, dels låga.
Om du har uppslagsverk (inte så vanligt numera) eller s.k. coffee table books/praktverk som har ett annat papper och är i större format så blir det avsevärt mycket tyngre.

Bra idé att ta fram lite böcker och väga för att få en uppfattning.

Här kan du läsa lite mer om hyllplan och nedböjning: https://www.popularwoodworking.com/techniques/aw-extra-3614-stronger-shelves/?utm_campaign=PWW - NL - Weekly Newsletter&utm_medium=email&_hsmi=271435149&_hsenc=p2ANqtz-_Ba-uJlGripX4WPimHVj0IIYwRHBP65MdnPm7C-c9yMRiuerNRtL18zN1LLHPkMPa6UDXP--ktrCck4Bw9g7DcBhmIyg&utm_content=271435149&utm_source=hs_email

Då kommer du se att "riktigt" trä är mycket bättre än plywood, MDF och melaminbelagd spånskiva, så där är du rätt ute. 😁
Tusen tack för ytterligare en fantastiskt länk! Fick åtkomst till den låsta artikeln via Internet Archive.

Om Sagulator gav mig självförtroende nog att lita på 22 mm furu, så talar ju istället Popular Woodworking om ”creep” som ökar med åren. Nojan ökar. Jag vill ju att den här hyllan ska kunna stå i många år. Och det var väl typiskt sett den här nojan som fick mig att tänka på oorganiska material som plattjärn, metallprofiler och dylikt.

Det enda råd från PW jag kan tillåta mig är att förstärka i fram- och bakkant med typ ek, men enligt Sagulator ger det mig väldigt små resultat. Men ek i framkant, bakkant och ytterligare två 15*15 mm ribbor infrästa i underkant på hyllplanet kanske skulle göra nytta? Då lär det väl fungera lite som PW:s förslag om en ”torsion box”. Fast bättre rimligen, eftersom hyllplanet inte är ihåligt.
 
Edo Rissen Yommmak skrev:
Definitivt! Jag var förstås väldigt naiv när jag gav mig in i det här projektet, men jag tänkte försöka lära mig nåt längs vägen också. Nästa hylla kan ju alltid bli bättre. :) Följaktligen sköt jag det här med hyllplanens hållfasthet på framtiden. Och nu är jag alltså på hyllplanssteget ... Har inte sågat till det ännu dock, så jag är öppen för lösningar.

Vad betyder ”upplag” i sammanhanget? Allt som bryter väggens renhet är helt uteslutet, men om man kan få till en osynlig lösning är det självklart ett alternativ med ytterligare infästningar. Jag frestas dock mer av att förstyva hyllplanen. Tänker du att man sågar ut en längd björkplywood och fräser ut ett spår i underkant i hyllplanet på samma sätt som jag tänkte med plattjärnet? Eller på nåt helt annat sätt?
Kan denna typ av beslag hjälpa dig kanske?

Har använt det en gång för 20 år sedan på en hylla under spegeln i badrummet och den sitter fortfarande kvar.

https://www.specialbeslag.se/produk...FC_ejkgjkhJN8DCP1SLDG-PRMh6pf80RoC5G4QAvD_BwE
 
Edo Rissen
MathiasS MathiasS skrev:
Kan denna typ av beslag hjälpa dig kanske?

Har använt det en gång för 20 år sedan på en hylla under spegeln i badrummet och den sitter fortfarande kvar.

https://www.specialbeslag.se/produk...FC_ejkgjkhJN8DCP1SLDG-PRMh6pf80RoC5G4QAvD_BwE
Det där är en smart lösning, som nog borde stödja det hyllplanet inte själv orkar bära upp. Det gäller att borra förbannat rakt bara, för pelarborr saknar jag förstås. 😆 Hur borrar man ett så långt hål på bästa sätt med en skruvdragare?
 
Ja, en lång hylla full med tunga böcker är kanske inte den bästa situationen för detta beslag, men för att hindra nedböjning mitt på kanske det kan hjälpa.

En pelarborr är förstås det enklaste men annars får du försöka göra någon riggning så att du får stöd eller guidning på annat sätt.
 
MathiasS MathiasS skrev:
får du försöka göra någon riggning så att du får stöd eller guidning på annat sätt.
Har du skivan liggande på ett arbetsbord och kan lägga en lagom tunn "stödskiva" framför som kan agera stöd till borren så att den kan "vila" mot stödskivan helt horisontellt borde det vara möjligt. Stödskivan ska alltså ha en tjocklek som gör att borren hamnar "mitt i" hyllan.

Schematisk illustration av hylla med stödskiva och borr, röd och vit, enkel grafik.
 
Edo Rissen
Alfredo Alfredo skrev:
Har du skivan liggande på ett arbetsbord och kan lägga en lagom tunn "stödskiva" framför som kan agera stöd till borren så att den kan "vila" mot stödskivan helt horisontellt borde det vara möjligt. Stödskivan ska alltså ha en tjocklek som gör att borren hamnar "mitt i" hyllan.

Visa bilaga 734107
Helt klart en bra metod. Supertack för tipset och illustrationen!!

Ju mer jag tänker och planerar lösningar på hyllplanet så begriper jag inte riktigt hur konsolen skulle vara lättare att genomföra än att armera hyllplanet. Eller har jag fastnat i tanken? Eller avråds jag från armering för att det helt enkelt inte finns något lämpligt armeringsmaterial som är starkare än trä självt? Det känns så förbannat enkelt att bara såga dit några spår med cirkelsågen och smacka dit nåt stabilt.

Hittills har vi konstaterat att nyttan av en konsol är svårbedömd. Dessutom är lösningen bra mycket krångligare än armeringsalternativet (vars nytta också hittills är oviss förstås).

Vad sägs om vinkelprofil, u-profil eller c-profil? Jag har väldigt begränsad koll på snickerikonvention, så det är fritt fram att såga mig om ni tycker att jag är dum! 😇
 
Välkommen till forumet för övrigt!
 
Edo Rissen
Alfredo Alfredo skrev:
Välkommen till forumet för övrigt!
Stort tack! Har lurkat länge, men inte haft anledning att posta förrän nu. :)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.