Vill börja med att poängtera att jag har en behörig elektriker som ska koppla in mitt arbete.

Det är en poolvärmepump som ska kopplas in på en separat 16a säkring. Elektrikern var fullbelagd men om jag kunde dra kablaget själv kunde han komma och besikta och koppla in, så det behöver inte diskuteras.

Han ville hur som helst att jag drog en femledare fram till en säkerhetsbrytare och vidare därifrån till ett uttag som jag ska sätta cirkulationspumpen i.

Hur kopplar jag det på rätt sätt?
Misstänker att värmepumpen ska kopplas in som på bilden, men hur ansluter jag svart och grå och vidare till uttaget?
 
  • Eluttag med anslutna ledningar under installation mot vit bakgrund. Elektrisk anslutning och mekanism synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jasg gissar att elektrikern antog att du har en 3 fas inkopplad poolvärmepump. Vad är det för inkoppling av värmepumpen?

Med en femledare för trefas så kopplar man svart o grå till L2 och L3 på brytaren.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jasg gissar att elektrikern antog att du har en 3 fas inkopplad poolvärmepump. Vad är det för inkoppling av värmepumpen?

Med en femledare för trefas så kopplar man svart o grå till L2 och L3 på brytaren.
Nej då, han har varit och tittat hur allt ser ut. Men eftersom värmepumpen vill ha 16a så sa han att om jag drar en femledare så kan han koppla in värmepumpen på 16a säkring och de andra två ledarna som ska användas till uttaget för cirkulationspumpen till en 10a. För att slippa dra två kablar..
 
J Jrl17 skrev:
Vill börja med att poängtera att jag har en behörig elektriker som ska koppla in mitt arbete.

Det är en poolvärmepump som ska kopplas in på en separat 16a säkring. Elektrikern var fullbelagd men om jag kunde dra kablaget själv kunde han komma och besikta och koppla in, så det behöver inte diskuteras.

Han ville hur som helst att jag drog en femledare fram till en säkerhetsbrytare och vidare därifrån till ett uttag som jag ska sätta cirkulationspumpen i.

Hur kopplar jag det på rätt sätt?
Misstänker att värmepumpen ska kopplas in som på bilden, men hur ansluter jag svart och grå och vidare till uttaget?
Kan man koppla på det här viset? Där grå, svart och jord går till uttaget till cirkulationspumpen?
 
  • Elektrisk anslutningsdosa med kablar och anslutningsterminaler under installation, på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, svart blå och jord i så fall. Cirkulationspumpen förutsätter jag är för 230V inte 400V

Ska man vara riktigt prydlig byter du plats på svart och grå. Men det kvittar egentligen.
 
Fairlane
Om du drar fram kabeln så kan väl elektrikern koppla ledarna på rätt plats mär han kommer? Det tar ju inte många minuter.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, svart blå och jord i så fall. Cirkulationspumpen förutsätter jag är för 230V inte 400V

Ska man vara riktigt prydlig byter du plats på svart och grå. Men det kvittar egentligen.
Skulle det bli så här då i såna fall?
 
  • Elinstallation med kopplingsdosa och flerfärgade ledningar; används för elektriska anslutningar i byggnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var ju lite ny information.

Nej, ett uttag skall bara ha en fas, neutral och skyddsjord. Så det blir en av faserna till uttaget. Och ytterligare en blå neutral.

Eftersom du dragit dubbel jord, så antar jag att du tänker dig 2 kablar in till brytaren, en för värmepumpen, och en för cirk. pumpen. Om båda går på enfas. Så skall de de ha varsin fas, varsin neutral (blå) och varsin skyddsjord. Den 3e fasen blir outnyttjad.

Någon annan här få svara på om det är lämpligt att koppla två trådar i anslutningen på den brytaren. Det kan ev. bero på om det är enkardelig (en massiv tråd) eller flerkardeliga trådar. Vissa kopplingar ger risk för glapp om man sätter i flera trådar av "fel" typ. Dålig kontakt ger brandrisk.

Edit: ny bild kom medan jag skrev.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Om du drar fram kabeln så kan väl elektrikern koppla ledarna på rätt plats mär han kommer? Det tar ju inte många minuter.
Det kan jag absolut göra, men det är inte lika roligt 🙂
 
Eftersom du inte verkar ha så stor koll är det kanske bättre att vänta?
Men om du vill testa om grejerna tål 400 V så är det bara att gissa vidare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Och du behöver ha varsin förskruvning där kablarna skall gå in i brytaren.
 
useless useless skrev:
Eftersom du inte verkar ha så stor koll är det kanske bättre att vänta?
Men om du vill testa om grejerna tål 400 V så är det bara att gissa vidare.
Det kan jag absolut göra. Men jag kommer som sagt inte koppla in någon ström på grejerna. Jag ska bara göra grovjobbet, sen kommer elektrikern och kollar så allt ser bra ut innan han kopplar in i centralen. Jag kommer inte experimentera med spänning i trådarna.
Jag vill bara att allt är färdigt när han kommer.
 
Det går väl fortare om elektrikern bara behöver koppla in trådarna istället för att vederbörande ska klia sig i huvudet och koppla ur trådarna först?
 
  • Gilla
alfista och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
J Jrl17 skrev:
Skulle det bli så här då i såna fall?
5-ledare var det väl?
Jag ser en brun, 2 svarta, 2 blåa och 2 gröngula = 7 ledare. Den kabeln lär du får svårt att köpa.
 
Fairlane Fairlane skrev:
5-ledare var det väl?
Jag ser en brun, 2 svarta, 2 blåa och 2 gröngula = 7 ledare. Den kabeln lär du får svårt att köpa.
Matningen kommer väl uppifrån och går vidare till två förbrukare nedåt?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.