Byggahus.se
50-talshus, spån på kallvinden. Fanns ca 20 cm när vi köpte (blandat kutter+sågspån), har lagt på ca 30 cm kutter efteråt (finns endast vindpapp i innertaket, ingen ångspärr, så ville inte lägga på mineralull). I samband med projektering av FTX ville jag veta hur kallt det faktiskt är på vinden (pga frysrisken för roterande FTX-aggregat), så slängde upp en trådlös termometer.

Just nu har vi 23 grader inomhus, det är -30 ute (vindstilla), och -20 ovanpå spånet på kallvinden. Spånet är inte täckt av något vindskydd, men jag testade att lägga ut några kvadrat vindpapp och lade termometern under pappen. Då blir det ca 1 grad varmare, så antar att det är viss konvektion i spånet som minskar med vindpapp. Att ha termometern ovanpå spånet (dvs utan någon papp), eller ovanpå pappen var ingen skillnad (se bilder).

Jag vet att 50 cm spån inte är så mycket att hänga i julgranen (motsvarar väl runt 25 cm lösull) och det går ju att lägga på mer. Samtidigt är ju yttertaket i sig själv aningens isolerande (med ca en halvmeter snö ovanpå), så man kan ju inte förvänta sig att ha exakt utetemp ovanpå spånet (eller?). Vinden är dock ventilerade genom två "plåtskorstenar", med slitsar på två sidor (se bilder), och dessutom ca 1 cm luftspalt längs hela takfoten, så viss luftväxling sker förstås.

Jag är mest ute efter om någon annan har testat att mäta tempen på kallvinden, relativt utetempen, så jag förstår vad som kan förväntas? Eftersom olika temperaturer ger olika resultat kan man kanske normera diffarna? Total diff mellan inne och ute i mitt fall är 53 grader, och 43 av dessa verkar hanteras av spånet, och 10 av vinden själv. Så man kan väl säga att spånet står för 43/53 = 81% av isoleringen, och vinden för 19%...
 
  • Vindsvåning med isolering, träbjälkar och en batteri belyst av en röd ring. Oanvänt utrymme, möjligt renoveringsprojekt.
  • Vindningsutrymme, isoleringsskum, träsparrar, svart matta, rött kritstreck, vit pappersbit, mörkt och obebott.
  • Ett snötäckt hustak med skorstenar, röda cirklar markerar eventuella snöansamlingar eller detaljer.
  • Tak med snö, ventilationsrör, blå himmel, huskant, markerad del av bilden.
Redigerat:
Hos oss i Stockholm är det -2, 4 grader på vinden och 20 på ovanvåningen.
Tilläggsisolerat 30cm cellulosa på 10-15cm spån.
50cm spån är inte dåligt.
 
Om det är kallt däruppe, så innebär det ju att det är bra isolerat. Men det kan inte vara hela sanningen här. Så kallt ska det inte ens bli med 50cm ullisolering, och hög ventilation. Det måste vara öppet på flera ställen än de du nämner. -20 när det är -30 är nästan vad vad man har i en carport eller en vedbod.
 
O Odi et Amo skrev:
Hos oss i Stockholm är det -2, 4 grader på vinden och 20 på ovanvåningen.
Tilläggsisolerat 30cm cellulosa på 10-15cm spån.
50cm spån är inte dåligt.
Om jag normerar som i sista raderna i mitt (redigerade) inlägg: Diff inne/ute är 22 grader, varav 16 hanteras av isoleringen, dvs 16/22 = 73 % isoleringen, 27% vinden. Så mitt hus står sig aningens bättre?
 
A AG A skrev:
Om det är kallt däruppe, så innebär det ju att det är bra isolerat. Men det kan inte vara hela sanningen här. Så kallt ska det inte ens bli med 50cm ullisolering, och hög ventilation. Det måste vara öppet på flera ställen än de du nämner. -20 när det är -30 är nästan vad vad man har i en carport eller en vedbod.
Det finns absolut inga andra öppningar. Men jag tyckte snarare att det var lite väl varmt med 10 grader varmare än utetempen...?
 
