Driftsattes igår uppland

12450W.
18 paneler SÖ
12 paneler NV

SÖ läget är helt fritt men åt NV så finns det några höga träd som rätt tidigt täcker direkt instrålning. Kommer den sidan någonsin återbetala sig? Eller behöver jag gå till bonden och köpa träd på rot för att fylla på vedstället lite?

Anläggningen kostade 109 000kr efter alla avdrag.
 
Taklutning 22 grader.
 
Vad var anledningen till investeringen, vill du kunna ladda bil och värma pool när solen skiner eller tänker du att anläggningen ska kunna producera ström och av betala av sig själv och lämna en ekonomisk avkastning dessutom?
 
Molniga dagar får du lika mycket ström från en panel som är åt sydost som en åt nordväst, från dina takytor. Hälften av dagarna i Sverige är molniga.

Skuggning på panelerna som är åt nordväst, kan du väl bara ha efter ca kl. 20:00 à 21:00 på kvällen då solen står i väster och därefter. Därför kan du väl inte förlora något på nordvästpanelerna?
 
F fribygg skrev:
Vad var anledningen till investeringen, vill du kunna ladda bil och värma pool när solen skiner eller tänker du att anläggningen ska kunna producera ström och av betala av sig själv och lämna en ekonomisk avkastning dessutom?
Fick erbjudande om att köpa paneler till inköpspris (men då också risken). Det var lite för bra för skippa.
Men vare sig den värmer poolen(spabad i detta fall) eller laddar bilen (som kommer inom några år) så är det ju ändå en kostnad som inte kommer uppstå genom att köpa el. Så när man räknar vinst så ser jag på helheten. Inte att elbolaget ska ge mig stora summor i slutet av maj och juni.
 
K
F fribygg skrev:
Vad var anledningen till investeringen, vill du kunna ladda bil och värma pool när solen skiner eller tänker du att anläggningen ska kunna producera ström och av betala av sig själv och lämna en ekonomisk avkastning dessutom?
Anledning.
"Ladda bil och värma pool"
Eller
"Producera ström och betala av sig och lämna ekonomisk avkastning."

Är inte det där samma sak.🤔
 
A Arnodt skrev:
Molniga dagar får du lika mycket ström från en panel som är åt sydost som en åt nordväst, från dina takytor. Hälften av dagarna i Sverige är molniga.

Skuggning på panelerna som är åt nordväst, kan du väl bara ha efter ca kl. 20:00 à 21:00 på kvällen då solen står i väster och därefter. Därför kan du väl inte förlora något på nordvästpanelerna?
Hmmm. Tack, det stämmer ju faktiskt med molnigheten. Men det gör ju inte att jag får ut så mycket mer. Ska jag vara petig så är det nog OSO och VNV som är lägena. Så solen lyser på redan vid 16-17 tiden
 
K K. L skrev:
"Producera ström och betala av sig och lämna ekonomisk avkastning."
Tja, om ekonomisk avkastning är målet finns det sannolikt bättre investeringar men om man finner glädje och nytta i att producera sin egen ström är det väl ok
 
M Move105 skrev:
Fick erbjudande om att köpa paneler till inköpspris (men då också risken). Det var lite för bra för skippa.
Men vare sig den värmer poolen(spabad i detta fall) eller laddar bilen (som kommer inom några år) så är det ju ändå en kostnad som inte kommer uppstå genom att köpa el. Så när man räknar vinst så ser jag på helheten. Inte att elbolaget ska ge mig stora summor i slutet av maj och juni.
Har du lånat till investeringen och har stora kostnader för amortering och ränta eller varför undrar du om den nånsin kommer återbetala sig,
Vad visar din kalyl för återbetalningstid?
 
  • Gilla
Arp32
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har du lånat till investeringen och har stora kostnader för amortering och ränta eller varför undrar du om den nånsin kommer återbetala sig,
Vad visar din kalyl för återbetalningstid?
Har inte lånat utan tog det direkt ur fickan. Tänker bara att min anläggning kostar ca 1/2 av kommersiellt pris. Om jag har svårt se vinning i detta, hur är det få för alla andra som betalat dubbelt upp?

Men frågan är egentligen: kan de 12 panelerna i NV återbetala sig. De i SO är jag bombsäkra på att det ger vinst om en 8-10 år. Alltså 4950w~5kw i NV för ca 44 000kr.
 
Du har väl av installationsfirman fått beräkning över förväntad kWh-årsskörd och för varje månad?
Jag gissar att du får ca 12000 kWh/år från din anläggning.
 
  • Gilla
Herr_Per
  • Laddar…
M Move105 skrev:
Har inte lånat utan tog det direkt ur fickan. Tänker bara att min anläggning kostar ca 1/2 av kommersiellt pris. Om jag har svårt se vinning i detta, hur är det få för alla andra som betalat dubbelt upp?

Men frågan är egentligen: kan de 12 panelerna i NV återbetala sig. De i SO är jag bombsäkra på att det ger vinst om en 8-10 år. Alltså 4950w~5kw i NV för ca 44 000kr.
Om du tvivlar på lönsamheten trots att du bara betalat halva priset verkar det ju vara mer av ideologiska skäl än ekonomiska du valt solceller, men om framtidens elpris vet vi ju mycket lite idag.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
K
M Move105 skrev:
Har inte lånat utan tog det direkt ur fickan. Tänker bara att min anläggning kostar ca 1/2 av kommersiellt pris. Om jag har svårt se vinning i detta, hur är det få för alla andra som betalat dubbelt upp?

Men frågan är egentligen: kan de 12 panelerna i NV återbetala sig. De i SO är jag bombsäkra på att det ger vinst om en 8-10 år. Alltså 4950w~5kw i NV för ca 44 000kr.
Om du har satt upp 30 paneler så räknar du väl på 30 paneler.
Du ska väl inte plocka russinen ur kakan och bara räkna på de som ger bäst.
 
A Arnodt skrev:
Du har väl av installationsfirman fått beräkning över förväntad kWh-årsskörd och för varje månad?
Jag gissar att du får ca 12000 kWh/år från din anläggning.
Vi har privatimporterat genom en firma. Dvs vi har själva gjort beräkningar med vind/belastning för montage, fixat frakt, kört ut dem från hub. Så inga skrivna beräkningar.
 
K K. L skrev:
Om du har satt upp 30 paneler så räknar du väl på 30 paneler.
Du ska väl inte plocka russinen ur kakan och bara räkna på de som ger bäst.
Du har ju rätt i det du säger. Men jagade kunnat välja bara de 18 i SO. Jag sitter i tvivel att det hade varit bättre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.