Karlia
Förstår att ni är upprörda, det skulle jag också vara. Ytterdörren ska inte kunna skada barnen.

Med det sagt, polisanmälan är inte rätt väg. Prata med rektor istället, hen ska veta vad som behöver göras.

Får ni inte tag på rektor/ känner er ignorerade, prova att ringa till kommunen och säga att ni anser att er förskola inte klarar av att ta ansvar för barnen, då händer det saker är min erfarenhet.

Men börja i rätt ände, med rektor. Onödigt att måla fan på väggen i förhand, det kan ju vara en bra rektor som lyssnar på er.
 
  • Gilla
Isolator och 1 till
  • Laddar…
H
När våran son skadade sig på dagis så fick vi papper där vi anmälde till kommunens försäkringsbolag.
Vi låg en vecka på sjukhus i Uppsala där thorax gruppen stod stand by att akut operera om han inte blev bättre.
Jag anmälde skadan till Trygg-Hansa som är mitt försäkringsbolag och även till kommunens bolag.
Trygg hansa ringde upp direkt och frågade om det var något speciellt vi behövde, och jag skulle koncentrera mig på det som hände på sjukhuset så skulle dom ordna resterande.
Topp bolag.

kommunens försäkring den va inte ens värd att torka sig i arslet med.

minimum 30 dagar sjukhus vistelse om de ens skulle bry sig.
Dagis chefen blev ganska låg då hon hade förklara att deras försäkring var så bra.
Men efter var den inte värd ett piss.
 
  • Gilla
Isolator
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Finns några fall där man sett att anmälan gjorts men blivit nedlagda... Sedan har dödsolycka skett och då kommer hela sanningen fram... tänk om man tagit vissa saker på allvar..

Men japp åtgärder för att undvika såna här saker är ett måste.
Ja hade inte åtgärder skett på jobbet så stannar det istället vilket kostar multum. Tyvärr är det inte så överallt.
Om något sådant skett på vårt dagis och inget skett så hade vi självklart sett till att anmäla och inte lämna förrän det är fixat eller satt upp plats på nästa ställe.
 
A
H Hallerudsbo skrev:
När våran son skadade sig på dagis så fick vi papper där vi anmälde till kommunens försäkringsbolag.
Vi låg en vecka på sjukhus i Uppsala där thorax gruppen stod stand by att akut operera om han inte blev bättre.
Jag anmälde skadan till Trygg-Hansa som är mitt försäkringsbolag och även till kommunens bolag.
Trygg hansa ringde upp direkt och frågade om det var något speciellt vi behövde, och jag skulle koncentrera mig på det som hände på sjukhuset så skulle dom ordna resterande.
Topp bolag.

kommunens försäkring den va inte ens värd att torka sig i arslet med.

minimum 30 dagar sjukhus vistelse om de ens skulle bry sig.
Dagis chefen blev ganska låg då hon hade förklara att deras försäkring var så bra.
Men efter var den inte värd ett piss.
oerhört otrevlig historia.
Hoppas allt är bra nu iallafall (y)

Men i detta ligger mycket av det jag menat hela tiden..

vi föräldrar lämnar våra barn och får höra en massa historier om att kommunens försäkringar mm är så bra... Och att man har rutiner... jo det brukar låta så och sedan så hör man,... öhh jo vi har brustit i våra rutiner och vi ska se över våra rutiner...
Inte många som tror att man ska börja med att rycka upp jorden de står på.. Men det är det som behövs...
 
  • Gilla
nordstrommm
  • Laddar…
H
Jo då allt är bra nu.

ja jag är glad att vi fick så bra hjälp av vårat bolag iallafall
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
R Rkarlsson skrev:
Ja hade inte åtgärder skett på jobbet så stannar det istället vilket kostar multum. Tyvärr är det inte så överallt.
Om något sådant skett på vårt dagis och inget skett så hade vi självklart sett till att anmäla och inte lämna förrän det är fixat eller satt upp plats på nästa ställe.
Nä det är lite olika här och var..
Även på hur personal reagerar..

Men där barn är inblandade så får detta bara inte ske.... även om det gör det och värre...
samtidigt så blir det lite skyddad verksamhet för de som jobbar med våra barn...
 
hsd
Någon form ansvar bör ligga på dagisets huvudman
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Skadan regleras via försäkringen. Orsaken och felet i anläggningen hanteras via olyckanmälan. Det är inget polisärende.

Arbetsgivaren har ett visst ansvar att motverka arbetsskador. På samma sätt som att vattenkranar måste vara spärrade för att undvika skollning så måste även andra skydd finnas som klämskydd beaktas.

