A
Ursäkta flera trådar men försöker sondera denna jungel.

Vad är rimlig arbetstid för att byta ett fönster!?? Får HELT spridda offerter på detta.

Träfasad

Alla fönster är exakt samma storlek som de som byts. Ingen håltagning eller dylikt.

Inklusive smygar, foder och bleck (ej fönsterbrädor)

Inklusive sophantering

23 fönster ska bytas. 2/3 öppningsbara.

Vissa firmor uppskattar 200 arbetstimmar. Andra drygt 100 arbetstimmar
 
Hos oss tog det 1,5 dagar för två killar att byta tre (stora) fönster och en altandörr, inklusive uppsättning av en liten bit byggställning. Då satte dom bara tillbaka foder och bleck på utsidan, inte foder osv på insidan eftersom vi håller på och renoverar inne. Däremot fick dom av någon anledning karva lite för att få in ett par av fönstren, trots att de i teorin var lika stora som de gamla.
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
A
M mrsnhp skrev:
Hos oss tog det 1,5 dagar för två killar att byta tre (stora) fönster och en altandörr, inklusive uppsättning av en liten bit byggställning. Då satte dom bara tillbaka foder och bleck på utsidan, inte foder osv på insidan eftersom vi håller på och renoverar inne. Däremot fick dom av någon anledning karva lite för att få in ett par av fönstren, trots att de i teorin var lika stora som de gamla.
Vi bytte takfönster i höstas och det tog två man en förmiddag, inklusive allt. De kom in 08 och drog innan lunch. Då är ju takfönster mer komplicerade.

Det arbetet tog de 20k innan rot för. Drygt 2500 kr per arbetstimme och då tillkom allt material. Då tog jag ändå in 4 offerter och de var klart billigast.

Fönstret, samma artikelnummer som finns på tex Bauhaus för dryga 8k, tog de 4 firmorna mellan 12-20k för.

Totala offerter ink rot pendlade mellan 33k och 50k ink allt.

Att installera fönster verkar vara en guldgruva
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att skälet till att du fick ett fastpris på 20 000. Är att det troligen kan visa sig diverse komplikationer farmförallt med takfönster.

Sådana småjobb blir oftast bättre och billigare om du anlitar en lokal snickare (med gott rykte) på löpande räkning. Men det gäller att du verkligen får äkta bra referenser på den du tar in.
 
  • Gilla
Hellwiz och 4 till
  • Laddar…
A
H hempularen skrev:
Jag tror att skälet till att du fick ett fastpris på 20 000. Är att det troligen kan visa sig diverse komplikationer farmförallt med takfönster.

Sådana småjobb blir oftast bättre och billigare om du anlitar en lokal snickare (med gott rykte) på löpande räkning. Men det gäller att du verkligen får äkta bra referenser på den du tar in.
Så kan det vara men det är väldigt provocerande att de tar 12-20k för ett fönster som i handeln kostar 8k. De lär ju knappast ha högre inköpspriser än vad bygghandeln säljer till konsument för. 50-150% påslag…
 
  • Gilla
hansan
  • Laddar…
Ett tag sen, och reveterat (trä)hus, men: byte av 19 fönster och en altandörr nya foder och utvändigt plåtarbete tog två killar strax under fyra tolvtimmarsdagar.. totalt alltså ungefär 90 timmar
 
Walle85
Bytte 17 fönster och 1 ytterdörr med sidoljus sommaren 2022, suterränghus med träfasad på ovanvåningen. Det kom 4 gubbar och rev ut de gamla och in med de nya, tog dem ca 2½ dagar, men då vill jag minns att det bara var 2 gubbar sista dagen. De satte även igen väggen där två dörrar satt som ersattes med fönster (halva höjden). Detta inkluderade allt utvändigt på alla fönster och invändigt på ca hälften eftersom vi renoverade tre rum på ovanvåningen vid tillfället.
 
A
Violina Violina skrev:
Ett tag sen, och reveterat (trä)hus, men: byte av 19 fönster och en altandörr nya foder och utvändigt plåtarbete tog två killar strax under fyra tolvtimmarsdagar.. totalt alltså ungefär 90 timmar
Tack. Det låter väldigt rimligt och vad jag hade förväntat mig. Runt 4-5 timmar per fönster totalt. Också det jag får från min snickare i uppskattning.

Jag får offerter på runt 130k arbetskostnad för 23 fönster från vissa firmor (exakt samma mått som de jag har) Det är runt 200 arbetstimmar a 650kr per timme. Nästan 9 timmar per fönster!!
 
  • Wow
Jontha och 1 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Tack. Det låter väldigt rimligt och vad jag hade förväntat mig. Runt 4-5 timmar per fönster totalt. Också det jag får från min snickare i uppskattning.

Jag får offerter på runt 130k arbetskostnad för 23 fönster från vissa firmor (exakt samma mått som de jag har) Det är runt 200 arbetstimmar a 650kr per timme. Nästan 9 timmar per fönster!!
Låter helt vansinnigt!

