A
S Stefan1972 skrev:
Fast vem tror att felfria miljöer finns? Vi är ju alla bara människor? Är barn värda mer än andra? Vi är nog ändå oerhört lyckligt lottade i vår del av världen. Olyckor kommer alltid att ske och de minskar inte för att man straffar någon. Kanske i förlängningen då om man inför väldeliga straff men då är man inne på andra slags styren som jag inte tror att vi vill ha. Vi kanske ska köra med lem mot lem i alla situationer?
barn är VÄRDA mer än oss andra.
De är dessutom helt utan möjlighet till att utgöra en risk analys.. Eller konsekvensberäkning... Så varför skulle man inte skydda dem så långt det går..?
 
A
Bananskalare Bananskalare skrev:
Frågan är vid vilken ålder som föräldrarna inte längre är "skyldiga"? 15?
Inte ansvar
18 år...myndig..
Men när vi lämnar bort barnen en stund så ska de vara säkra... De är då skyldiga att se efter barnen..
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Frågan är vid vilken ålder som föräldrarna inte längre är "skyldiga"? 15?
Inte ansvar
18-21 år.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det är väl förresten rätt vanligt att man vill att dörren ska stänga snabbt sista centimetrarna, för att den säkert ska gå i lås. Givetvis är detta inte okej på en förskola, särskilt inte när det sitter ett metallbleck på det där sättet.
Hade varit vettigare om de satt sådana dörrar vi har på vårt dagis.
Det är självstängande, men går sakta och är inte så tunga. Det finns heller ingen smäck som måste gå i när dörren är stängd.
Det finns alltså bara lås. Skulle tro att klämma sönder sitt finger är lika med noll.

Ur inbrottsynpunkt så kan faktiskt en tjock tung dörr kvitta när det finns massor med glas.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Så här ser en gård man bara använder vid 3 tiden....
Men som alla vet 3åringar springer inte utan går lugnt fint. ;)
 
  • Trädäck med ett brutet plank och ett synligt hål nära byggnadens vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det t-järnet behöver inte sitta där och tillför ingen funktion utan är endast estetisk.
Det är inget brytskydd utan täcker över att låsets kolvar och elslutbleck syns.
Om någon hävdar att det är ett brytskydd så är det brist på kunskap och även om det vore ett brytskydd så är vore det fortfarande inte lämpligt i den dörrmiljön till den verksamheten, skydd mot skada bör värderas högre.
Det finns andra lösningar för att uppnå högre säkerhet och det vore viktigt, förtydligar att nuvarande lösning med t-järn inte höjer säkerheten varken fysisk eller mekaniskt.
Däremot ser det ut som om låshusets inte riktigt fungerar då den övre fallkolven inte verkar fungera rätt (kollapsat) men det kanske är nödutrymningshandtaget som används för passage?
Jag tycker även att öppningsknappens placering inte är den bästa.
Jag undrar även vem lappen på insidan av dörren är för, de som är i den höjden brukar inte vara så duktiga på att läsa än och jag undrar även vad ett barn kan hitta på med en plastficka om de får loss den.

Dörren stängs för snabbt med tanke på vad det är för verksamhet, dörrstängaren bör justeras om.
Lite känns det alltid när man gör det testet men man ska inte tveka att hålla kvar handen för då är det fel, men jag ser på klippen att det inte är optimalt justerat.
Du som uttrycker dig som att du kan detta. Du borde förstå att det sitter en 727:a pga återinrymningskravet iom verksamhetsklass 5A. Lika lustigt att du uttalar dig om t-järnet när det sitter ett täckbehör istället för cylinder. Anledningen till att man skruvat upp hastighet och kraft är för att klämskyddet ökar stängningsmotståndet. Istället borde du konstatera det uppenbara om det faktiskt är en nybyggd förskola - och det är att det inte skulle ha varit en dörrstängare överhuvud taget. I och med nya AFS 2020:1 så måste det vara dörrautomatik. Och med rätt säkerhetssensorer hade risken för denna typ av olycka minskat.

Men det är ju kul att läsa killgissningar :)

// Björn Nordström
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
K
S Stefan1972 skrev:
Fast vem tror att felfria miljöer finns? Vi är ju alla bara människor? Är barn värda mer än andra? Vi är nog ändå oerhört lyckligt lottade i vår del av världen. Olyckor kommer alltid att ske och de minskar inte för att man straffar någon. Kanske i förlängningen då om man inför väldeliga straff men då är man inne på andra slags styren som jag inte tror att vi vill ha. Vi kanske ska köra med lem mot lem i alla situationer?

Eh ja barn är värda mer än oss andra
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Staffans2000
K Krille_90_ skrev:
Eh ja barn är värda mer än oss andra
Ja. Men de är varken oersättbara eller ovärderliga. Allt har ett pris i kronor och ören. Så, även barn.

