Förutsättningar:
- villa i ett och ett halvt plan från 1973 utanför Eslöv i Skåne
- elradiatorer i alla rum och golvvärme (också el) i hall, kök och badrum
- treglasfönster
- täljstenskamin i vardagsrummet
- äldre luftvärmepump i hallen
- elförbrukning kring 20000 kwh/år

Vi funderar på att byta värmesystem till luft-vatten med större värmepump som även kan användas till att få allt varmvatten till förbrukning. Vi har fått en offert på 370000kr, som efter ROT och energieffektiviseringsbidrag hamnar på 310000kr att betala. Det är inkluderat 10 element, kommer inte få in element överallt just nu.
Problemet är att jag inte riktigt får ihop att det ska löna sig ekonomiskt, om man behöver låna den summan på banken (och vi bortser från den eventuella värdestegring på huset ett sådant system kan ge, finns inte direkt tankar på att sälja inom överskådlig framtid).
Om vi ponerar att man halverar elförbrukningen, så man sparar 10000kwh/år och att ett snittpris på elen över ett helt år är 2,50kr/kwh, så skulle man potentiellt spara 25000kr/året. Men eftersom man behöver låna den summan och med nuvarande rörlig ränta på 5%, så bör räntekostnaderna landa runt 15000kr/år, så då finns ett utrymme att även betala av 10000kr/år av lånet, dvs break-even med avseende på det. Om jag förstått det rätt så behöver man köpa ny pump om sisådär 15-20 år, samtidigt som man troligtvis inte "betalat tillbaka" till fullo det ursprungliga lånet till banken. Dessutom rekommenderar branschen att man tar in en tekniker som servar anläggningen varje år för att det ska fungera optimalt. Då ser vi inte riktigt när man skulle spara pengar på installationen.

Tänker jag fel här någonstans, alltså med de siffror jag rabblar upp ovan? Har jag missat något i den ekonomiska kalkylen, på plus- eller minus-sidan?

Är jag lite för pessimistisk i mina uträkningar, blir besparingen på elräkningen större än vad jag räknar med här? (Man får tillbaka lite pga ränteavdraget också, kom jag precis på, så lite mer på plus-sidan)

Ska man satsa på att installera en LLVP till istället på ovanvåningen? Man får då inte varmvattnet, men istället AC på sommaren när solen ligger på. 🙂
 
Låter apdyrt! Ta in fler offerter.
 
  • Gilla
Simon Traktor
  • Laddar…
S Simon Traktor skrev:
Förutsättningar:
- villa i ett och ett halvt plan från 1973 utanför Eslöv i Skåne
- elradiatorer i alla rum och golvvärme (också el) i hall, kök och badrum
- treglasfönster
- täljstenskamin i vardagsrummet
- äldre luftvärmepump i hallen
- elförbrukning kring 20000 kwh/år

Vi funderar på att byta värmesystem till luft-vatten med större värmepump som även kan användas till att få allt varmvatten till förbrukning. Vi har fått en offert på 370000kr, som efter ROT och energieffektiviseringsbidrag hamnar på 310000kr att betala. Det är inkluderat 10 element, kommer inte få in element överallt just nu.
Problemet är att jag inte riktigt får ihop att det ska löna sig ekonomiskt, om man behöver låna den summan på banken (och vi bortser från den eventuella värdestegring på huset ett sådant system kan ge, finns inte direkt tankar på att sälja inom överskådlig framtid).
Om vi ponerar att man halverar elförbrukningen, så man sparar 10000kwh/år och att ett snittpris på elen över ett helt år är 2,50kr/kwh, så skulle man potentiellt spara 25000kr/året. Men eftersom man behöver låna den summan och med nuvarande rörlig ränta på 5%, så bör räntekostnaderna landa runt 15000kr/år, så då finns ett utrymme att även betala av 10000kr/år av lånet, dvs break-even med avseende på det. Om jag förstått det rätt så behöver man köpa ny pump om sisådär 15-20 år, samtidigt som man troligtvis inte "betalat tillbaka" till fullo det ursprungliga lånet till banken. Dessutom rekommenderar branschen att man tar in en tekniker som servar anläggningen varje år för att det ska fungera optimalt. Då ser vi inte riktigt när man skulle spara pengar på installationen.

Tänker jag fel här någonstans, alltså med de siffror jag rabblar upp ovan? Har jag missat något i den ekonomiska kalkylen, på plus- eller minus-sidan?