E eplgh skrev:
Det finns absolut inga andra öppningar. Men jag tyckte snarare att det var lite väl varmt med 10 grader varmare än utetempen...?
Det går inte att se det riktigt så.
Det krävs oerhört lite för att höja värmen från -30 till -20grader. Men däremot krävs det väldigt mycket för att höja temperaturen från 20+ till 30+.
 
  • Gilla
Billie92
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det går inte att se det riktigt så.
Det krävs oerhört lite för att höja värmen från -30 till -20grader. Men däremot krävs det väldigt mycket för att höja temperaturen från 20+ till 30+.
Det borde väl vara precis samma energiåtgång? Värmeledningsekvationen är ju linjär, och beror enbart på diffen mellan två temperaturer (och k-värdet för isoleringen)?
 
  • Gilla
dank och 3 till
  • Laddar…
E eplgh skrev:
Det borde väl vara precis samma energiåtgång? Värmeledningsekvationen är ju linjär, och beror enbart på diffen mellan två temperaturer (och k-värdet för isoleringen)?
Uttryckte mig lite galet. Jag menar alltså mot att höja från 20+ till 30+ inomhus, när det är -30 utomhus.
 
Jag hade hängt givarna i taket och inte lagt på isoleringen. Jag ”tror ” att du får mer rättvisande siffror då.

Vi har ett hus från 65 som jag har övervakat sen augusti.

Vi har haft ung 1-2 graders diff mot utetemperaturen. Som kallast cirka 10 minus och då runt 8 minus på vinden.
Temp inne ca 20 grader.

Sen är det ju så att när solen står på taket och det inte ligger någon snö på så blir det varmare på vinden. Luftfuktighet ca 15 procent lägre mot uteluften med några timmars fördröjning.

Men allt beror ju lite på hur mycket luftning du har också. Är det stängt helt och hållet så har du ingen uteluft som cirkulerar och då borde det diffa mer mellan vind/ute.

Dom låga temperaturerna som du har kan jag inte svara för utan det kanske beter sig annorlunda då.
 
D Dr Benz skrev:
Jag hade hängt givarna i taket och inte lagt på isoleringen. Jag ”tror ” att du får mer rättvisande siffror då.
Har även testat att hänga den i en takstol, ca 30 cm ovanför spånet, blir ca 0.5 grader kallare då. Rimligt att det blir kallare ju högre upp (dvs närmare ventilationskorstenen) den hänger, antar jag?

Jag vill ju veta hur kallt det blir där FTX-aggregatet ska stå, så inte så relevant att mäta högt upp vid yttertaket.
D Dr Benz skrev:
Vi har haft ung 1-2 graders diff mot utetemperaturen. Som kallast cirka 10 minus och då runt 8 minus på vinden.
Temp inne ca 20 grader.
Ok, så 28/30 = 93% isolering, 7% vinden. Men som du säger, beror säkert på hur högt från isoleringen termometern hänger...
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Jag tror bestämt på att höjden över marken har betydelse för temperaturen.

Mät vid marken och sen även typ 8 meter upp i en flaggstång, så kommer Du att se en stor temperaturskillnad.

Vi bor på en liten höjd. Tempen utanför stugan ä en morgon kan vara - 10 grader.
Strax nedanför ca 8 meter lägre är det då - 15 grader.
 
H Hybro skrev:
Jag tror bestämt på att höjden över marken har betydelse för temperaturen.

Mät vid marken och sen även typ 8 meter upp i en flaggstång, så kommer Du att se en stor temperaturskillnad.

Vi bor på en liten höjd. Tempen utanför stugan ä en morgon kan vara - 10 grader.
Strax nedanför ca 8 meter lägre är det då - 15 grader.
Jo, kall luft är ju tyngre, och samlas i sänkor. Men en vind är ju i princip ett utrymme med "golvvärme", så det blir nog lite annorlunda.