Jag som glad amatör bytte en ytterdörr på ca 10 timmar, och då är jag "ett litet fruntimmer", så om en utbildad snickare behöver (nästan) lika lång tid på sig att byta ett fönster hade jag dragit öronen åt mig!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
A
Violina Violina skrev:
Låter helt vansinnigt!

Jag som glad amatör bytte en ytterdörr på ca 10 timmar, och då är jag "ett litet fruntimmer", så om en utbildad snickare behöver (nästan) lika lång tid på sig att byta ett fönster hade jag dragit öronen åt mig!
Verkligen. Detta är dock de stora fönsterfirmorna som gör ”allt”. Men ändå helt hutlöst vilka priser de tar. Man förstår ju att de också tjänar rejäla pengar på fönstrena i sig.

Varje gång jag tagit in större firmor på fast pris har de blivit klara på mindre än halva arbetstiden de uppger från början. Då känns det jäkligt ruttet när de skickar fakturan sen..

Men nu är det köparnas marknad börjar jag märka. Förut var det ”take it or leave it” på allt, nu vill de ändå förhandla, om än måttligt
 
Vi bytte alla källarfönster i förra huset för ca 8 år sedan. Valde av någon irrationell anledning Mockfjärds, dyrast av alla. Montering ingick och tog en förmiddag, 6 st fönster. Det kan verkligen skilja stort beroende på svårighetsgrad och storlek.

Det bästa vi har gjort hittills var annars att anlita en firma för att renovera de gamla 1930-talsfönstren i den äldre delen av vårt nuvarande hus. De hämtade fönstren, satte upp skydd och skickade en hel flock med gubbar som slipade och målade snickerierna på insidan inklusive de platsbyggda fönsterbrädorna. ”Från glas till tapet” har de som slogan. En dryg vecka senare kom fönstren tillbaka nykittade och nymålade, trasiga glas och murkna spröjs utbytta och inre glas bytta till energiglas. De monterade allt på plats igen och återställde, resultatet var prydligare än Mockfjärds källarfönsterbyte och kostade ungeför lika mycket trots fem års inflation och att det var fler fönster. De ville tyvärr inte ta i ”panoramafönstren” från 1950-talet ens med tång, så dem bytte vi helt.
 
  • Gilla
JustDoIt och 5 till
  • Laddar…
Ville kolla det värsta av de värsta och kontaktade en av de större aktörerna som gör allt-i-ett paket.

Förfrågan på byte av 12 fönster (vrid) + 1 altandörr. Nya bleck inkl nya fönsterbrädor samt sophantering och ställning.
Byte till alu fönster. Inget extra lull lull.
1 veckas arbetstid, 4 gubbar.

330' snabba efter ROT och rabatter.

Kul och veta vart man inte ska vända sig i vilket fall 😂
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
JustDoIt och 7 till
  • Laddar…
Bytte alla fönster och en altandörr för två år sedan.

Två man jobbade 4+1 dagar. Då var det 29 fönster att byta samt ändra storlek på ett stort fönsterparti. Plåt utvändigt och allt annat utomhus ingick.

Jag fixade själv invändig återställning och tog bort alla lister innan de kom samt tog hand om allt avfall (ställde dit släpkärran som de fick kasta skräp på, fönstren åkte ut på Facebook och allt hämtades av en som skulle bygga växthus)

Totalt runt 85k för arbetet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
A
Oskick Oskick skrev:
Ville kolla det värsta av de värsta och kontaktade en av de större aktörerna som gör allt-i-ett paket.

Förfrågan på byte av 12 fönster (vrid) + 1 altandörr. Nya bleck inkl nya fönsterbrädor samt sophantering och ställning.
Byte till alu fönster. Inget extra lull lull.
1 veckas arbetstid, 4 gubbar.

330' snabba efter ROT och rabatter.

Kul och veta vart man inte ska vända sig i vilket fall 😂
Helt sanslöst. Typ 4000 kr per arbetstimme.

Det värsta är att det finns en massa stackare därute som blir blåsta att betala dessa ockerpriser.

Hade mått genuint dåligt av att fakturera de summorna om det var min firma.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
A
O OskarJ skrev:
Bytte alla fönster och en altandörr för två år sedan.

Två man jobbade 4+1 dagar. Då var det 29 fönster att byta samt ändra storlek på ett stort fönsterparti. Plåt utvändigt och allt annat utomhus ingick.

Jag fixade själv invändig återställning och tog bort alla lister innan de kom samt tog hand om allt avfall (ställde dit släpkärran som de fick kasta skräp på, fönstren åkte ut på Facebook och allt hämtades av en som skulle bygga växthus)

Totalt runt 85k för arbetet.
Det är alltså mellan 5-6 fönster per dag, visst så gör du en del invändigt själv men 4 fönster per dag lär ju två man kunna lösa. Det är vad min lokala snickare + 1 kollega räknar med att hinna minst

Och firmorna nu säger i flera av fallen att två man inte ens hinner med 2 fönster per dag, trots att det är samma dimensioner.

Dessutom har vi redan rivit ut alla foder invändigt så det slipper de…
 
  • Gilla
  • Ledsen
Ronnya65 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.