Y
I många år har jag drömt om hur min gård kunnat bli, att saker ska fixas... Men allt bara står still, allt utom min ålder... Tycker fortfarande inte om huset och drömmer om något helt annat...

Säg att jag ser ett hus jag gillar på annons.
- Hur skulle det gå till rent praktiskt?

Kan jag gå till mäklaren och säga att jag vill köpa det huset, men jag har en dyrare gård som behöver bli sålt... Säger mäklaren; inga problem, du får huset du vill ha, och jag säljer din gård sen?

------------------------------------------------

Min far köpte gården "billigt". Dog. Jag ärvde.
Åker jag på en stygg skattbestraffning ifall jag visar upp det gamla kvittot ifrån när far köpte gården?

-------------------------------------------------

Jag är rädd för sälja och få en köpare som kommer tillbaka och säger att allt är fel och att jag ska bygga nytt hus åt dom... Ifall jag själv pekar ut felen och dom godtar det, då kan dom väl inte komma och klaga sen?
 
Redigerat:
Yrrol skrev:
Jag är rädd för sälja och få en köpare som kommer tillbaka och säger att allt är fel och att jag ska bygga nytt hus åt dom... Ifall jag själv pekar ut felen och dom godtar det, då kan dom väl inte komma och klaga sen?
Jag sålde mitt hus från 1925 efter att ha bott i det i nära 25 år. När jag hade en köpare och denne tog in en besiktningsman lämnade jag över en lista på alla tänkbara "fel". Från stort till smått: dräneringen troligen ursprunglig, kondens i ett par termofönsterglas, kärvt terrassdörrslås, tvättmaskin 27 år (såg fräsch och "ny" ut), saknad list i övre hall, försiktighet med vindstegen, 4 m avloppsrör under grunden var original etc etc ... listan var på över 30 punkter. Jag garderade mig fullständigt! Besiktningsmannen tyckte det var vad man kunde förvänta sig med ett så gammalt hus men jag insisterade på att listan följde med köpekontraktet.

Du behöver inte vara orolig! Du har ju bott i huset och känner dess svagheter och bara du ärligt upplyser köparen har du ryggen fri. Sedan fixar man normalt själv petitesser men friskriv dig från så mycket som möjligt.
 
Mikael_L
Precis som Yonna skriver. Bifogar man en lista med alla fel man öht vet om som sen är med som bilaga till kontraktet har man 100% garderat sig mot alla slags krav utifrån dessa fel.
Eller tja, man har ju inte garderat sig mot krav, sista idioten har ju inte dött än, men man kan sitta lugnt i båten för det kommer aldrig att leda till något.

Problemet kan väl dock vara eventuella fel som man faktiskt inte själv vet om, just sådana kan ju vara "dolda fel", - låter ju nästan självklart. :)

Men oroa dig inte alltför mycket över sådant. Du har väl ett gammalt hus, det är inte lätt att driva dold-fel-process med lyckosam utgång för köparen då.
Den största faran är det du själv, i närtid, renoverat och fixat. Det som är nygjort och ser fint ut har köparen inte alls lika utsträckt undersökningsplikt på. Det får anses vara troligt att det är fackmannamässigt gjort om inget direkt skvallrar om motsatsen.

Sen har du möjligheter till friskrivningar och dolda-fel-försäkringar och sånt.


Din andra fråga har jag inget svar på, men ett väldigt intressant ämne är det onekligen. Kan man byta hus, kan mäklare hjälpa till, vad blir skatterna då ... osv
Hoppas det finns många andra forumister här som kan bidra i denna fråga. :)
 
jag ser 3 frågeställningar i tråden.

1. Köpa före försäljning. Mäklaren kan inte bestämma om du kan köpa ett hus, och därefter sälja din gård. Där måste du prata med banken. Du kan då få ett brygglån, som alltså skall brygga över tiden mellan köp och sälj. Dina möjligheter att få ett sådant lån beror på hur lättsåld din gård är. Din inkomst, har du råd med räntan på brygglånet osv.

Det förekommer att man vid köp skriver in villkor, du köper huset på villkor att du lyckas sälja din gård för en viss summa. Sådana villkor var väldigt vanliga i efterdyningarna av finanskrisen på 90- talet. I nuläget är det ovanligt, de flesta säljare väljer en köpare som inte begär sådana villkor.

2. Skatten. Ja i princip så får du skatta bort 22% av mellanskilnaden mellan vad du säljer för och vad din far köpte för. Det finns brytregler, där man har rätt att använda taxeringsvärdet från 1952 (osäker på årtalet) som ingångsvärde, om anskaffningen skedde för väldigt länge sedan.

Det finns regler om uppskjuten reavinsskatt, där du alltså kan för med dig vinsten från försäljningen till ditt nya hus. Lite förenklat måste då det nya huset kosta minst lika mycket som du säljer för. Staten kräver dessutom en mindre ränta för den "skattekredit" som du då har.

3. Risken att en köpare skall komma med krav på ersättning för dolda fel, kan man aldrig helt gardera sig för. Men det är betydligt mindre vanligt än man kan tro när man läser trådar här, Och det är väldigt ovanligt att en köpare får rätt i ett sådant krav. Om du är väldigt orolig för detta, så kan du teckna en dolda felsförsäkring hos mäklaren när du säljer. Den ger inte ett heltäckande skydd (friskrivningar i förs. villkoren), Men det minskar risken att du skall råka ut för krav ordentligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.