Vi har golvvärme i vardsgsrummet, och där är det av naturliga skäl varmast längst ner. Och kanske vid taket.

En vind borde fungera ungefär likadant, bortsett från att den ventileras högst upp, så varmluften kan inte samlas högst upp, utan åker ut...
 
E eplgh skrev:
Det borde väl vara precis samma energiåtgång? Värmeledningsekvationen är ju linjär, och beror enbart på diffen mellan två temperaturer (och k-värdet för isoleringen)?
Varmare luft innehåller ju mycket mer vatten, borde kräva mer energi att värmare?
 
Ett FTX-agg klarar att stå kallt. Det kommer troligen ändå att stanna när det är minus 25 grader eller kallare, även om det står varmt. Det drar ju liksom in några liter uteluft per sekund.
 
N NoiseMaker skrev:
Ett FTX-agg klarar att stå kallt. Det kommer troligen ändå att stanna när det är minus 25 grader eller kallare, även om det står varmt. Det drar ju liksom in några liter uteluft per sekund.
Jo, finns trådar här om att de funkar kasst under -20, dvs rotorn isar igen och slutar snurra. Om man tittar på t.ex. SystemAir SAVE VSR 500 (som är hyfsat isolerad, och typiskt installeras på kallvinden), så specar de att den klarar -20 till +40 grader. De säger i ett mejl till mig:

"Det som kan hända att vid en längre period med mer en -20 grader är att det kan bli isbildning i agg. Då aggregatet inte klarar av att avfrosta. Då får man tina upp aggregatet, brukar inte var någon större fara."

Men det är oklart om de menar temperaturen där FTX:en står, eller om de menar uteluftens temperatur. Jag tänker att uteluftstemp på +40 verkar osannolikt, men vinden kan säkert bli så varm sommartid. Så känns om om temp-intervallet på -20 till +40 avser monteringsplatsen? Har frågat dem (via mejl) men inte fått svar.

Sen förstår jag inte riktigt varför den automatiska avfrostningen (dvs köra med enbart frånluft) inte fixar detta? Visst fattar jag att det blir kass verkningsgrad på att avfrosta ofta, men det är ju ändå att föredra framför att behöva krypa upp på spånet i -35 grader, med en brandfarlig hårtork i näven.

Jag gissar precis som du att samma isbildning i princip kan hända även för deras inomhusvariant (SAVE VTR 500), men å andra sidan saknar den nästan helt isolering (bara några mm på insidan, se bild), så möjligen läcker värmen från rummet in i FTX:en och håller den igång? Denna text i installationsbeskrivningen för inomhusvarianten (se även grafen nedan) antyder ett hyfsat stort värmeläckage mot rummet:

"När aggregatet är installerat i varma fuktiga miljöer tillsammans med låg utomhustemperatur finns det en viss punkt där dessa omständigheter kan leda till att fukt kondenserar på höljets utsida."

Men hur som helst så är det ju relativt enkelt att avfrosta om det skulle behövas (jämfört med den som är på vinden), räcker väl att bara öppna dörren en stund?

Oavsett hur kallt det blir ute vill jag att aggregatet ska kunna hantera detta utan att jag någonsin klättrar upp på vinden. Det är ok om det stannar när det är för kallt, bara det automatiskt startar igen när det blivit varmare. Jag vill ALDRIG gå upp på vinden.

Eftersom jag har en känsla av att temperaturen där aggregatet står ändå är en parameter i det hela, så ville jag mäta och se vad vi har på vinden. Hittills har det inte varit kallare än ca -20 grader (med -30 utomhus)...

Inre delar av en elektronisk enhet, möjligtvis en projektor, öppen för service eller reparation. Diagram visar relativ fuktighet inomhus vid olika utomhustemperaturer och rumstemperaturer.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.