Ser ni något som dom direkt på bygglovsavdelningen hade sagt nej till?
Det är en dusch där i hörnet.
 
  • 3D-modell av ett rum med möbler på en mobilskärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Vad är det som får dig att tro att inredningen / utseendet angår kommunen .
Om du bygger nytt så måste det vara handikappsanpassat . Tätskikt bakom keramik .
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Tvättstället i hörnet följer inte kravet på tillgänglighet. Det får inte sitta direkt mot väggen på sidan. Sen är det svårt att göra en bedömning i och med att du inte satt ut några mått.

På sidan 11 i detta dokument kan du läsa om tillgänglighet i badrum.

[länk]
Nog för att jag inte skulle göra just som på bilden men varför får inte ett tvättställ sättas i ett hörn?
Finns ju flera exempel dåndet just är i ett hörn eller nisch tom.
 
Tomture61
Har en dusch kabin i ena hörnet , wc står på sidan om . I det andra hörnet vid dörr befinner sig tvättställ .
Inga mått är enligt "krav på tillgänglighet"
Anledningen är rätt enkel , husleverantören ritade huset så .
Har man ett rum som är si och så stort så är det som det blir .

Nu pratar jag bostadshus .
Vet ej vad kraven kan vara för attefallare .
Förstår att kraven finns för flerbostadshus .
 
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vad är det som får dig att tro att inredningen / utseendet angår kommunen .
Om du bygger nytt så måste det vara handikappsanpassat . Tätskikt bakom keramik .
Dom lägger sig väl i allt för att det ska kunna bli godkänt bygglov?
 
M MetteKson skrev:
Tvättstället i hörnet följer inte kravet på tillgänglighet. Det får inte sitta direkt mot väggen på sidan. Sen är det svårt att göra en bedömning i och med att du inte satt ut några mått.

På sidan 11 i detta dokument kan du läsa om tillgänglighet i badrum.

[länk]
Toa 50 cm bredd, tvättskåp 70 cm bredd, dusch 75 cm bredd 110 cm djup, tvättställ 50 cm bredd 40 cm djup. Rummet är 205 cm x 235 cm. Skickar med en ny bild
 
  • Ritning av ett badrum i en app med mått och möbleringsalternativ på en mobilskärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den röda ringen är 135 cm i diameter för en rullstol att vända
 
BirgitS
Vad är ett tvättskåp?
Går det lätt att ta bort det den dag som badrummet behöver vara anpassat?
Det ska ju vara plats för rullstolsparkering bredvid toaletten, 110 cm räknat från mitten av toaletten.
Åt andra hållet ska det väl vara 50 cm från mitten av toaletten till väggen så att där finns plats för en assistent.

Är duschdörrar/väggar lätta att ta bort?
Det är ju ett krav på att det ska finnas god plats framför handfatet så att det går att komma fram till handfatet med rullstolen.
En assistent ska också kunna duscha en person som sitter i en duschstol, alltså även komma åt blandaren.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är ett tvättskåp?
Går det lätt att ta bort det den dag som badrummet behöver vara anpassat?
Det ska ju vara plats för rullstolsparkering bredvid toaletten, 110 cm räknat från mitten av toaletten.
Åt andra hållet ska det väl vara 50 cm från mitten av toaletten till väggen så att där finns plats för en assistent.

Är duschdörrar/väggar lätta att ta bort?
Det är ju ett krav på att det ska finnas god plats framför handfatet så att det går att komma fram till handfatet med rullstolen.
En assistent ska också kunna duscha en person som sitter i en duschstol, alltså även komma åt blandaren.
Tack för den infon det var exakt sådant jag söker.
Det jag menade med tvättskåp är ett skåp med tvättmaskin och tumlare i.
Så du föreslår att flytta tvättskåpet?
 
BirgitS
Tvättmaskinen är ju nödvändig för att det ska vara anpassat så det badrummet är väldigt långt från att vara anpassat. Du måste läsa på i dokumentet som MetteKson länkade till i inlägg 3.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Tvättmaskinen är ju nödvändig för att det ska vara anpassat så det badrummet är väldigt långt från att vara anpassat. Du måste läsa på i dokumentet som MetteKson länkade till i inlägg 3.
Förlåt men jag förstod inte vad du skrev
 
BirgitS
I ett tillgänglighetsanpassat hus, vilket krävs för bygglov, ska även en rullstolsburen person kunna gå på toaletten, tvätta händerna, duscha och tvätta. Det finns regler för vad som då gäller och dessa regler finns med i dokumentet som MetteKson länkade till i inlägg 3: https://www.byggahus.se/forum/threads/aer-badrumet-bygglovs-godkaent.511033/post-5613312
Ditt förslag på badrum bryter mot flera av dessa regler.

Blev det lättare att förstå nu?
 
Tack du formulerade dig bättre den här gången. Nu förstår jag vad du menar.
Jag har läst den där flera gånger och anledningen varför jag gjorde ett inlägg på forumet var för att hitta förslag och hjälp från folk med erfarenhet som utifrån bilden direkt kunde se om något såg konstigt ut, eftersom att jag inte förstår texten i det formuläret ni länkar till.
 
BirgitS
Det enklaste är kanske att du ritar upp ditt badrum skalenligt på ett A4-papper.
Rita sen upp figurerna på sidan 11 i dokumentet för Tvättställ, Toalettstol (med badkar/dusch) och Tvättmaskin kombi inklusive utrymmena som behövs framför och bredvid i samma skala på ett annat papper.
Dessa 3 alltså:
Schematiska ritningar över badrumsinredning med dimensioner; tvättställ, toalettstol, duschplats och tvättmaskin.
Klipp ut figurerna.
Lägg dem på badrumsritningen och flytta runt dem så att allt får plats utan att krocka.

Pröva t.ex. om det går om du byter plats på toaletten och tvättskåpet i ditt förslag.

Men det allra bästa är ju om badrumsdörren kan vara på mitten av långsidan för då har du ju en färdig planlösning i dokumentet, figuren kallad Minsta toalett/duschrum med plats för kombimaskin.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.