Det är väldigt intressant hur folk nedvärderar detta för det är ett barn. Hade det varit en vuxen så hade ni sett det på ett annat sätt. Alla har rätt till en bra arbetsmiljö och de gäller även våra barn. Nackdelen är att barn har inte kunskapen att stå upp mot de vuxna. De är där vi föräldrar har ett ansvar.

Barn i förskola och fritidshem omfattas inte av aarbetsmiljölagen vilket är synd

Boverket 2011:6

8:31 Allmänt

Byggnader ska utformas så att risken för personskador till följd av sammanstötning begränsas. Byggnaders rörliga delar och anordningar ska vara placerade och utformade så att risken för personskador genom klämning eller liknande begränsas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Isolator och 1 till
  • Laddar…
I Isolator skrev:
Fick hämta min skrikande och blödande 2 åring från dagis igår där han klämt sin tumme i denna tunga ytterdörr. Spenderat halva natten på akuten, han fick dra bort tumnageln och sys. Lär bli några veckor med bandage.

Inspekterade sagda dörr när jag lämnade storgrabben idag. Dagiset är helt nybyggt. Är detta är en säker dörr för 1 till 5 åringar?
Det ser trots allt ut som att den har en dörrstängare. Även om den är märkligt justerad. Förskolan bör omgående kontakta någon som kan justera stängaren så den går igen på ett bättre sätt.
 
  • Gilla
Isolator
  • Laddar…
Maskintok skrev:
spelar ingen roll...
statistik ska ändå fram..
Och med anmälan, trots nedlagd... Så är det mer kött på benen om olycka händer igen.. Och ingen även denna gång åtgärdat direkt..

Så är det bevis på att problem finns på skolan och i dess ledning.
Perfekt för Micke å Molle, eller någon annan minister i vår lysande regering… då kan återigen säga att det är bara anmälningsbenägenheten som har ökat (y)
 
A
N noone70 skrev:
Perfekt för Micke å Molle, eller någon annan minister i vår lysande regering… då kan återigen säga att det är bara anmälningsbenägenheten som har ökat (y)
Nja det visar isåfall även på att verksamheten har allvarliga problem som man helt valt att ignorera..
Inte helt ovanligt i kommunala verksamheter..

hade ju själv en morbror som kommunen lyckades kväva till döds med pannkakor..
trots att han skulle ha timbalkost...
saken är anmäld men kommunen har fortfarande valt att skydda den som lekte med telefonen på jobbet och tog fel mat från matvagnen... Han var gravt handikappad och förståndshandikappad, blind.. lämnad helt i deras vård och ansvar... Det blev hans död...
 
  • Ledsen
Isolator och 1 till
  • Laddar…
W WFD skrev:
Det ser trots allt ut som att den har en dörrstängare. Även om den är märkligt justerad. Förskolan bör omgående kontakta någon som kan justera stängaren så den går igen på ett bättre sätt.
Tyvärr är det så med teknik ibland. Särskilt när den är ny. Först gör man en injustering och allt funkar bra. Efter en tids användning behöver man ibland justera igen. Det tar ca 2 min att justera denna strängare så den slår igen mjukare.
Men jag ställer mig frågan varför man valt dörrstängare på en förskola när man borde valt dörrbroms. Uppenbarligen verkar det vara viktigare att dörren går i lås automatiskt ön att ungarna får ha fingrarna kvar.

Nästa fråga som kom ställas är vikten av att ha ett brytskydd. Som någon redan påpekat så går det snabbare att ta fönstervägen även utan brytskydd.

Till sist kan man diskutera val av dörr. Idag finns dörrar där det typ inte går att klämma sig. Dessa borde man rimligen valt om detta är byggt för att användas som förskola.

Om dörren slagit igen på detta sett länge kan man självfallet fundera över hur verksamhetens skyddsronder fungerar. Samtidigt är det lätt att missa detaljer. Även föräldrar och övrig personal kanske borde reagerat över dörren. Men ibland krävs det tyvärr en olycka innan ögonen åker upp.

Ansvaret vilar på rektor/ förskolechef primärt. Sen måste man kika på hur arbetsmiljöarbetet hos verksamheten bedrivs. Det kan vara så att det slarvas med skyddsronder eller att dom som gått skyddsrond slarvat. Det viktiga är att verksamheten lär sig så att risken för nya olyckor minimeras. Men att det kommer ske nya olyckor är säkert. Att koppla in polis på varje incident/ olycka lär inte leda någon vart.

Hur många föräldrar har förresten säkrat sina egna hem till den grad att det inte går att klämma fingrarna i en dörr?
 