Staffans
 
K
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Ja. Men de är varken oersättbara eller ovärderliga. Allt har ett pris i kronor och ören. Så, även barn.

Staffans
Det får stå för dig . Håller inte med dig alls där
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
B Björn N skrev:
Du som uttrycker dig som att du kan detta. Du borde förstå att det sitter en 727:a pga återinrymningskravet iom verksamhetsklass 5A. Lika lustigt att du uttalar dig om t-järnet när det sitter ett täckbehör istället för cylinder. Anledningen till att man skruvat upp hastighet och kraft är för att klämskyddet ökar stängningsmotståndet. Istället borde du konstatera det uppenbara om det faktiskt är en nybyggd förskola - och det är att det inte skulle ha varit en dörrstängare överhuvud taget. I och med nya AFS 2020:1 så måste det vara dörrautomatik. Och med rätt säkerhetssensorer hade risken för denna typ av olycka minskat.

Men det är ju kul att läsa killgissningar :)

// Björn Nordström
Jag har skrivit inlägg i tråden där jag skriver att jag hade rekommenderat dörrautomatik med sensorer, jag hade föreslagit flatscan eller flatscan 3D.
Jag har även antagit att lösningen troligtvis ingått i entreprenaden med nybyggnationen och då troligtvis varit upphandlad och besiktigad, man anse beställare eller arkitekten har brustit i upphandlingen/beställningen men det kan även vara som så ofta att verksamheten själva ansvarar för verksamhetsanpassningar.
Angående t-järnet undrar jag vad du pratar om då det inte har något att göra med om det är en cylinder eller täckskylt på utsidan.
Det behövs inte denna stängningshastighet bara för att det sitter ett klämskydd.
https://www.av.se/globalassets/file...ifter/arbetsplatsens-utformning-afs2020-1.pdf
Jag vet vem du är och välkommen till forumet.
 
Redigerat:
P
S Stefan1972 skrev:
Fast vem tror att felfria miljöer finns? Vi är ju alla bara människor? Är barn värda mer än andra? Vi är nog ändå oerhört lyckligt lottade i vår del av världen. Olyckor kommer alltid att ske och de minskar inte för att man straffar någon. Kanske i förlängningen då om man inför väldeliga straff men då är man inne på andra slags styren som jag inte tror att vi vill ha. Vi kanske ska köra med lem mot lem i alla situationer?
Det viktigaste är inte att straffa någon. Det viktigaste är att förhindra liknande olyckor i framtiden. Den här olyckan hade kunnat förhindras om inte flera inblandande hade varit så slappa. Att se till att det blir mindre slappt i liknande miljöer i framtiden är något bra.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
P
S Stefan1972 skrev:
Är barn värda mer än andra?
För sina föräldrar är nog barnen värda mer än alla andra människor.

Barn är inte små vuxna. Det förstår inte alltid vad som kan vara farligt så den som tar hand om ett barn måste se till att inte miljön är allt för farlig.
 
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men jag skrev i mailet att mitt barn inte får leka där då de inte kan garantera barnens säkerhet.
Så var kan de garantera barnens säkerhet?
Inte små krav du ställer. Garanterat.
K Krille_90_ skrev:
Det får stå för dig . Håller inte med dig alls där
Det behöver du inte heller. Men, även barn har ett pris på sitt huvud, samhällets resurser är begränsade.
Att dina barn är ovärderliga för dig, är inte konstigt. Men för mig som skattebetalare är jag inte beredd att subventionera dina ungar hur mycket som helst. Det har vi helt enkelt inte råd med.

Staffans
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
K
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Så var kan de garantera barnens säkerhet?
Inte små krav du ställer. Garanterat.

Det behöver du inte heller. Men, även barn har ett pris på sitt huvud, samhällets resurser är begränsade.
Att dina barn är ovärderliga för dig, är inte konstigt. Men för mig som skattebetalare är jag inte beredd att subventionera dina ungar hur mycket som helst. Det har vi helt enkelt inte råd med.

Staffans
Barnen är framtiden det är dem som är viktiga det är dem som man ska investera i. Vi är bara nutid inte i närheten lika betydelsefulla. Det ända som är betydelsefullt med oss är att vi ska skaffa barn . Det är egentligen det som är vår största och viktigaste plikt att utföra.
 
Många verkar haka upp sig på att jag tydligen inte anser att barn är viktiga men poängen är ändå den att även om vuxna vill så kan man aldrig skapa en 100% säker miljö för barn hur gärna man än vill. Alla gör så gott de kan och ibland blir det fel som kanske mynnar ut i en olycka och så kommer det alltid att vara. Är helt omöjligt att styra upp allt vid ritbordet och sen hoppas på att kedjan neröver är felfri. Jag tror inte den viljan saknas hos någon levande individ. Alla vill liksom väl men trots detta sker det saker ibland som man får rätta till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.