Efter några dagar nu så funkar allt bättre.
Sovrummet tänder och släcker som det ska, även verkar rörelsesensorn som sitter 3 våningar ner fungera bättre.
Vet inte om det är bara pga Ikea pluggen högst upp eller om det blev skillnad när jag satt Lidl pluggen en trapp ner, men där sitter en Ikea också i samma uttag på samma höjd.

Får låta det sitta som det gör, sen får jag kanske flytta om en i taget, vänta nån dag osv.

Antar att puckarna i dosor inte är några vidare routrar då dom är små och sitter inbyggda?
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
nino nino skrev:
Antar att puckarna i dosor inte är några vidare routrar då dom är små och sitter inbyggda?
Storleken har ingen betydelse, och inbyggnad spelar heller ingen roll.

Jag har en Fibaro Smart Implant (förvisso Z-wave) som är stor som ett frimärke, och den fungerar utmärkt som router.

Att en puck sitter i en dosa är ju inte mer krävande än att den har väggar mellan sig och nästa router/hubben. Skulle dosan vara i metall, ja då är det rätt kört...men är det en normal dosa i plast så påverkas inte signalen.
 
Jag har flera intressanta bekymmer hemma. Jag kör ju idag huvuddelen av min ZigBee på SmartThings (belysning), men har ConBee med Domoticz för termostater, termometrar mm.

Detta fungerade rätt bra fram till dess att jag köpte mig en SonOff USB-sticka som jag skall använda istället för ConBee. Stoppade in detta för att kolla att den fungerade och helt plötsligt fick jag en massa problem med ZigBee via ConBee. När jag då tog ut den ur datorn igen kom många saker tillbaka, men det är fortfarande en del strul. Framförallt batteridrivna enheter har numera väldigt låg uppdateringsfrekvens, jag gissar att det har att göra med routingen (som ju skall vara fast för dessa).

Jag har en sak som leder mig att tro att detta kan ha med Tuya att göra:
- När jag stoppade in SonOff-stickan så försvann mina SonOff-termometrar från ConBee. Jag kan inte heller para om dem med ConBee. De går dock att få in i SmartThings av någon anledning, även om det strular även där. När jag parar dem så har jag dem alldeles invid gatewayen, så det är inte dålig signal heller. Om man tittar i PhosCon så dyker de inte ens upp som ej parade device där, så jag misstänker att Tuya-mjukvaran i SonOff-stickan på något sätt har interagerat med just dessa två termometrar så att de inte längre känns igen. Men att de fungerar i Smartthings är ju lite lustigt.

Jag har inte hunnit testa med att para dem via en router (glödlampa, vägguttag eller liknande), men det är ju ett alternativ också.

Annars så verkar det som att jag måste dumpa ConBee helt (vilket på sikt är min plan) och gå över till SonOff-stickan för det som inte är belysning. Men det är ju en migration det också. Jag vill dock inte bråka med mina termostater (som inte stöds i SmartThings) så länge som det fortfarande är vinter.

Att jag har kvar SmartThings för belysningen är mest för att vara snäll med familjen, de uppskattar inte byten av GUIn för detta och nu har vi ett fungerande som de accepterar.

Lite rörigt är det i alla fall.

Hmm, nu när jag skriver detta så inser jag att jag nog borde sätta upp en lampa eller liknande som router och försöka para devicen mot denna i alla fall. ConBee-stickan har ju inte jättebra signalstyrka. När jag tittar på nätet i PhosCon så ser jag ju att flera device får gul signalstyrka direkt, men grön när de routas via andra device. De batterisnåla termometrarna är kanske ännu snålare med effekten...
 
Har någon koll på knappat som kan bindas direkt till gardiner?
Dvs "closures".

Har bara koll på Ikea's gamla med knappcell, och dom håller så tråkigt kort.
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Har någon koll på knappat som kan bindas direkt till gardiner?
Dvs "closures".

