Hej!

Är i färd med att stödså och göda min gräsmatta, målet är att ha en fin gräsmatta nu i sommar.

När nu ska jag välja gödning så funderar jag på vilken jag ska välja.

Eftersom min gräsmatta har ganska mycket mossa har jag funderat på om jag ska köpa en gödning som enligt marknadsföringen främjar gräset men minskar mossan, exempelvis denna:

https://www.hasselforsgarden.se/produkter/grasmattegodsel-mossa/

Så klart skulle jag vilja ha mindre mossa och mer gräs men jag är orolig för att gödningen ovan kommer ta död på all mossa och göra den gul och samtidigt att gräset inte tar överhanden vilket i sådana fall kommer resultera i en gräsmatta full med gula torra torkade partier. Då skulle jag hellre ha grön mossa, än gul mossa.

Är min oro befogad? Borde jag välja en annan gödning? Vänligen se bilder på hur min gräsmatta ser ut i nuläget. Tack!
 
  • Gräsmatta med mossa och löv, i behov av gödsling för att främja grästillväxt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gräsmatta med gräs och en stor mängd mossa, några löv syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3510.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med områden av mossa och löv, synliga problemområden för gödningsbedömning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Allt som främjar gräset är dåligt för mossan. Vanligt hönsgödsel gynnar gräset på bekostnad av mossan. Jag skulle inte betala extra för något som ska döda mossan när gräset gör det så himla bra själv. På vissa platser (exempelvis djup skugga) trivs mossan bättre än gräset och det går inte att förändra. Vill man inte ha mossa där får man antingen se till att det inte är så mycket skugga eller plantera något fint som tål skugga bra.

Din gräsmatta ser ut som en helt vanlig vårgräsmatta. Räffsa, klipp, toppdressa och stödså så är det nog fin till midsommar.
 
  • Gilla
Quest och 1 till
  • Laddar…
eller döda mossan med järnsulfat och sen räfsa bort den döda mossan och stödså
 
Det blir ju skitfult med död mossa som ska krattas bort och det lämnar jorden bar för en massa fröogräs. Jag har ett hörn i min gräsmatta som i stort sett bara är mossa på våren. Nu är den nästan helt borta och gräset växer tätt och fint. Visst den kommer igen nästa vinter men det brukar den göra även om man häller på järnsulfat. Och gullar man med gräset lite så vinner det över mossan på sommaren. Räcker gott för mig men alla har olika toleransnivå för sin gräsmatta.
 
  • Gilla
Quest
  • Laddar…
H Harmagedon skrev:
Allt som främjar gräset är dåligt för mossan. Vanligt hönsgödsel gynnar gräset på bekostnad av mossan. Jag skulle inte betala extra för något som ska döda mossan när gräset gör det så himla bra själv. På vissa platser (exempelvis djup skugga) trivs mossan bättre än gräset och det går inte att förändra. Vill man inte ha mossa där får man antingen se till att det inte är så mycket skugga eller plantera något fint som tål skugga bra.

Din gräsmatta ser ut som en helt vanlig vårgräsmatta. Räffsa, klipp, toppdressa och stödså så är det nog fin till midsommar.
Stort tack för dina svar! Kommer följa ditt råd 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.