Är jag lite för pessimistisk i mina uträkningar, blir besparingen på elräkningen större än vad jag räknar med här? (Man får tillbaka lite pga ränteavdraget också, kom jag precis på, så lite mer på plus-sidan)

Ska man satsa på att installera en LLVP till istället på ovanvåningen? Man får då inte varmvattnet, men istället AC på sommaren när solen ligger på. 🙂
Hur klarar ni er med värmen i bottenplanet med Luft-VP , köpa 2 st nya 1 uppe 1 nere ca 25 - 30 kkr, det går många på det priset och kan köpa 6 st billigre än offerten. Det tar låååång tid att få tillbaka kapitalet, när det inte finns vattenburet tidigare. Och på den breddgraden som ni är, så klarar luft/luft värmen bra om det bara tänkts till lite för placeringen.
 
  • Gilla
Ida A och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Låter apdyrt! Ta in fler offerter.
Vi har bett ett företag till om offert, skriver här när de återkommer med bud!
 
J jonaserik skrev:
Hur klarar ni er med värmen i bottenplanet med Luft-VP , köpa 2 st nya 1 uppe 1 nere ca 25 - 30 kkr, det går många på det priset och kan köpa 6 st billigre än offerten. Det tar låååång tid att få tillbaka kapitalet, när det inte finns vattenburet tidigare. Och på den breddgraden som ni är, så klarar luft/luft värmen bra om det bara tänkts till lite för placeringen.
Jupp, på nedervåningen är det LLVP, golvvärmen, något element i matrummet som behöver vara på, plus ett par gånger i veckan eldning i kaminen som brukar räcka. Fick rådet att inte köra LLVPn i "sparläge" ens på natten, utan köra den på högt varvtal så man får både spridning och bra utbyte hela tiden, så den jobbar nog rätt hårt på vintern. 🙂
 
Jepp en LLVP ska gå vad den ger och inget sparläge, kanske på höst och vår det går. Vid ca 10 - 12 C ute behövs inget tillskott på värme. Nu finns det dom som är vädigt effektiva mot gårdagens. Så det är bara att räkna på vad som kan vara fördelaktigt. Ni har nog ingen källare och då är och blir lite problem att få fram rören, när en dörr kommer. Lika med till övre delen, det ska vara en innedel med, stor som en fullvuxen kyl/frys, har ni bra plats för den, o.s.v. Mycket att tänka på är det.
 
S Simon Traktor skrev:
Jupp, på nedervåningen är det LLVP, golvvärmen, något element i matrummet som behöver vara på, plus ett par gånger i veckan eldning i kaminen som brukar räcka. Fick rådet att inte köra LLVPn i "sparläge" ens på natten, utan köra den på högt varvtal så man får både spridning och bra utbyte hela tiden, så den jobbar nog rätt hårt på vintern. 🙂
Varenda sekund LLVPen kan förhindra elradiatorerna/golvvärmen att gå är sparade pengar för er. Så att köra på full gas som rekommenderats till er är säkert rätt, särskilt om elen är billig på natten och ni har timpris.

Finns inte en chans att ni kan halvera elförbrukningen med en luft/vatten när ni redan har en luft/luft, såvida inte ni förbrukar extrema mängder varmvatten, det skiljer inte mycket i effektivitet mellan värmepumparna förutom när det är för kallt och ett alternativ inte orkar med.

Det kan inte vara ekonomiskt försvarbart att byta till LVVP i skåne.

Släng in en till pump på ovanvånginen, eventuellt en med flera innedelar om ni har sovrum där folk stänger in sig på ovanvåningen. Jag funderar på att göra detta primärt för att kunna kyla ner stängda sovrum så att man inte behöver sänka hela husets tempratur på högsommaren.

Byt den gamla om den är riktigt gammal, annars spara pengarna några år till. Det är mycket el ni får för ett par hundra tusen och innan ni ens har betalat av installationen med besparningarna så är det dags att byta pumpen och då är ni tillbaka på ruta ett med att börja betala av lånet.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Hej
Helt rätt att det sällan är ekonomiskt försvarbart att installera vattenburen värme. Mycket bättre med luft-vp som någon skrev. Gör något roligare än en dålig investering!!
 
Som nämts ovan så känns denna offert väääldigt saftig. Du bör komma bra mycket billigare undan för en sådan installation. Men räknade lite på ovanstående situation, och då blev återbetalningstiden följande med lv-pump.

20000 kWh / 3.4 SCOP = ungefär 5882 kWh/ år förbrukning med luft/vatten värmepump.
20 000 kWh – 7350 kWh = 14 118 kWh/år i besparing
14 118 kWh x 2 kr (exempel på snittvärde på elpriset i kronor) = 28 236kr /år i besparing
310 000 (investeringskostnad) / 28 236kr (årsbesparing) = 10,,9 år i återbetalningstid

/fluffe
 
  • Gilla
Simon Traktor
  • Laddar…
Tack för er feedback allihopa! Vi pratade med företaget och de tyckte själva att det inte kommer vara lönsamt ekonomiskt för oss, därför lägger vi det projektet på hyllan.
 