Har bara koll på Ikea's gamla med knappcell, och dom håller så tråkigt kort.
Jag kan säkert inte besvara frågan, men jag tror du måste vara mer specifik i frågeställningen. Jag har nämligen tittat mycket på olika ZigBee-baserade rullgardiner och gardinrobotar och jag är inte säker på vad du menar med din fråga. Om jag skall gissa, så tror jag att du vill kunna styra dina gardiner via ZigBee, men utan gateway? Och du har inte någon specifik produkt utsedd? Tänker du då gardinrobot, rullgardiner eller gardinränna med styrning?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kan säkert inte besvara frågan, men jag tror du måste vara mer specifik i frågeställningen. Jag har nämligen tittat mycket på olika ZigBee-baserade rullgardiner och gardinrobotar och jag är inte säker på vad du menar med din fråga. Om jag skall gissa, så tror jag att du vill kunna styra dina gardiner via ZigBee, men utan gateway? Och du har inte någon specifik produkt utsedd? Tänker du då gardinrobot, rullgardiner eller gardinränna med styrning?
Sorry, rullgardiner mer specifikt syftar jag på. Hade missat att "horisontella" gardiner ingick i det hela 😮

En klient som upppfyller enligt 7.4.2.2 (sida 514) https://zigbeealliance.org/wp-content/uploads/2021/10/07-5123-08-Zigbee-Cluster-Library.pdf

Eller mer simplifierat, en knapp som går att para med en rullgardin.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Köpte en Lidl 60*60 lampa för att sätta i taket i tvättstugan när den renoveras.
Frågan är om jag ska köpa Lidls gateway eller om jag ska sätta upp en HA även i det huset.
Har inte så mycket som jag ska styra, än vad jag vet...

Finns det nån rörelsevakt som går in i Lidls gateway?
 
Lidl har en egen som är rätt bra, men den finns inte i sortimentet denna veckan.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Lidl har en egen som är rätt bra, men den finns inte i sortimentet denna veckan.
Ok, ja frågan är om man ska köpa gatewayen då också.
Är den trådad eller wifi eller båda?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Enbart trådad vad det verkar:
[länk]
Ajdå då sket det sig ☹️
 
Nu fick jag hem en IKEA Parasoll 805.043.08 att testa till en dörr i huset. Dörren till bl.a. matkällaren behöver vara stängd för att hålla borta värmen från resten av huset. Resten av familjen med ungdomarna i täten tycker inte att det är så viktigt. 😮

För att hålla stilen vill jag fälla in den i dörrbladets överkant och kombinera med en magnet som fälls in i karmen. Utanpåliggande saker är fula. IKEAs sensor är 82x18x13 och blir därmed hyfsat enkel att fälla in. Fram med fräsen och göra ett 13 mm djupt utrymme. Det blir som en ”drop-in” för sensorn.
Den verkar fungera bra med de flesta magneter jag hade tillgängligt, men de cylindriska som går att fälla in i ett borrat hål blir enklast och snyggast.
Sensorn och magnetdelen är limmade och går inte att ta isär utan att förstöra höljet.

Blåa inramningen verkar vara den zon som reagerar på magnetfält. Båda fram- och baksida. Man kan alltså fälla in sensorn ”upp-och-ner”. Bra då batteriluckan hamnar uppåt.

Magnetdelar och måttangivelser på träyta; IKEA-märkning, cirkulär markering runt ett objekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


…och slutligen; den fungerar utmärkt direkt i Home Assistant via 3:e parts ZHA (SkyConnect i mitt fall)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
pacman42 och 3 till
  • Laddar…
Vilken rörelsesensor ska jag köpa som funkar bäst med Pi HA zha och Lidls 60*60 lampa, kan jag slippa batterier vore det också bra 🙂
 
Har inte koll på om det finns någon bra med extern matning men den bästa med batteri är i alla fall Philips Hue. De fungerar alltid och batteriet räcker i mer än 3 år.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag hade testat IKEAs nya rörelsesensor, den kanske är lite för ny dock för att stödjas?

När det gäller sensorer så är ju priset viktigt, man har ju så många runt om i huset...

Jag har IKEAs gamla, men har satt i AAA-batterier i dem (nytt bakstycke). De har vissa issues (de reagerar inte på rörelse strax efter att de har slutat detektera rörelse), men det ryktas att dessa är borta på de nya.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.