Hej alla,

Vi har en stor metall grej i vårt pannrum som inte är kopplad till någonting och jag undrade om jag kan kapa den med en tigersåg för att få bort den.

Är det säker att använda en tigersåg på den här och finns det någonting jag behöver veta innan jag gör det?

En sotare sa när de kom förbi att det är nog bara vatten kvar i den och jag skulle kunna lätt ta det isär själv, men jag tänkte dubbelkolla med er innan jag tar risken.

Tack på förhand!
 
  • Stor gammal avkopplad metalltank i pannrum, omgiven av rör och sladdar, tigersåg övervägs för demontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt tigersågen i den du. Köp bra blad bara, det går fortare å man blir gladare
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
I en tidigare tråd var det nån som fick bladen att räcka längre genom att hälla vatten på dom när han/hon sågade.... Så dom inte blir för varma alltså
 
  • Gilla
Mattime0
  • Laddar…
Tigersåg är för smågrejor. Här är det vinkelslip som gäller
 
  • Gilla
Mattime0
  • Laddar…
wildeside
Vid bearbetning av metall (fräsa, borra, såga) så är det brukligt att smörja med skärolja eller fett då håller bladen betydligt längre.
 
  • Gilla
Mattime0
  • Laddar…
wildeside
G Granström2 skrev:
Tigersåg är för smågrejor. Här är det vinkelslip som gäller
Inga som helst problem att såg 25mm gods med tigersåg om man smörjer och har en vettig maskin (inte alltid lämpligt att använda vinkelslip pga brandfaran av gnistregnet).
 
C
Kan intyga att tigersåg funkar utmärkt. Kan också rekommendera Irwins bimetallblad för 70 spänn / 2-pack på Byggmax.

Om det är enkelt kan ju sedan diskuteras. Framför allt är utmaningen ställen där man inte kommer åt med sågen eller där det inte finns tillräckligt med utrymme för bladet bakom plåten. Och så väger ju en sån där pjäs s-tan.
 
D
Jag kapade upp min panna med tigersåg, bladet hette heavy metal, tror det var från milwaukee. Ett blad räckte, doppa det i såpvatten så det inte överhettas. Pannan är ett litet helvete, den sitter svetsad med ett antal stag i höljet. Tog väll en två timmar
 
wildeside wildeside skrev:
Inga som helst problem att såg 25mm gods
Styckar du stridsvagnar? 🤔
 
wildeside
Alfredo Alfredo skrev:
Styckar du stridsvagnar? 🤔
😂 Vi skrotar, river o sanerar det mest konstiga saker o byggnationer.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.