Man ska även komma ihåg att med en LLVP på ovanvåningen och en på nedervåningen så kan man slippa undan de värsta 30-gradersnätterna på sommaren genom att köra dem som AC. Det brukar inte vara mer än några få dagar om året som det är olidligt men de dagarna är det guld värt!! Speciellt om man ska upp tidigt och jobba eller nått.

Nackdelen är ju ljudkomforten förstås. Och att man inte få ekonomisk besparing på varmvattnet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Min spontana fundering är hur stort är huset, antal personer osv, elbilsladdning?

Anledningen är att jag tycker att 20000KWh är ganska mycket i Skåne med en LLVP vilket får mig att fundera på om det finns andra besparingsalternativ
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S
Jag tror det var 2014 som jag beslutade att inte installera frånluftsvärmepump och istället satsa på bergvärme i huset vi skulle bygga. Byggarna förklarade pedagogiskt för mig hur dålig investering det var och att det aldrig skulle betala sig. Jag stod på mig eftersom det över 10 år tidigare tagits beslut om kvotplikt och elcertifikat. Tysklands Energiwende ovanpå det. Därmed var det självklart att elpriset skulle mångdubblas.

Nu sitter jag här med en lönsam investering och kan dessutom njuta av frikyla på sommaren.

Den nuvarande politiken med ny kärnkraft kommer sannolikt sänka priset igen, men det dröjer nog minst 15 år innan det får en reell effekt. Fram till dess kommer nivån priserna ligga högt. I synnerhet nätavgifterna som kommer öka ännu mer på grund av alla investeringar som behövs för att hantera stora mängder sol och vind.

Hade jag varit du skulle jag faktiskt fundera på att göra en ännu större investering och sikta på bergvärmepump och golvvärme. Golvvärmen behöver betydligt lägre framledningstemperatur och blir därmed ännu snålare. Bergvärme sänker kostnaden när priserna är som högst. Dessutom får du en mycket bättre komfort med varma golv. Frikyla får du nästan på köpet.
 
A
S Simon Traktor skrev:
Förutsättningar:
- villa i ett och ett halvt plan från 1973 utanför Eslöv i Skåne
- elradiatorer i alla rum och golvvärme (också el) i hall, kök och badrum
- treglasfönster
- täljstenskamin i vardagsrummet
- äldre luftvärmepump i hallen
- elförbrukning kring 20000 kwh/år

Vi funderar på att byta värmesystem till luft-vatten med större värmepump som även kan användas till att få allt varmvatten till förbrukning. Vi har fått en offert på 370000kr, som efter ROT och energieffektiviseringsbidrag hamnar på 310000kr att betala. Det är inkluderat 10 element, kommer inte få in element överallt just nu.
Problemet är att jag inte riktigt får ihop att det ska löna sig ekonomiskt, om man behöver låna den summan på banken (och vi bortser från den eventuella värdestegring på huset ett sådant system kan ge, finns inte direkt tankar på att sälja inom överskådlig framtid).
Om vi ponerar att man halverar elförbrukningen, så man sparar 10000kwh/år och att ett snittpris på elen över ett helt år är 2,50kr/kwh, så skulle man potentiellt spara 25000kr/året. Men eftersom man behöver låna den summan och med nuvarande rörlig ränta på 5%, så bör räntekostnaderna landa runt 15000kr/år, så då finns ett utrymme att även betala av 10000kr/år av lånet, dvs break-even med avseende på det. Om jag förstått det rätt så behöver man köpa ny pump om sisådär 15-20 år, samtidigt som man troligtvis inte "betalat tillbaka" till fullo det ursprungliga lånet till banken. Dessutom rekommenderar branschen att man tar in en tekniker som servar anläggningen varje år för att det ska fungera optimalt. Då ser vi inte riktigt när man skulle spara pengar på installationen.

Tänker jag fel här någonstans, alltså med de siffror jag rabblar upp ovan? Har jag missat något i den ekonomiska kalkylen, på plus- eller minus-sidan?

Är jag lite för pessimistisk i mina uträkningar, blir besparingen på elräkningen större än vad jag räknar med här? (Man får tillbaka lite pga ränteavdraget också, kom jag precis på, så lite mer på plus-sidan)

Ska man satsa på att installera en LLVP till istället på ovanvåningen? Man får då inte varmvattnet, men istället AC på sommaren när solen ligger på. 🙂
1. Det låter dyrt
2. Nej det lönar sig ALDRIG med större energieffektiviseringar. Endast om du räknar in värdehöjning på huset och du ska sälja inom x år så går det KANSKE att räkna hem.

Med din setup är 1-2 LLVP helt överlägset bäst lösning
 
C
Som @Clarken37 skriver är det alltid svårt att räkna hem sånt här, men en sak du får betänka är att en avsevärd del av investeringen ligger i konverteringen till vattenburet, som har extremt lång livslängd/avskrivningstid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.