  • Gilla
Isolator och 4 till
  • Laddar…
K
Ibland kan man undra vad som är viktigast . Att få pengar eller åtgärda detta så ingen annan skadar sig. Jag hade bara krävt att dem fixade detta så inga fler olyckor händer sedan anmält till försäkringsbolaget så det finns registrerat. Färdigt
 
  • Gilla
Flamman och 3 till
  • Laddar…
A
Krille-72 Krille-72 skrev:
Tyvärr är det så med teknik ibland. Särskilt när den är ny. Först gör man en injustering och allt funkar bra. Efter en tids användning behöver man ibland justera igen. Det tar ca 2 min att justera denna strängare så den slår igen mjukare.
Men jag ställer mig frågan varför man valt dörrstängare på en förskola när man borde valt dörrbroms. Uppenbarligen verkar det vara viktigare att dörren går i lås automatiskt ön att ungarna får ha fingrarna kvar.

Nästa fråga som kom ställas är vikten av att ha ett brytskydd. Som någon redan påpekat så går det snabbare att ta fönstervägen även utan brytskydd.

Till sist kan man diskutera val av dörr. Idag finns dörrar där det typ inte går att klämma sig. Dessa borde man rimligen valt om detta är byggt för att användas som förskola.

Om dörren slagit igen på detta sett länge kan man självfallet fundera över hur verksamhetens skyddsronder fungerar. Samtidigt är det lätt att missa detaljer. Även föräldrar och övrig personal kanske borde reagerat över dörren. Men ibland krävs det tyvärr en olycka innan ögonen åker upp.

Ansvaret vilar på rektor/ förskolechef primärt. Sen måste man kika på hur arbetsmiljöarbetet hos verksamheten bedrivs. Det kan vara så att det slarvas med skyddsronder eller att dom som gått skyddsrond slarvat. Det viktiga är att verksamheten lär sig så att risken för nya olyckor minimeras. Men att det kommer ske nya olyckor är säkert. Att koppla in polis på varje incident/ olycka lär inte leda någon vart.

Hur många föräldrar har förresten säkrat sina egna hem till den grad att det inte går att klämma fingrarna i en dörr?
gamla cykelslangar har jag monterat på ungarnas dörr till lekrummet..
En som hindrar från att komma in med fingrarna vid gångjärnen, en annan undertill som gör att dörren får ett motstånd som hindrar barnen från att stänga den, och lämnar en glipa på ca 5 cm från dörrkarmen på låsidan...
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Tyvärr är det så med teknik ibland. Särskilt när den är ny. Först gör man en injustering och allt funkar bra. Efter en tids användning behöver man ibland justera igen. Det tar ca 2 min att justera denna strängare så den slår igen mjukare.
Men jag ställer mig frågan varför man valt dörrstängare på en förskola när man borde valt dörrbroms. Uppenbarligen verkar det vara viktigare att dörren går i lås automatiskt ön att ungarna får ha fingrarna kvar.

Nästa fråga som kom ställas är vikten av att ha ett brytskydd. Som någon redan påpekat så går det snabbare att ta fönstervägen även utan brytskydd.

Till sist kan man diskutera val av dörr. Idag finns dörrar där det typ inte går att klämma sig. Dessa borde man rimligen valt om detta är byggt för att användas som förskola.

Om dörren slagit igen på detta sett länge kan man självfallet fundera över hur verksamhetens skyddsronder fungerar. Samtidigt är det lätt att missa detaljer. Även föräldrar och övrig personal kanske borde reagerat över dörren. Men ibland krävs det tyvärr en olycka innan ögonen åker upp.

Ansvaret vilar på rektor/ förskolechef primärt. Sen måste man kika på hur arbetsmiljöarbetet hos verksamheten bedrivs. Det kan vara så att det slarvas med skyddsronder eller att dom som gått skyddsrond slarvat. Det viktiga är att verksamheten lär sig så att risken för nya olyckor minimeras. Men att det kommer ske nya olyckor är säkert. Att koppla in polis på varje incident/ olycka lär inte leda någon vart.

Hur många föräldrar har förresten säkrat sina egna hem till den grad att det inte går att klämma fingrarna i en dörr?
helt rätt, koppla in polis kommer tvärt om leda till att olyckor mörkas ist för att komma fram så att det kan åtgärdas.

sen någonstans måste man ha en rimlig nivå på hur säkert det ska vara, någon gång i livet måste ju barnen lära sig vad som är farligt och vad som inte är det. Om de under hela sin uppväxt lever i en skyddad verkstad så kommer vuxenlivet bli ett tufft uppvaknande.

sen menar jag inte att det ska vara som på trettiotalet där barnen hoppade mellan isflak i strömmen
Barn hoppar mellan isflak på en frusen älv, svartvit historisk bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.